Phishing-slachtoffers eisen 600.000 euro van Argenta

De Antwerpse bank Argenta heeft donderdag een dagvaarding ontvangen van een dertigtal klanten. Zij zijn het slachtoffer geworden van phishing en eisen dat de bank de geleden schade vergoedt. In totaal gaat het om zo’n 600.000 euro.

In mei lieten een dertigtal klanten van Argenta al weten dat ze overwogen om een rechtszaak aan te spannen tegen de spaarbank. Die mensen zijn namelijk het slachtoffer geworden van phishing, een fraudetechniek waarbij cybercriminelen je persoonlijke en financiële gegevens, zoals je inlogcode, proberen te bemachtigen. Ze doen dat bijvoorbeeld door in “naam van de bank” een mail te sturen om je vervolgens via een link naar een dubieuze site sturen. Daar proberen ze je gegevens te stelen.

Dagvaarding Argenta

De klanten van Argenta hebben nu ook de daad bij het woord gevoegd. De bank heeft donderdag een dagvaarding ontvangen. Dat meldt De Tijd. De gedupeerden eisen dat Argenta een schadevergoeding betaalt voor de geleden schade. De klanten zijn samen 600.000 euro verloren door phishing. Volgens hen is Argenta in de fout gegaan omdat de bank hen niet op tijd had verwittigd.

Argenta schermt, volgens de gedupeerde klanten, dan weer met het argument dat er sprake was van grove nalatigheid. In dat geval kan de bank niet verantwoordelijk gesteld worden en moet het dus ook geen vergoeding betalen aan de gedupeerde klanten.

De Antwerpse bank wil in gesprek gaan, maar op individuele basis. “Als vergunde kredietinstelling is Argenta onderworpen aan strenge vertrouwelijkheidsverplichtingen ten aanzien van zijn klanten”, aldus de bank. Dat betekent dat Argenta enkel kan spreken met de klanten zelf of met vertegenwoordigers die expliciet werden aangesteld door die klanten.

Wet uit 2018

De dagvaarding legt sowieso een pijnpunt in de financiële wereld bloot. Volgens een wet uit 2018 kunnen slachtoffers van phishing het geld verhalen op de bank. Alleen wanneer de bank kan aantonen dat er sprake is van grove nalatigheid, moet die de slachtoffers geen vergoeding betalen. De ombudsdienst Ombudsfin merkte eerder dit jaar op dat banken almaar vaker de wet uit 2018 proberen te omzeilen.

De grootbank KBC werd in twee verschillende rechtszaken eerder dit jaar weliswaar veroordeeld tot de betaling van een vergoeding 32.000 euro aan klanten die het slachtoffer zijn geworden van phishing.

Phishing is hoe dan ook aan een stevige opmars bezig in ons land. Het aantal gevallen neemt zodanig sterk toe dat de bankenfederatie Febelfin in samenwerking met een aantal partners recent nog een app heeft gelanceerd om mensen te helpen om phishing te herkennen. Volgens de bankenfederatie waren er in 2020 67.000 frauduleuze transacties via phishing, voor een totaal nettobedrag van 34 miljoen euro. 

(evb)

Meer