© ANP

LEZERSBRIEF. “Centrale examens zijn een grote vergissing”

Antwerpse academici pleiten voor gestandaardiseerde toetsen in Vlaanderen, net zoals dat in onze buurlanden gebeurt. Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) wil ze ook bij ons invoeren. Lezer Luk Van de Sijpe, die geschiedenisleraar is in Genk, vindt dat geen goed idee. “De totaal verkeerde politiek”, luidt het in een brief aan onze redactie.

Lees hier de brief van lezer en geschiedenisleraar Luk Van de Sijpe:

In heel Vlaanderen dezelfde toetsen geven is de totaal verkeerde politiek. Eens te meer blijkt hoe zwart-wit de overheid en haar experten op onderwijsvlak het werkveld beoordelen en onderuithalen.

Telkens weer wordt het buitenland en meer bepaald Nederland als model naar voor geschoven. Toch hoor ik van collega-vrienden aldaar heel andere geluiden. Tenminste van die leerkrachten die er werkelijk staan.

Zeer denigrerend is bovendien de uitspraak in de krant van Antwerpse academici, waarbij zij leerkrachten vooringenomenheid verwijten en als amateurs in evaluatie betitelen. Het wordt tijd dat die academici, pedagogen en andere experten uit hun ivoren toren stappen en echte gesprekken voeren met de veldwerkers.

Als leerkracht geschiedenis vind ik centrale examens een grote vergissing. Zoals in Nederland wordt aan de leerkracht hierdoor geen of zeer weinig inbreng gegeven. Om leerlingen kritisch te laten omgaan met berichtgeving, om hen over de sterk evoluerende actualiteit duiding te geven, is dan geen ruimte meer. De essentie van de leerkracht-coach valt weg. Zoals bij centrale examens in Nederland of Duitsland worden eerder leerpakketten uit de ‘Vaderlandse geschiedenis’ gegeven, die soms overdreven detaillistisch worden uitgesmeerd. Dat geeft een sterk eenzijdige en dikwijls nationalistische kijk op de wereld.

Centrale examens leiden ertoe dat leerkrachten, omwille van de concurrentie tussen scholen, zich enkel en alleen zullen focussen op de opgelegde thema’s.

De leerkracht moet je veel meer vertrouwen schenken. Zijn evaluatie houdt niet alleen rekening met meetbare elementen maar ook met de ‘objectief onmeetbare’ vaardigheden en attitudes.

Luk Van de Sijpe, leerkracht geschiedenis, Genk

LEES OOK: Andere school, dezelfde toets

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer