Aantal verkeersdoden in Vlaanderen neemt toe: bijna één dode per dag in september
Het aantal verkeersdoden in Vlaanderen neemt toe. Dat blijkt uit de nieuwe verkeersbarometer van Vias. De cijfers komen er vlak nadat de verschillende ministers van Mobiliteit aankondigden om naar nul verkeersdoden te streven tegen 2050.
Honderdzeventig personen kwamen de eerste negen maanden van dit jaar om het leven door een verkeersongeval in Vlaanderen. Dat aantal ligt ruim twintig procent hoger dan vorig jaar, en het is ook meer dan de 164 slachtoffers uit het precoronajaar 2019.
Vlaanderen doet het opmerkelijk slechter dan Brussel en Wallonië, die allebei een daling optekenden. Vooral september was met 27 Vlaamse verkeersdoden een zwarte maand op vlak van verkeersveiligheid.
“Dat komt neer op bijna een dode per dag”, zegt Stef Willems van verkeersinstituut VIAS. “Al ligt dat aantal in realiteit nog hoger. De mensen die binnen de dertig dagen overlijden in het ziekenhuis zijn daar nog niet bijberekend, omdat we nog op die cijfers wachten.”
65-plussers
Een andere zorgwekkende toename bevindt zich bij 65-plussers: in de eerste negen maanden van het jaar steeg het aantal doden door een fietsongeval van tien tot negentien personen. Dat zijn meer slachtoffers dan het aantal ouderen dat om het leven kwam door een auto-ongeval. “Deels is dat het gevolg van de vergrijzing”, zegt Willems. “Er zijn door de vergrijzing nu eenmaal meer en meer ouderen, en een groter deel van hen grijpt ook naar de fiets. Dat is positief, maar dat betekent niet dat we moeten accepteren dat dat ook meer ongevallen oplevert. Het moet veiliger.”
Ook de weggebruiker draagt een verantwoordelijkheid. Laat dit opnieuw een wake-upcall zijn voor iedereen.
De cijfers verschijnen een dag nadat de verschillende mobiliteitsministers van ons land een interfederaal plan voor verkeersveiligheid uit de doeken deden. Hun gemeenschappelijke doelstelling: nul verkeersdoden tegen 2050. “We zetten op in infrastructuur, sensibilisering en samenwerking tussen de verschillende beleidsniveaus”, reageert het kabinet van minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). “Maar ook de weggebruiker draagt een verantwoordelijkheid. Veel ongevallen zijn ook het gevolg van onaangepaste snelheid, rijden onder invloed of afleiding. Laat dit dus opnieuw een wake-upcall zijn voor iedereen.”
Niels De Vleesschouwer getuigt over hoe hij z’n vriendin Kirsten verloor bij een fietsongeval:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Opvallend minder EK-mania: wat is er aan de hand? “Je kunt het kijksportinflatie noemen”
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
Fluxys hydrogen gaat het waterstofnet in België beheren
Fluxys hydrogen mag de komende 20 jaar het waterstofnet in ons land beheren. Zonder ongelukken zet de ministerraad daarvoor vrijdag het licht op groen. België wordt daarmee het eerste land in Europa dat daarvoor een operator aanstelt. -
-
PREMIUMKortrijk/Zwevegem
“Het is nu tijd voor actie, niet wanneer het te laat is”: moeder van verongelukte Kato (12) roept op tot meer veiligheid in het verkeer
-
PREMIUM56
Rachèle (4) krijgt nieuwe stamcellen die haar leven redden: “We kunnen die Amerikaan van 24 nooit genoeg bedanken”
Het is gelukt. De kleine Rachèle (4) heeft nieuwe stamcellen. En die waren nodig, want het meisje lijdt aan een zeldzame, fatale beenmergziekte. Van de 41 miljoen wereldwijd geregistreerde donoren was er geen enkele match, tot nu. Mama Evie (40) en papa Maarten (39) doen het emotionele verhaal van de spannendste dag van hun leven. “Ik dacht nog: stel dat er iets met de donor gebeurt onderweg naar het ziekenhuis...”Pittem -
PREMIUM
INTERVIEW. Vias-topvrouw Karin Genoe: “Politici moeten uitleggen dat er ook positieve elementen zijn aan betalen in de spits”
Donderdag viert ze haar tiende verjaardag aan het hoofd van Vias. Maandag mag ze ook thuis kaarsjes uitblazen, Karin Genoe wordt dan 53 jaar. “Misschien volgt er wel een feestje, maar het is uitgesloten dat ik onder invloed plaatsneem achter het stuur. Ik heb een alcoholslot ”. -
PREMIUM
Bijna 7.000 euro uitkeringen voor één gezin: N-VA-schepen klaagt ‘constructiefouten’ sociale zekerheid aan
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
De werkende Belg kan op steeds meer extraatjes rekenen: de voorbije vijf jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10 procent toegenomen. Om welke voordelen gaat het precies (en welke zijn aan een terugval bezig)? Welke rol spelen je functie, statuut, opleiding en de sector waarin je werkt? En wat met de verschillen tussen man en vrouw? Jobat.be zocht het uit. -
PREMIUM1
Bijna een op de twee in beslag genomen namaakproducten was parfum: “Staat het labeltje onderaan scheef, koop het niet”
De econonomische inspectie heeft vorig jaar een recordaantal namaakgoederen in beslag genomen: meer dan 217.000 producten. Bijna de helft waren parfums en verzorgingsproducten. Namaak is in trek, omdat het ook goedkoper is. Maar hoe herken je het? En wat zijn de gevaren? En ben je strafbaar als je namaak koopt? HLN-consumentenexperte Safia Yachou zoekt het uit. -
Mobiliteitministers ondertekenen eerste interfederaal plan voor verkeersveiligheid