Dertig phishing-slachtoffers hielden een symbolische actie bij het hoofdkantoor van Argenta.  ©  Jan Van der Perre

Plus ArtikelPhishing

Dertig slachtoffers phishing dagen Argenta voor de rechter: “Grove nalatigheid”

Antwerpen -

Een dertigtal slachtoffers van phishing heeft donderdag klacht ingediend tegen Argenta. Samen verloren ze meer dan 600.000 euro aan oplichting via de bank. Argenta wil alvast met hen in overleg gaan.

Gunter Willekens

Een deurwaarder gaf de dagvaarding af op het hoofdkantoor van Argenta in Antwerpen. Tegelijkertijd gaven tientallen gedupeerden blijk van hun ongenoegen over de aanpak van de bank. Ook meerdere Limburgse klanten verloren veel geld door phishing. Hun verhaal is telkens verschillend, maar loopt in grote lijnen wel gelijk. Hoewel ze zorgvuldig meenden om te springen met hun bankgeheimen, werden hun rekeningen voor hun neus leeggehaald.

Fraudetool

“Ik werd op 30 december vorig jaar opgebeld door iemand van de fraudedienst van Argenta. Hij wees me op grote betalingen, via mijn rekening, aan een zekere Coopmans”, vertelt Mieke Van Haegendoren (71) uit Hasselt. “Nu had ik nooit veel geld op mijn zichtrekening staan. Maar toen ik mijn rekeningen online raadpleegde, zag ik dat er geld van mijn spaarrekening naar de zichtrekening was overgezet.”

“De beller zei me dat ik een sms van de fraudetool van Argenta zou krijgen. Ik checkte dat even op het internet, en zag dat 8876 het nummer was van die fraudetool. Van dat nummer kwam er inderdaad een sms binnen. Ik heb mijn kaartlezer genomen, en op mijn kaartlezer de code ingegeven zoals was aangegeven.”

“Het was toen 23.45 uur. De dag nadien ben ik naar de bank gegaan. Bleek dat er in 15 stukken ongeveer 20.000 euro van mijn rekening was verdeeld.”

Geldezels

De Genkse Martien Eersels (58) verging het enigszins anders. “Toen ik in december mijn bankrekening controleerde, bleek dat er meermaals per dag 400 à 500 euro van mijn rekening ging. Ik heb onmiddellijk Card Stop gebeld en heb klacht ingediend bij de politie. In totaal was 25.000 euro overgeboekt naar de rekening van jonge kerels uit de Antwerpse Kempen en Wallonië. Wellicht ging het om geldezels, die hun rekeningen door zware criminelen laten gebruiken om geld door te sluizen.”

Mieke en Martien kregen, net als alle andere actievoerders, voorlopig geen cent terug. ‘Vanwege grove nalatigheid’, liet Argenta hen laten weten. Dat pikken ze niet. “Wij hebben onze codes niet prijsgegeven. We zijn benaderd door iemand die via Argenta toegang had tot onze rekeningen. Bovendien was Argenta onbereikbaar op het moment dat we vaststelden dat we in de problemen zaten.”

Volgens de gedupeerden is meermaals geprobeerd om met Argenta tot een minnelijke schikking te komen. “Telkens werd die vraag afgeblokt”, zegt Hedwig Vandewalle, afgevaardigde van de leden van de groepsvordering. “Argenta stelt liever een duur advocatenkantoor aan dan een compensatie toe te kennen. Daarom wordt dit de eerste groepsvordering tegen een Belgische bankinstelling.”

Argenta belooft alvast zijn volledige medewerking. “We willen dat de zaak van deze klanten alle kansen krijgt”, aldus woordvoerder Christine Vermylen. “Argenta werd al in september geïnformeerd over een mogelijke groepsvordering en heeft toen een overleg voorgesteld. De bank vroeg wel om een minimum aan informatie, zoals bijvoorbeeld de identiteit van de betrokken klanten. Helaas kregen we die informatie tot vandaag niet. Dat maakte zinvol overleg, gelet op de privacywetgeving, onmogelijk.”

“De specifieke omstandigheden die tot de phishing geleid hebben zijn in elk dossier verschillend. Dankzij deze dagvaarding heeft Argenta nu wel voldoende informatie om een constructief gesprek aan te gaan.”

Safeonweb-app

Het aantal geregistreerde slachtoffers van phishing neemt jaar na jaar toe. In 2020 registreerde de federale politie 7.502 slachtoffers van phishing. Dat is een stijging van 204 procent tegenover het jaar daarvoor. Vorige week werd de app Safeonweb gelanceerd. Wie die app downloadt, wordt gewaarschuwd voor mogelijke phishingberichten.