CNG-prijzen aan de pomp breken alle records, en er komt nog een stijging: "Komt door hoge gas- en energieprijzen"

De CNG-prijzen aan de pomp breken alle records. Met 1,70 euro (per kilogram) gaat de prijs nu zelfs hoger dan diesel en benzine (per liter). En dat terwijl heel wat mensen een CNG-auto kochten net omdat het voordelig tanken was. De CNG-prijs zal morgen nog stijgen, naar net geen 2 euro. En dan stelt zich uiteraard de vraag: is CNG-rijden nog wel interessant? We lijsten op.

Een CNG-wagen is properder dan een auto op benzine of diesel, maar vaak was de lagere verbruikskost doorslaggevend voor mensen die een CNG-auto wilden aanschaffen. De afgelopen jaren schommelden de gemiddelde jaarprijzen voor CNG tussen de 0,80 en 1 euro (per kilogram), terwijl benzine en diesel tussen de 1,2 en 1,6 euro (per liter) hingen. Maar het afgelopen jaar, 2021, ging de gemiddelde jaarprijs van CNG al flink omhoog: naar ruim 1,20 euro. Nu kost CNG 1,70 euro, en die prijzen zullen morgen nog stijgen, naar 1,99 euro.

"Het hangt samen met de stijgende energieprijzen", legt Johan Mattart van de de Belgische petroleumfederatie BRAFCO uit, die heel wat brandstoffenhandelaars vertegenwoordigen. "De aardgasprijzen zijn enorm gestegen, en er is ook geen maximale brandstofprijs zoals er bij benzine en diesel wel is." 

"Het is inderdaad onder meer een gevolg van de evolutie van de prijzen op de internationale markten", vult Maarten Van Houdenhove van DATS24 aan. DATS24 is de grootste verdeler van CNG in ons land. "Ook de elektriciteitsprijzen spelen een rol, aangezien het CNG-gas wordt gecomprimeerd op het station, en met hogere elektricteitskosten kost dat meer geld."

"De hogere prijzen zijn het gevolg van verschillende factoren", verklaart Van Houdenhove in "Het Journaal":

Videospeler inladen...

Over een looptijd van 10 jaar blijft het voordeel van CNG op vlak van verbruikskost heel stevig

Maarten Van Houdenhove, DATS24

Prijs zal nog stijgen, "maar verbruik is lager"

Van Houdenhove geeft aan dat de prijzen nog zullen stijgen morgen, naar 1,99 euro. "Maar de verwachting is dat de prijzen wel gaan kalmeren vanaf april volgend jaar, maar wel op een hoger niveau zullen blijven. We hebben jarenlang een stabiele CNG-prijs gehad, maar ik denk dat die periode definitief gedaan is en we meer schommelingen gaan krijgen in functie van onder meer de internationale prijzen, en elektriciteitsprijzen", aldus Van Houdenhove.

Benzine- en dieselprijzen met CNG-prijzen vergelijken is moeilijk, omdat de eersten in liter worden uitgedrukt, en de tweede in kilogram. Je kan met een kilogram CNG ook relatief verder rijden dan met een liter benzine. DATS24 kijkt dan ook naar de verbruikskosten. Voor het afgelopen jaar 2021 (waarin CNG gemiddeld rond de 1,2 euro hing) lag de gemiddelde verbruikskost voor een Volkswagen Golf CNG waarmee je 15.000 kilometer reed op 908,35 euro, terwijl dat voor eenzelfde type auto op diesel 1.296 euro was, en voor een benzine 1.530 euro. Maar dat was natuurlijk voor die stijging naar de 1,7 euro. Maar ook nu nog - en zelfs bij een nog hogere stijging - zou dat financieel voordeel blijven bestaan, zegt Van Houdenhove die een pleitbezorger is voor CNG-wagens. 

"Je kan de prijs aan de pomp voor CNG niet helemaal vergelijken met benzine of diesel", aldus docent autotechnologie Marc Pecqueur in "De wereld vandaag" op Radio 1. Herbeluister hier het gesprek:

"Wie al jaren op CNG rijdt, heeft de voorbije jaren duizenden euro’s kunnen besparen. We begrijpen dat dit nu even een tegenvaller is. Maar zelfs rekening houdend met een nieuwe nog hogere prijs, is CNG-rijden nog steeds goedkoper dan op benzine rijden, en ook niet duurder dan diesel. Particulieren gebruiken hun zelfde wagen intussen ook 9 tot zelfs 10 jaar. Ik wil iedereen echt op het hart drukken: over die looptijd blijft het voordeel van CNG op vlak van verbruikskost echt heel stevig", aldus Van Houdenhove. 

Al moet er ook rekening gehouden worden met het feit dat een CNG-auto vaak duurder is dan een diesel of benzine. Als de CNG-prijzen hoger blijven, is het moeilijker om die kost "terug te verdienen". "Het is moeilijk te voorspellen wat de CNG-prijzen zullen geven de komende maanden en jaren", benadrukt Mattart nog. 

Vanaf een prijs van 2,1 euro per kilogram CNG zou rijden even duur worden als met een benzine. Maar hoe dan ook is het moeilijk om precies te berekenen vanaf welke prijs CNG voor specifieke particulieren zijn voordeel verliest. Er moet onder meer rekening gehouden worden met het verbruik van je specifieke auto, de kostprijs van de auto, hoe zuinig je rijdt, en hoeveel kilometers je doet.

Meest gelezen