Bijna 8 op de 10 Vlamingen zijn tevreden over de openbare omroep, 1 op de 3 kent merknaam VRT niet

77 procent van de Vlamingen is tevreden over de VRT. Maar de openbare omroep moet meer aansluiting zoeken bij jongeren, kortgeschoolden en mensen van buitenlandse herkomst. Dat blijkt uit de resultaten van "Jouw VRT", het grote onderzoek dat de openbare omroep heeft gehouden om te achterhalen wat de Vlaming daadwerkelijk vindt van de VRT.

Het "Jouw VRT"-onderzoek bestaat uit twee luiken: een representatieve steekproef bij 2.620 Vlamingen tussen 12 en 75 jaar en een uitgebreide bevraging. Bijna 10.000 Vlamingen vulden een vragenlijst in op de website van de VRT of deden dat in de caravan die afgelopen zomer door Vlaanderen toerde. Er werd onder meer gepeild naar de bekendheid, het belang, de tevredenheid en het imago van de VRT.

Wat blijkt? 77 procent van de Vlamingen zegt in het algemeen eerder tot zeer tevreden te zijn over de VRT (score 7 of hoger op 10), 13 procent is matig tevreden (score 5-6) en 9 procent is expliciet ontevreden en geeft een onvoldoende (score 1-4 op 10).

Het kan niet de bedoeling zijn dat we nog 100 jaar "F.C. De Kampioenen" blijven herhalen

Frederik Delaplace, gedelegeerd bestuurder VRT

Opvallend: 1 op de 3 Vlamingen kent de naam van de publieke omroep niet. Vaak kennen diezelfde mensen de aanbodmerken van de VRT wel zoals Eén, Radio 2 of MNM. Dat de merknaam VRT minder goed gekend is, heeft onder meer te maken met het beleid van de omroep om vooral zijn aanbodmerken uit te spelen.

 Maar toch vindt Karen Donders, directeur Talent & Ontwikkeling en Publieke opdracht, dit een probleem. "Het is belangrijk dat mensen weten dat bijvoorbeeld MNM een merk is van de VRT. Want in het digitale tijdperk kunnen we niet met 10 tot 15 verschillende merken aanwezig zijn. Daar moeten we meer vanuit één centraal merk inzetten om vindbaar te zijn ten opzichte van mastodonten als Netflix en Disney." Het digitale aanbod van alle merken wordt nu alsmaar meer gebundeld onder de merknaam VRT NU.

Videospeler inladen...

In het digitale tijdperk moeten we vanuit één centraal merk inzetten om vindbaar te zijn ten opzichte van de mastodonten als Netflix en Disney.

Karen Donders, directeur Talent en Ontwikkeling en Publieke opdracht van de VRT

Diverser

Het onderzoek toont ook aan dat de omroep nog te weinig aansluiting vindt bij jongeren, kortgeschoolden en mensen van buitenlandse herkomst. Meer diversiteit op het scherm moet helpen om die kloof te dichten. 

Bovendien vinden heel wat mensen het aanbod van de omroep te ernstig. "Ook daar moeten we iets aan doen", zegt gedelegeerd bestuurder Frederik Delaplace. "Het is belangrijk dat we onze publieke opdracht ook tot uiting kunnen laten komen op een meer ontspannende manier: met muziek, humor, talkshow en sitcom. Het kan niet de bedoeling zijn dat we nog 100 jaar "F.C. De Kampioenen blijven" herhalen. Dus we moeten ook in dit genre investeren."

Meest gelezen