D’Ieteren kampioen van Brusselse beurs in 2021, met dank aan Carglass en co

D’Ieteren, dat de geschiedenis van de Belgische auto-industrie belichaamt, heeft dit jaar beter gepresteerd dan al zijn verwanten op de Brusselse beurs. Het resultaat is een koers van het aandeel die meer dan verdubbeld is (+153 procent) tot zowat 170 euro. De vraag op ieders lippen momenteel: wat kunnen we voor 2022 verwachten?

Hoewel D’Ieteren historisch bekend staat als de importeur van wagens van Volkswagen in België, zijn de beursprestaties van de holding voornamelijk, zo niet uitsluitend, te danken aan haar dochtermaatschappij Belron voor glas- en carrosserie activiteiten, die het voor 50,01 procent in handen heeft. Belron omvat tien herstellingsmerken, met Carglass als bekendste in België.

Analisten zeiden reeds lang dat de waardering van dit goudhaantje niet voldoende door de markt werd ingeprijsd. Dit drong afgelopen jaar door toen Amerikaanse fondsen in de zomer 16,80 procent van de aandelen Belron kochten, tegen een prijs die het hele bedrijf waardeerde op ongeveer 17 miljard euro (en 21 miljard euro ondernemingswaarde), veel hoger nog dan insiders hadden geraamd.

Belrons succes

Het succes van het moederbedrijf van Carglass kan worden verklaard door het wijdverbreide gebruik van rijhulpsystemen. Het gaat onder meer om radars, sensoren, camera’s en andere onderdelen die bij elke reparatie opnieuw moeten worden gekalibreerd, wat de marges van Belron, waarvan de knowhow wereldwijd wordt erkend, een boost heeft gegeven.

“Vandaag bepaalt Belron alleen bijna de volledige waardering van de groep”, bevestigt Kris Kippers, analist bij Degroof Petercam, in een gesprek met ABM Financial News.

“Wat de brutomarge betreft, zou D’Ieteren volgend jaar ongeveer 500 miljoen euro moeten genereren, waarvan meer dan 450 miljoen euro van Belron zal komen. Dat zegt veel over het gewicht van de ruitenmaker.”

Ook Kepler Cheuvreux, dat het aandeel sinds kort volgt, kent een groot belang toe aan Belron. Van een reële waarde van 227 euro draagt alleen de ruitenhersteller al 165 euro bij.

Met andere woorden, bij het bekijken van de beleggingscasus moet de belegger niet te veel stilstaan bij de huidige onzekerheden in de autosector, zoals blijkt uit de vertraging van de leveringen van voertuigen, aldus Kippers.

En terecht, want de activiteiten binnen de autodistributie van het Volkswagen-concern en de diensten die ermee gepaard gaan, zoals onderhoud, reparaties, financiering en tweedehandsvoertuigen, vertegenwoordigen minder dan 10 procent van het bedrijfsresultaat van de holding.

Wat kunnen we in 2022 verwachten?

Onder impuls van zijn dochteronderneming heeft het aandeel D’Ieteren dit jaar een rendement van meer dan 150 procent geboekt, een prestatie die uiteraard zeer moeilijk te evenaren zal zijn. Analisten zien het aandeel daar echter niet stoppen.

De zes brokers die het dossier volgen, bevelen allen zonder uitzondering aan om het aandeel te kopen, met een koersdoel van 189 euro. Kippers mikt op 207 euro, waarmee Degroof Petercam het meest optimistische koersdoel hanteert.

Hoewel hij nauwlettend zal toezien op de marges van Belron en de moeilijkheden om aan chips te komen, zegt de analist dat hij het bedrijf waardeert op 22 miljard euro, terwijl D’Ieteren, dat de helft van de aandelen bezit, op 9 miljard euro wordt gewaardeerd.

In juli van dit jaar verwelkomde Belron nieuwe aandeelhouders, waardoor de waardering van het filiaal steeg tot 17,2 miljard euro, ruim boven de consensus schatting van 11 miljard.

De verkoop van een belang van 13 procent in Belron aan Hellman & Friedman, Blackrock en GIC werd ten vroegste in 2022 verwacht, aldus ING, en is daarom een belangrijke drijfveer voor het aandeel.

Degroof en Kepler hopen ook dat volgend jaar nieuwe overnames zullen worden aangekondigd. Dit jaar verwierf D’Ieteren een participatie van 40 procent in TVH Parts.

Op langere termijn zou een afzonderlijke beursgang van Belron aandeelhouderswaarde kunnen creëren. Volgens degenen die D’Ieteren volgen, wordt een dergelijke transactie echter niet verwacht vóór 2023 of zelfs pas in 2025.

Meer