Elon Musks revolutionaire concept om verkeersopstoppingen in stadscentra te verlichten zorgt zelf voor een file

Op CES 2022 in Las Vegas kozen veel aanwezigen voor het ondergrondse wegennet van Elon Musks bedrijf The Boring Company, om de files aan de oppervlakte te vermijden. Helaas voor hen – en voor de reputatie van Elon Musks project – belandden ze in een file.

Sinds 2016 werkt het door Musk opgerichte bedrijf aan een netwerk van tunnels die de files op de straten van grote steden moeten verlichten. Een idee met veel aantrekkingskracht, maar dat niet iedereen heeft overtuigd. Sommigen hebben erop gewezen dat het ondergrondse wegennet van Musk eigenlijk vergelijkbaar is met dat van de metro, maar met een veel lagere transportcapaciteit.

Deze kritiek is niet geheel ongegrond, want het netwerk van The Boring Company is ontworpen voor elektrische auto’s en niet voor treinen. De vervoerscapaciteit is dus eerder beperkt. Wat het centrale punt van het project betreft – het vermijden van verkeersopstoppingen in stadscentra – heeft de realiteit aangetoond dat het project – vooralsnog – verre van doeltreffend is, zoals deze video laat zien:

Een concept gebaseerd op twee punten

Feit is dat het project van The Boring Company niet alleen over een netwerk van tunnels gaat. Om de opstoppingen op wegen over land daadwerkelijk te verminderen en de reistijden te verkorten, zijn zelfrijdende wagens van essentieel belang. Tesla werkt moment aan een Full Self-Driving systeem.

Bedoeling is dat auto’s uiteindelijk 100 procent autonoom kunnen rijden tegen een hoge snelheid in de tunnels, terwijl ze met elkaar communiceren om hun snelheid aan te passen in geval van obstakels of opstoppingen. Zonder dit essentiële element, zijn de tunnels van The Boring Company gewoon tunnels.

Tijdens CES 2022 konden aanwezigen en journalisten de 2,54 km lange tunnel ervaren die de enorme nieuwe tentoonstellingshal van het Las Vegas Convention Center (LVCC) verbindt met andere locaties, een afstand die in slechts 2 minuten werd afgelegd via de tunnel van het bedrijf, vergeleken met 45 minuten te voet. Ze werden vervoerd met een Tesla bestuurd door een chauffeur.

Tijdens die rit was er weliswaar sprake van file. De afgelegde afstand en het feit dat iedereen uiteindelijk naar dezelfde plaats ging, hebben zeker bijgedragen tot de verkeersopstopping, die uiteindelijk snel voorbij was. Op dit moment kan nog niet worden gezegd of het ondergrondse wegennet van The Boring Company echt de moeite waard is. Daarvoor zullen we zeker moeten wachten op de komst van 100 procent zelfrijdende wagens. Intussen heeft het bedrijf al groen licht gekregen voor de ontwikkeling van een nieuwe ondergrondse tunnel.

Een nachtmerrie voor claustrofobici

Deze eerste ervaring in reële omstandigheden, met een groot aantal bezoekers, zou de onderneming ertoe kunnen aanzetten haar concept te herzien. De tijd die de mensen nodig hebben om uit de voertuigen en de parkeerzone te komen, zijn parameters die niet geoptimaliseerd lijken te zijn. Dit kan aan verandering onderhevig zijn.

De ondergrondse parkeerzones zijn niet optimaal – Isopix

De test toonde ook aan hoe smal de tunnels waren. Voor mensen die aan claustrofobie lijden, kan dit een probleem zijn, vooral bij onverwachte vertragingen of verkeersopstoppingen.

Eén ding is zeker, het project van The Boring Company is nog niet de revolutie die door Musk is aangekondigd. Voorlopig gaat het meer om zeer nauwe tunnels waarin verkeersopstoppingen nog steeds een realiteit lijken te zijn.

(ns, lb)

Meer
Auto