EU-Hof van Justitie bevestigt boete van 2,42 miljard euro voor Google

Het Gerecht van de Europese Unie, een onderdeel van het Hof van Justitie in Luxemburg, bevestigt de boete van 2,42 miljard euro die de Europese Commissie in 2017 aan Google en Alphabet had opgelegd.

Volgens de Commissie maakte Google zich schuldig aan misbruik van zijn machtspositie door zijn eigen prijsvergelijkingsdienst Google Shopping een onrechtmatig voordeel te verschaffen tegenover zijn concurrenten.

Google en zijn moederbedrijf Alphabet tekenden tegen het Commissiebesluit beroep aan, maar dat is nu verworpen. De boete wordt behouden.

Vestager

In 2017 kreeg Google de boete van Europees commissaris Margrethe Vestager omdat het zijn marktpositie misbruikte. Google zou, via zijn zoekmachine, aan concurrentievervalsing doen door resultaten van zijn eigen Google Shopping-dienst hoger te plaatsen dan andere prijsvergelijkingswebsites.

“De strategie van Google voor zijn vergelijkende shoppingdienst bestond er niet enkel in om consumenten aan te trekken door een beter product aan te bieden dan dat van de rivalen. Google misbruikte zijn marktdominantie als zoekmachine om zijn eigen vergelijkende shoppingdienst te promoten in de zoekresultaten, en om die van concurrenten te degraderen”, zo lichtte Vestager toen toe.

De Europese consumentenorganisatie BEUC reageert tevreden op het arrest van het Hof. “De misleidende en oneerlijke praktijken van Google hebben miljoenen Europese consumenten schade berokkend door ervoor te zorgen dat concurrerende prijsvergelijkingsdiensten vrijwel onzichtbaar waren. Zo verhinderde Google dat consumenten toegang kregen tot productinformatie en mogelijk goedkopere prijzen, voor schoenen tot vaatwassers.”

Reactie Google

In een reactie zegt Google dat het arrest betrekking heeft op “specifieke feiten”. Al in 2017 werd de manier van werken van Googles prijsvergelijkingsdienst aangepast om te voldoen aan de beslissing van de Europese Commissie, luidt het. “Onze aanpak is al meer dan drie jaar succesvol en heeft meer dan 700 prijsvergelijkingsdiensten miljarden clicks opgeleverd.”

Meer