Sterbelegger en Tesla-fan van het eerste uur Cathie Wood stapt alleen in Rivian en Lucid als ze aan één voorwaarde voldoen

Het aandeel Lucid Motors zit de laatste maand in de lift. Hetzelfde geldt voor dat van Rivian, dat half november een triomfantelijke beursgang kende. Maar deze twee Amerikaanse start-ups, die actief zijn in elektrische voertuigen, hebben tot dusver nauwelijks iets geproduceerd. Cathie Wood, die altijd een groot voorstander van Tesla is geweest, laat zich niet meeslepen.

Beursvedette Wood, oprichter van Ark Invest, is een vroege Tesla-adept. Je zou denken dat ze net zo enthousiast zou zijn over Rivian en Lucid Motors, die volgens sommigen op een dag de grote rivalen kunnen worden van Elon Musks bedrijf. Maar dat is verre van het geval.

Toen ze hiernaar gevraagd werd door zakenzender CNBC zei Wood dat ze alleen zou overwegen aandelen in de twee start-ups te kopen op één voorwaarde. “Als we Lucid en Rivian de autonome wereld zouden zien betreden, met name Rivian, gezien zijn relatie met Amazon, zou dat interessanter kunnen zijn.”

Dezelfde redenering voor Tesla

Volgens Cathie Wood is autonoom rijden een van de snelste manieren om elektrische voertuigen gemeengoed te maken. Daarom, beweert ze, heeft ze altijd in Tesla geloofd.

Zij verwees in het bijzonder naar taxi’s, die volgens haar op een dag allemaal autonoom zullen worden. De Ark Invest-oprichter verwacht dat zodra deze technologie is geperfectioneerd, Tesla ze zal gebruiken om robottaxi’s mee te ontwikkelen.

“Het enige wat we van een taxi verlangen is dat hij ons zo snel en veilig mogelijk van punt A naar punt B brengt”, aldus Wood. “Daar hebben we de afwerking en het ontwerp niet voor nodig.”

Bewondering

Toch zei Wood dat ze de recente ontwikkelingen rond Lucid en Rivian bewonderde. De eerste heeft een marktkapitalisatie van 84 miljard dollar, hoewel het bedrijf pas in juli naar de beurs ging. De productie is in september begonnen. Enkele weken geleden kondigden de managers aan dat zij ernaar streefden volgend jaar 20.000 voertuigen te produceren, hoewel ze nog obstakels op hun weg zagen.

Rivian, gesteund door Amazon, leverde zijn eerste elektrische pick-ups in september. Half november kende de onderneming een waanzinnige beursgang, waarbij ze een tijdlang in de top drie van meest waardevolle autofabrikanten stond, alleen voorafgegaan door Tesla en Toyota. Het bedrijf is sindsdien een paar treden gedaald, maar heeft nog steeds de indrukwekkende marktkapitalisatie van 94 miljard dollar. Daarmee ligt het momenteel voor op reuzen als Ford en General Motors.

(lb/evb)

Meer