Bier wordt (weer) wat duurder. AB Inbev trekt vanaf 1 januari prijs van een pintje op
Veel kans dat een pintje u in het nieuwe jaar (weer) wat meer zal kosten. Bierbrouwer AB Inbev trekt namelijk de prijzen op. En dat zowel voor zijn horecaklanten als voor de supermarkten. Ook concurrent Alken-Maes zal “op korte termijn” hogere prijzen aanrekenen.
AB Inbev, de brouwer van Stella Artois en Jupiler, zal vanaf 1 januari 2022 zijn bierprijzen verhogen. “Er is een gemiddelde stijging van minder dan 1 cent per glas van 25 centiliter voor een vat in de horeca”, zo bevestigt woordvoerster Pascaline Van de Perre, die geen percentages wil noemen. Volgens onze eigen inschatting gaat het om een toename van zo’n 1,5 procent. Niet alleen café’s of restaurants zullen meer moeten betalen, ook aan de supermarkten rekent AB Inbev een prijsstijging door. “De prijs van een flesje Jupiler van 25cl stijgt bijvoorbeeld met € 0,02 voor de supermarkten”, zo klinkt het. Ook hier wil de bierbrouwer geen percentages kwijt, maar als de 2 cent integraal bij uw pintje in de supermarkt wordt gerekend, gaat het om een toename van zo’n 3,5 procent. Uit de inflatiegegevens van de FOD Economie blijkt dat de gemiddelde prijs van bier in ons land het afgelopen jaar al met 1,4 procent is gestegen. Op vijf jaar tijd is bier in ons land ruim 11 procent duurder geworden.
Structureel hogere kosten
Als oorzaak wijzen AB Inbev en concurrent Alken-Maes, van bieren als Maes en Cristal, op dezelfde elementen. “Wij worden geconfronteerd met structureel hogere kosten. Met name de prijzen van grondstoffen en verpakkingsmaterialen bereiken ongekend hoge niveaus, en ook de prijzen van energie en transport stijgen sterk”, zegt woordvoerder Sebastiaan De Meester. “Hierdoor zien wij ons genoodzaakt om op korte termijn een prijsstijging door te voeren.” Hoeveel die bedraagt, wil Alken-Maes niet kwijt. “Dit maakt deel uit van de gesprekken die wij voeren met onze horeca- en retailpartners.” Ook AB Inbev benadrukt dat het aan de horeca-uitbaters en de supermarkten zelf is om de prijs naar de uiteindelijke klant te bepalen.
Quid, horeca en supermarkten, dan? “Wij zitten volop in de commerciële onderhandelingen met onze leveranciers”, valt te horen bij Colruyt. “We weten dat onder meer grondstoffen duurder worden, maar wij willen de prijzen van onze leveranciers niet doorrekenen aan onze klanten. We vinden dat de verschillende actoren in de keten hun bijdrage moeten leveren en de prijzen opvangen voor onze klanten.”
“Horeca-uitbaters kunnen niet anders dan de prijzen aanpassen aan de realiteit”, valt dan weer te horen bij Matthias De Caluwé, CEO van Horeca Vlaanderen. “Het is nog iets te vroeg om in te schatten wat dat concreet betekent. Maar het is duidelijk dat de aankoopprijzen van dranken en voeding stijgen. Ook de energiekosten swingen - net als voor iedereen - de pan uit. En vanaf januari komt daar nog eens de loonindexering bij voor personeel. Onze ondernemers zullen een evenwicht moeten zoeken om de juiste verkoopprijs te bepalen, waarin ook nog marge zit om rendabel te ondernemen.”
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Smakelijk eten voor een (h)eerlijke prijs: deze vier scherp geprijsde kookboeken tik je nu op de kop
-
Apple34
Test Aankoop dient klacht in wegens verplichte verzekeringen bij aankoop Apple-producten bij Switch: “Tot 200 euro per maand”
Test Aankoop heeft een klacht ingediend bij de Economische Inspectie en de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA) tegen de bedrijven Switch en SFAM. De consumentenorganisatie ontving sinds september 2020 al 466 klachten over het gedwongen sluiten van bepaalde contracten na aankoop van een Apple-product. Dat meldt Test Aankoop dinsdag. -
Energieregulator CREG ziet ruimte om overwinsten kerncentrales af te romen
De federale energiewaakhond CREG ziet mogelijkheden om uitzonderlijk een hogere taks te heffen op overwinsten van de jongste vier kernreactoren. Dat blijkt uit een rapport op vraag van de regering, zo bericht De Tijd. -
-
Consumenten kunnen aanzienlijk besparen op telecomuitgaven, zegt telecomwaakhond BIPT
-
PREMIUM
“Je kan een sauna niet aansluiten op het gewone stopcontact”: experts geven advies voor je eigen sauna in huis
Het moet heerlijk zijn, een eigen sauna in de tuin of in je huis. Maar hoeveel kost zo'n privéwellnessje? Vraagt het veel onderhoud? En hoe maak je er optimaal gebruik van? Fabrikanten Jan Allaert van Belle et Moi en Katrien Verhaeghe van Verhaeghe Chalet en Sauna geven advies. “Tussen twee sessies moet je minstens even lang rusten als je eerste saunabeurt geduurd heeft.” -
HLN Shop
Eerste hulp bij verveling tijdens de paasvakantie: met deze vijf uitstappen plan je je verlofdagen vol plezier
Kijken jij en de kids halsreikend uit naar de paasvakantie? Haal dan maar snel je agenda boven, want er valt die twee weken een hoop meer te beleven dan eieren rapen. HLN Shop grasduint door het lijvige aanbod en selecteert vijf toppers. Van een duizelingwekkend hoogteparcours tot een avontuur zes meter onder de grond: deze familie-uitstapjes willen jullie niet missen. -
PREMIUM39
Ruim 1.100 euro minder bij aankoop woning: federale regering verlaagt notariskosten
-
Moet jij je energiecontract herbekijken? En neem je best een vast of variabel contract? Doe hier de test
-
Producent van Knorr, Lipton en Dove waarschuwt dat boodschappen wellicht nog duurder zullen worden
De Britse multinationale onderneming Unilever - vooral bekend van voedings- en verzorgingsmerken als Knorr, Ben & Jerry’s, Unox en Dove - waarschuwt dat de productiekosten blijven oplopen. En dat zal de consument wellicht ook voelen. In 2021 verhoogde de multinational zijn verkoopprijzen al om zo de sterk gestegen grondstofkosten te compenseren. -
78
Binnenkort nog meer lege winkelrekken door prijsconflicten leveranciers en supermarkten?
De stijgende prijzen voor grondstoffen zet de relatie tussen de supermarktketens en leveranciers onder druk. De prijsconflicten zouden dus in de nabije toekomst kunnen zorgen voor meer lege winkelrekken. “Op dit moment worden er onderhandelingen gevoerd”, vertelt financieel expert Paul D’Hoore in de studio van VTM NIEUWS. -
4
Britse pubs verkopen bijna 40 procent minder bier dan voor coronapandemie