Audi Brussels krijgt productie Q8 e-tron toegewezen
De Brusselse fabriek van de Duitse luxewagenbouwer Audi krijgt de productie van het model Q8 e-tron toegewezen. Dat heeft Audi-topman Markus Duesmann bevestigd in de fabriek in Vorst. Daarmee is de werkgelegenheid in de fabriek weer voor een aantal extra jaren verzekerd.
Het Duitse vakblad Automobilwoche had eerder al geschreven dat de Q8 e-tron in Brussel gebouwd zou worden. De Brusselse fabriek bouwt vandaag de elektrische SUV e-tron, die in 2023 een laatste update krijgt en drie jaar later ten einde loopt. Vanaf 2026 zou dan de Q8 e-tron van de band rollen in Vorst, een nog iets grotere elektrische SUV dan de e-tron.
“We namen de beslissing om de Q8 e-tron in Brussel te produceren omdat we hier een erg toekomstgerichte fabriek hebben”, legt Audi-baas Duesmann uit. Over hoelang de productie van het model Q8 e-tron nu precies werkzekerheid biedt in Vorst, wou Duesmann zich niet in het detail uitspreken, maar in een video-interview met Belga toont hij zich alvast optimistisch. “Met het nieuwe model kijken we ver naar het volgende decennium en zelfs daarna zullen we nog beslissen over de opvolger. Dus het ziet ernaar uit dat we voor een heel lange tijd productie gaan hebben in Vorst. We spreken van honderdduizenden auto’s of zelfs miljoenen.”
Het nieuws dat Audi Brussel een nieuwe elektrische auto mag produceren, raakte bekend tijdens de viering van de productie van de acht miljoenste auto in de fabriek in Vorst. Tijdens een lasershow bijgewoond door premier Alexander De Croo, Vlaams minister-president Jan Jambon en federaal mobiliteitsminister Georges Gilkinet, werd deze auto binnengereden, een volledig elektrische e-tron. Zowel de SUV-versie als de coupé-versie van de e-tron worden momenteel in Brussel geproduceerd.
De opvolger, de Q8 e-tron, het grootste SUV-model van Audi is ook een volledig elektrische auto. Dat die in Vorst gaat gebouwd worden, vindt premier De Croo heel goed nieuws. “Het toont dat als het gaat om duurzaamheid en innovatie we hier een enorm voordeel hebben. Vijftien jaar gelden stelde men in België de vraag: ‘kunnen er nog auto’s bij ons gemaakt worden?’ Het antwoord is duidelijk ja. In Brussel hebben we een fabriek van de toekomst en ook in Gent hebben we een fabriek waar elektrische auto’s geproduceerd worden. De jobs die hierdoor gecreëerd worden zijn jobs van de toekomst, want het gaat over de mobiliteit van de toekomst.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
-
Topman Renault: “De verbrandingsmotor blijft nog zeker 70 jaar bestaan”
Wie denkt dat de verbrandingsmotor na 2035 snel uitgefaseerd zal worden ten gunste van de elektrische auto heeft het mis. Dat zegt Jean-Dominique Senard, voorzitter van de raad van bestuur van de Renault-groep aan de Franse krant La Tribune. -
GM en Honda willen zelfrijdende taxi’s inzetten in Tokio in 2026
De zelfrijdende taxi’s van GM-dochterbedrijf Cruise zullen in 2026 in de straten van Tokio ingezet worden. GM werkt daarvoor samen met het Japanse autoconcern Honda, zo hebben beide bedrijven aangekondigd. De wagens hebben geen stuur en geen pedalen. -
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
President Biden legt automakers deadline op voor halvering uitlaatgassen
De Amerikaanse regering legt de auto-industrie nieuwe regels op om de uitstoot te verlagen. In 2032 moet de hoeveelheid broeikasgassen die personenauto’s in de Verenigde Staten uitstoten bijna de helft lager zijn dan in 2026. -
Volkswagen blaast iconische hippiebus nieuw leven in met elektrische versie
Het gekende busje van Volkswagen werd in de jaren 60 en 70 van vorige eeuw zo populair dat het inmiddels iconisch kan worden genoemd. Dat beseft de autobouwer zelf ook maar al te goed. Volkswagen komt nu op de proppen met een elektrische versie, de ID.Buzz, die voorlopig nog niet in productie gaat. -
PREMIUM73
Waarom de batterij voor elektrische auto’s plots zoveel goedkoper wordt. En dat niet noodzakelijk goed nieuws is
-
20
Crisismanager Marc Zwaaneveld moet busbouwer Van Hool uit slop trekken: “Coronacrisis en annulatie van bestelling van De Lijn laten sporen na”
-
PREMIUM
Automerken zijn gul met extra garantie, maar onze autospecialist wijst op addertjes: “Veelvoorkomende voorwaarde is illegaal”
Veel particulieren kopen hun nieuwe auto in januari of februari, maanden met zogenaamde ‘saloncondities’. Opvallend: sommige merken pakken naast kortingen ook uit met langere garantie. HLN-autospecialist Joost Bolle zoekt uit waarom ze dat doen en waar je als consument voor moet uitkijken. “Aan verlengde garantie koppelen sommige merken voorwaarden die illegaal zijn.” -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
Klap voor Tesla op beurs na herhaalde prijsverlagingen