© Archiefbeelden ATV

Grondige renovatie liften Sint-Annatunnel start in januari en duurt een jaar

Antwerpen -

De twee liften van de Sint-Annatunnel worden begin januari volledig gerenoveerd. De liften worden elk op een apart moment aangepakt en elke klus duurt ongeveer vijf maanden. Eind 2022 moet de renovatie achter de rug zijn.

Patrick Van de Perre

De liften, die allebei beschermd zijn als monument, hebben al langer te maken met defecten en storingen. Daardoor kunnen ze geregeld een tijdlang niet gebruikt worden. Om dat op te lossen is er een volledige renovatie van beide liften nodig.

“De oude mechanische onderdelen van de liftinstallaties worden gerestaureerd. De aansturing van de liften gebeurt door moderne elektrische omvormers en microcomputers. Dat moet ervoor zorgen dat de liften betrouwbaar zijn zonder aan het historisch karakter te raken”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld).

Hoe lang gaat het duren?

De renovatie kost ongeveer vijf maanden per lift. Op sommige momenten zal er in beide liften gewerkt worden, maar het is om technische redenen niet mogelijk om de werkzaamheden volledig simultaan uit te voeren.

In januari wordt gestart met de renovatie van de lift op Linkeroever. Vijf maanden later is het de beurt aan de lift aan de Sint-Jansvliet op rechteroever. Wanneer een lift gerenoveerd is, volgt er telkens een testperiode van een maand.

Die periode moet ervoor zorgen dat kinderziekten en andere gebreken opgelost worden. Om die reden is er tijdens de testperiode altijd een technicus aanwezig om in te grijpen bij problemen.

Wat betekent dat voor de gebruikers?

De renovatie van de liften gebeurt in de technische installatie en zal meestal niet zichtbaar zijn voor de gebruikers van de Sint-Annatunnel. Wel komt er een werfafsluiting bij de ingangen van de liften.

De roltrappen blijven tijdens de hele periode van de werken aan de liften in gebruik. Om ervoor te zorgen dat de roltrappen blijven werken, worden er op regelmatige tijdstippen onderhoudswerken en controles uitgevoerd. Alleen wanneer er materiaal, via de tunnel, geleverd wordt, kan er hinder zijn.

Daarom gebeuren dergelijke transporten vooral ’s nachts en is het de bedoeling dat de Sint-Annatunnel niet langer dan een half uur gesloten is voor het publiek. Dit soort van transporten wordt vooraf aangekondigd via de app ‘Fietsverbindingen Schelde’ en de gelijknamige website.

Eindelijk aannemer gevonden

De liften en roltrappen van de Sint-Annatunnel hebben in het recente verleden meerdere keren met defecten te maken gehad. In 2019 was de lift op de rechteroever 43 keer defect, die op de linkeroever 73 keer en de roltrappen op linkeroever 1 keer.

In 2020 waren er 13 defecten op de rechteroever en 28 aan de overkant. De roltrappen op linkeroever waren 5 keer defect en op rechteroever 3 keer. “Dat is onaanvaardbaar. We zijn al sinds 2019 op zoek naar een aannemer, maar dat was niet evident. Er zijn al twee rondes geweest waarbij we zonder succes op zoek gingen naar een aannemer. Nu is het eindelijk gelukt en kunnen de werken binnenkort beginnen”, zegt minister Peeters.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER