Toyota gaat niet halsoverkop volledig voor elektrische wagens gaan

Meer en meer wagenproducenten spitsen zich toe op de productie van elektrische wagens. Ook Toyota werkt aan dergelijke projecten. De autoproducent brengt in 2022 een volledig elektrische wagen op de markt. Maar het bedrijf heeft ook nog oog vooor andere realisaties. Zo zal het blijven werken aan hybride en waterstofwagens.

Toyota’s eerste wapenfeit? Het bedrijf verkocht in 2020 9,53 miljoen eenheden en onttroonde daarmee voor het eerst sinds 2015 de Volkswagen Groep. Ter vergelijking: Tesla, de autoproducent met de grootste marktwaarde, verkocht in dezelfde periode 500.000 wagens. Toyota is van mening dat het, om een echt positief effect op het milieu te hebben, een groot aantal auto’s moet verkopen.

Toyota is ook bekend voor de productie van kleine en goedkope wagens. Dit zet onvermijdelijk een rem op de volledige elektrificatie ervan, die ruimte in beslag neemt en geld kost. Dit heeft twee grote gevolgen: de groep heeft geen haast om 100 procent elektrisch te gaan en de actieradius van een elektrische wagen is geen prioriteit voor het bedrijf.

Het beste voorbeeld van deze aanpak is wellicht de bZ4X, de allereerste batterij aangedreven elektrische wagen in het gamma van Toyota. De actieradius zal tussen 350 en 400 kilometer bedragen, wat nog ver verwijderd is van de kampioenen binnen deze discipline. Logisch: hoe meer bereik je nodig hebt, hoe groter de accu, hoe duurder de wagen is. Het voertuig zal verkocht worden voor 40.000 euro, zonder extra’s.

Hybridewagens zijn een prioriteit

In Europa is Toyota niet van plan toe te geven aan de lokroep van 100 procent elektrische wagens vóór 2035, de datum waarop voertuigen met een verbrandingsmotor verboden zullen worden. Tot dan zal Toyota hybridewagens blijven produceren.

Masahiko Maeda, hoofd technologie bij Toyota, legt uit dat zijn bedrijf proeven doet met vastestofbatterijen (minder dure en zeldzame materialen). Hun grootste obstakel op dit moment is hun levensduur. Maar Toyota’s bedoeling is om deze technologie te gebruiken voor haar HEV-gamma (hybride elektrische wagens red.).

“Dankzij HEV’s, die kleinere accu’s hebben en een ontwikkelingsproces waarmee Toyota vertrouwd is, zouden vastestofbatterijen sneller op de markt kunnen worden gebracht en zou ook de fabricagetechnologie kunnen worden verbeterd”, verklaart het Japanse bedrijf. Op langere termijn is Toyota van plan tegen 2030 meer dan 10 miljard euro te investeren in 70 nieuwe productielijnen voor batterijen. De autogigant zet niet alleen in op lithium-ionbatterijen, maar ook op de bipolaire NiMh-batterij (nikkel-metaalhydride).

Maar vooralsnog “is volgens onze berekeningen het CO2-reductie-effect van drie HEV’s bijna gelijk aan dat van één BEV (batterij aangedreven elektrische wagen red.),” stelt Maeda. “Dus, omdat we HEV’s tegen een relatief betaalbare prijs kunnen leveren, op plaatsen waar het gebruik van hernieuwbare energie op dit moment nog niet overvloedig is, behoort elektrificatie met HEV’s nog steeds tot de effectieve manieren om de CO2-uitstoot te verminderen.”

Zelfs in Europa overtrof de verkoop van hybrides in het derde kwartaal voor het eerst de dieselverkoop. De verkoop van Toyota groeit jaar na jaar en zal tegen 2021 een marktaandeel van 6,3 procent bereiken.

Waterstof

Toyota’s andere paradepaardje is waterstof. Dit is een strategie die volledig tegenovergesteld is aan die van Volkswagen. De CEO van het bedrijf, Herbert Diess, gelooft helemaal niet in waterstof: “Het is tijdverspilling en deze technologie biedt geen enkel antwoord op de klimaatuitdagingen”, zei hij in mei.

Toyota daarentegen heeft zijn zinnen gezet op deze technologie om tegen 2035 koolstofneutraliteit te bereiken. De onderneming vestigt regelmatig de aandacht op haar technische bekwaamheid op dit gebied. Half oktober brak de met een waterstofbatterij uitgeruste Toyota Mirai het wereldrecord met een afgelegde afstand van 1.360 km. De oplaadtijd bij de start was slechts 5 minuten. De auto verbruikte 5,65 kg waterstof en stootte alleen water uit. Ter vergelijking: een standaardvoertuig met verbrandingsmotor zou over dezelfde afstand ongeveer 200 kg CO2 hebben uitgestoten.

Goed nieuws voor België: Toyota Europe wil waterstofbatterijen produceren in Zaventem. Voorlopig is dit echter slechts een proefproject.

Meer