Zonder handen rijden: Tesla moet Mercedes laten voorgaan in Duitsland

Mercedes heeft zojuist een grote overwinning behaald op Duitse bodem. Handsfree rijden op de snelweg zal over een maand in Duitsland beschikbaar zijn. Onder bepaalde voorwaarden, natuurlijk. Daarmee steekt de dochteronderneming van Daimler concurrent Tesla de loef af.

Na maandenlang testen heeft de Duitse autotoezichthouder, het Kraftfahrt-Bundesamt, groen licht gegeven voor het Drive Pilot-systeem van Mercedes-Benz. Het is goedgekeurd als autonome rijtechnologie van niveau 3.

In Duitsland bestaan de wetteksten voor dit type goedkeuring al enkele jaren: Mercedes is de eerste die er gebruik van maakt.

Hoe zal dit in de praktijk werken?

De goedkeuring door de Duitse toezichthouder heeft betrekking op 13.000 km van het Duitse autosnelwegennet (Autobahn). Bestuurders van Mercedes-auto’s die met Drive Pilot zijn uitgerust, zullen het systeem kunnen activeren wanneer er veel verkeer is en het niet mogelijk is sneller dan 60 km/h te rijden. Op dat moment hebben zij geen controle meer en zijn zij dus niet aansprakelijk in geval van een ongeval. Het is de fabrikant die in gebreke zal worden gesteld. Dit is ook een primeur.

“Bestuurders zullen hun handen van het stuur kunnen halen en doen wat ze willen. Zoals een film kijken, een e-mail schrijven, deelnemen aan een videoconferentie of spelletjes spelen,” zegt Mercedes. Ze kunnen echter geen dutje doen of op de passagiersstoel gaan zitten: camera’s slaan alarm. Zij moeten te allen tijde weer achter het stuur kunnen kruipen in geval van een probleem.

De functie zal vanaf begin volgend jaar worden aangeboden aan klanten die een Mercedes S-Klasse willen kopen. Dat is over minder dan een maand. De optie zal een paar maanden later ook beschikbaar zijn voor de EQS. De prijs is nog niet bekend.

“We hebben gezien dat klanten zeer bereid zijn om de prijzen in de technologiesector te betalen,” zei Markus Schäfer, hoofd technologie van Daimler. Volgens de Duitse krant Süddeutsche Zeitung zal de prijs uit vier cijfers bestaan.

Buiten Duitsland

Mercedes heeft goedkeuring voor zijn systeem in Duitsland gekregen, maar heeft al gezegd dat het ook in andere landen het groene licht wil krijgen. Het bedrijf richt zich op China en de VS, waar het zijn systeem zal aanbieden zodra het wettelijk kader dit toelaat.

“Met deze mijlpaal bewijzen we eens te meer ons pionierswerk op het gebied van automatisch rijden en zetten we tevens een radicale paradigmaverschuiving in gang”, aldus Markus Schäfer.

Tesla de loef afsteken

Mercedes behaalde meer dan alleen een overwinning in Duitsland. Omdat het ook (bijna) een primeur in de wereld is. Geen enkele andere wagenproducent had tot dusver toestemming gekregen om autonome rijtechnologie van niveau 3 commercieel in te zetten. Behalve Honda (vandaar het bijna), dat vorig jaar in Japan een dergelijke licentie verkreeg, maar deze slechts gebruikte in een zeer beperkte reeks van zijn Legend-auto’s.

Tesla, dat autonoom rijden tot een van zijn speerpunten heeft gemaakt, heeft bijvoorbeeld alleen maar een goedkeuring gekregen voor een niveau-2-systeem (Autopilot). Dit betekent dat bestuurders hun ogen altijd op de weg moeten houden: ze mogen geen spelletjes spelen of met hun smartphone bezig zijn.

In Duitsland kreeg het bedrijf van Elon Musk vorig jaar zelfs een kleine klap in het gezicht. Een rechtbank oordeelde dat zijn advertenties voor “autonoom rijden” misleidend waren en dat het daarom niet langer was toegestaan deze term te gebruiken om zijn voertuigen te promoten.

Meer
Auto
Gocar.be - Robin Van den Bogaert
Gocar.be - Piet Andries
Gocar.be - Piet Andries
Gocar.be - David Leclercq
Gocar.be - David Leclercq
Gocar.be - David Leclercq
Meer Auto