Aantal besmettingen op school met 36 procent gestegen in de laatste twee weken

 ©  belga

Uit de meest recente cijfers van de Centra voor Leerlingenbegeleiding (CLB’s) blijkt dat er tussen 8 en 21 november een positieve covid-test afgenomen werd bij 1,76 procent van alle Vlaamse leerlingen. dat is een stijging van 36 procent.

evdg, kab

Uit die laatste cijfers van de CLB’s een forse stijging in het aantal besmettingen op scholen. In de periode tussen maandag 8 en zondag 21 november werd er bij 21.162 leerlingen (1,76 procent) en 6.168 onderwijspersoneelsleden (3,64 procent) testten positief op covid. Daarop werden 33.603 leerlingen (2,79 procent) en 1.144 personeelsleden (0,68 procent) in quarantaine geplaatst. Het aantal besmettingen bij leerlingen is ten opzichte van de vorige rapporteringsperiode gestegen met 58 procent.

Het aandeel van het lager onderwijs daalde wel binnen de totale besmettingscijfers van het onderwijs: van 70 procent van alle onderwijsbesmettingen in de vorige rapporteringsperiode naar 60 procent in de meest recente cijfers.

Twee belangrijke nuances hierbij: ten eerste is de toename van het aantal besmettingen bij leerlingen opmerkelijker lager dan de toename van het aantal besmettingen in de hele samenleving in dezelfde periode. Ten tweede wordt er vergeleken met de periode waarin de herfstvakantie viel. Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts benadrukt ook dat het een logisch gevolg is van een groter aantal besmettingen in de hele samenleving: ‘Scholen zijn geen eilanden’, zegt Weyts in een persbericht.

‘Lokale aanpak beter dan algemene regels of sluitingen’

‘Het virus slaat toe in de hele samenleving, maar het onderwijs is de enige sector die consequent transparantie biedt over de besmettingen en de quarantaines binnen de eigen sector’, aldus Weyts in het persbericht. ‘Al meer dan een jaar lang wordt er elke twee weken gerapporteerd over de cijfers die verzameld worden door de Centra voor Leerlingenbegeleiding (CLB’s), die in uiterst moeilijke omstandigheden werken om zo veel mogelijk scholen zo goed mogelijk open te houden.’

Nog volgens de onderwijsminister zijn er goed uitgewerkte procedures voor scholen die geconfronteerd worden met clusterbesmettingen of overmacht. ‘Die lokale aanpak is te verkiezen boven nieuwe lineaire maatregelen, waarbij we bijvoorbeeld afstandsonderwijs ook verplichten in de scholen waar zich op dit moment minder of geen probleem stelt.’