Een “hamburgerjob” als opstap naar de arbeidsmarkt

Hamburgerketen McDonald’s maakte woensdag haar Belgische expansieplannen bekend. Schoolverlaters en jobstudenten blijven daarbij een belangrijke rol spelen.

Een “hamburgerjob” staat voor sommigen synoniem voor een onderbetaalde rotbaan. Ondanks die negatieve connotatie stellen honderden jongeren zich jaarlijks kandidaat om bij ketens als McDonald’s of Quick aan de slag te gaan.

Het blijkt voor velen een nuttige leerschool. Econoom Peter De Keyzer verklaarde zelfs in een interview dat zijn eerste job bij Quick “zijn leven bepaald heeft”. Ook serieel ondernemer en investeerder Jürgen Ingels werkte tijdens zijn studies vijf jaar lang bij diezelfde hamburgerketen.

Concurrent McDonald’s kondigde aan de vooravond van de opening van zijn vestiging in Bree, de honderdste in België, aan de komende vijf jaar nog eens vijftig nieuwe restaurants te openen – in een ritme van tien per jaar – en gaf enkele statistieken over de rol die de jonge medewerkers in het bedrijf spelen.

  • McDonald’s België telt momenteel 5.716 medewerkers. De aangekondigde expansie zal nog eens 2.500 jobs creëren.
  • De honderd huidige Belgische McDonald’s restaurants staan onder leiding van 24 franchisenemers. De meerderheid van het personeel, zowat 55 procent, is jonger dan 25 jaar.
  • De tien openingen in 2022 gaan voor de circa 500 bijhorende nieuwe krachten gepaard met ongeveer 32.500 opleidingsuren. “Elke medewerker wordt vanaf de eerste werkdag intern opgeleid.”
  • Het totaal aantal opleidingsuren voor alle Belgische medewerkers kwam vorig jaar uit op 106.800 uren.
  • Voor 35 procent van de medewerkers is hun baan bij McDonald’s hun allereerste werkervaring.

Springplank

“Nieuwkomers leren er niet alleen operationele vaardigheden, opleidingen in hygiëne en voedselveiligheid en het naleven van de coronamaatregelen, maar ook soft skills zoals het verwelkomen onze gasten”, zegt de hamburgerketen.

“Wij dragen voor een groot deel bij aan de integratie van jonge werknemers op de arbeidsmarkt”, besluit Stijn Heytens, de topman van McDonald’s België.

(kg)

Meer