Personeel protesteert bij voorstelling nieuwe logo Brussels Airlines (en dat lijkt ook erg op dat van een Poolse krant)

Een honderdtal werknemers van Brussels Airlines heeft vanmorgen actiegevoerd aan de loods waar de luchtvaartmaatschappij het eerste vliegtuig met het nieuwe logo heeft voorgesteld. Ze keerden symbolisch de rug naar hun werkgever. Ze hekelen vooral de timing van de "marketingoperatie", zeggen de vakbonden. "Er zijn andere prioriteiten op dit moment." Het nieuwe logo met rode bollen op een witte achtergrond lijkt bovendien wel heel erg op het logo van een Poolse krant.

Brussels Airlines stelt vandaag een nieuw logo en vliegtuigdesign voor, in een tweede fase van een groter transformatieplan. "Als één van de vier netwerkmaatschappijen van de Lufthansa Group bouwen we de weg naar een veelbelovende toekomst.  We zien deze nieuwe merkidentiteit als een symbool van vertrouwen in ons bedrijf", klinkt het bij CEO Peter Gerber. 

De rode en blauwe kleuren van Brussels Airlines zijn een tint donkerder geworden, de gestippelde "b" wordt een vierkant met 9 verschillende stippen en er wordt een ander lettertype gebruikt. 

Videospeler inladen...

Maar niet iedereen is even enthousiast over de veranderingen. Een honderdtal werknemers heeft geprotesteerd: "De mensen keren symbolisch hun rug naar het gebouw", aldus Olivier Van Camp van de socialistische vakbond. "We zijn op zich niet tegen een nieuw logo, want vernieuwing is geen probleem. Maar de timing is niet goed."

Videospeler inladen...

We zijn op zich niet tegen een nieuw logo, want vernieuwing is geen probleem

"Het geld had beter gespendeerd kunnen worden", zegt ook Tim Roelandt van de liberale vakbond. "Er zijn andere prioriteiten." Hij verwijst naar het personeel, dat door verschillende herstructureringen is gegaan (Reboot, Reboot+), de tijdelijke werkloosheid tijdens de coronacrisis en de zware werkdruk die er afgelopen zomer was.

Tegen die werkdruk werd er tijdens de zomer al geprotesteerd met kleine acties, maar een structurele oplossing is er nog altijd niet. "Het ongenoegen zit diep", aldus Paul Buekenhout van de christelijke vakbond. Hij roept de directie van Brussels Airlines op om te overleggen over structurele oplossingen voor het personeel. 

"De werknemers willen vandaag vooral een signaal geven. We hopen dat dit niet in dovemansoren valt. We willen vooral een oplossing naar volgende zomer toe", vat Roelandt samen.

Poolse krant met zelfde logo

Het logo van de de Poolse krant Gazeta lijkt sterk op het nieuwe logo van Brussels Airlines, en dat hebben zij ook opgemerkt. De krant reageerde vandaag op het Facebook-bericht van Brussels Airlines met een ludieke opmerking: "Hey Brussels Airlines", klinkt het. "We zijn fan van jullie nieuwe logo, en zo te zien denken we precies hetzelfde! We zijn er van overtuigd dat onze bazen tot een compromis kunnen komen, maar nu we logo-tweelingen zijn kunnen we elkaar toch al wat beter leren kennen. Wij zullen beginnen: "Wij zijn Gazeta.pl, een Pools medium dat al 20 jaar bestaat en miljoenen lezers heeft. We zien dat jullie precies fan zijn van vliegtuigen?" 

Het viel andere mensen op Facebook ook al op dat het nieuwe logo van Brussels Airlines heel hard lijkt op dat van de Poolse krant Gazeta.pl:

Hierna volgden nog tientallen berichten met informatie over hun krant, telkens met de hashtag #LogoTwins. Bij Brussels Airlines kennen ze het logo van Gazeta.pl en reageerde ze ondertussen op de opmerkingen van de Poolse krant. "We hebben dat logo gezien voor we ons logo als handelmerk registreerden", zegt Kim Daenen, woordvoerster van Brussels Airlines. 

Toch zag de luchtvaartmaatschappij geen redenen om het geplande logo nog aan te passen. "De twee logo's zijn niet volledig identiek, en bovendien werken de twee bedrijven in volledig andere sectoren", zegt Daenen. "Er is dus geen verwarring mogelijk."

Meest gelezen