©  BELGA

Omstreden trajectcontrole in Bonheiden vernietigd, Bilzen overweegt aanpassing contract

Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open Vld) vernietigt het omstreden systeem van trajectcontrole in de Antwerpse gemeente Bonheiden. Ook in Bilzen gingen ze met hetzelfde bedrijf in zee. Vermoedelijk zal dat contract, dat nog niet ondertekend is, aangepast worden.

gjs, jom

De gemeente Bonheiden had eind vorig jaar een contract afgesloten met een private speler om samen de verkeersveiligheid te handhaven. Het ging om het consortium TaaS (Trajectcontrole-as-a-Service), dat in eerste instantie op tien gemeentelijke wegen in Bonheiden de snelheid had moeten controleren. Het bedrijf zou daar de exacte locatie van de controles bepalen en bepaalde verkeersremmende maatregelen zouden moeten verdwijnen.

LEES OOK. Ook Bilzen gaat er mee in zee: omstreden ‘Keizer van de Wegwijzer’ zit achter uitbater trajectcontroles

Bonheiden kon dat doen, omdat in het Vlaamse regeerakkoord afgesproken werd om lokale besturen een rol te geven in het handhaven van de verkeersveiligheid. Daardoor kunnen lokale besturen enkele overtredingen op wegen waar 30 of 50 kilometer per uur gereden wordt, bestraffen met GAS-boetes. Dat is onder meer in Mechelen en Genk al het geval: zij nemen het handhaven van die regels volledig zelf in handen.

Autonomie aan banden

Maar de gemeenten of steden kunnen daarvoor ook in zee gaan met een privé-partner. Zoals Bonheiden deed. “Daar is niets mis mee. Samenwerken met private partners moet kunnen, maar het contract en de voorwaarden moeten wel voldoen aan de geldende rechtsregels”, klinkt het bij de minister.

LEES OOK. Limburgse politierechters verwachten problemen met snelheidsboetes door privébedrijven

En daar knelt het schoentje in Bonheiden. “Het contract dreigde de lokale autonomie aan banden te leggen”, staat in een persbericht over de beslissing van minister Somers. “Volgens de afspraken in het contract moest de gemeente gedurende de uitvoeringstermijn van het contract werken aan de wegenis en andere infrastructuurwerken zoveel mogelijk vermijden. Aanpassingen mochten niet worden doorgevoerd zonder overleg met de concessiehouder. Dat wekt de indruk dat de autonome bevoegdheid van de gemeente om autonoom haar mobiliteitsbeleid te voeren, wordt ingeperkt. Het leidde tot verschillende klachten bij het Agentschap Binnenlands Bestuur. Vlaams minister Bart Somers beslist nu om de gemeenteraadsbesluiten te vernietigen.”

Bilzen

Het kabinet van minister Somers laat weten dat het duidelijke richtlijnen zal versturen naar de steden en gemeenten. Er werd ook contact opgenomen met Bilzen. “Zij lieten weten dat het contract nog niet was ondertekend, in afwachting van een uitspraak over de klacht van Bonheiden, en dat ze het contract in die zin zullen aanpassen”, klinkt het op het kabinet.

“Ik moet het antwoord van de minister bekijken en zien in hoeverre wij nieuwe beslissingen moeten nemen”, zegt Burgemeester Johan Sauwens van Bilzen (Trots op Bilzen). “Als wij dezelfde contractuele bepalingen hebben als degene die door minister vernietigd zijn, moeten we het zeker bekijken. We hebben binnenkort overleg met de firma, dan zullen we zien.”

Volgens Sauwens staat in het contract met TaaS alleszins niet dat de Bilzense verkeerssituatie niet meer mag wijzigen gedurende de uitvoeringstermijn van het contract. “Het enige wat erin staat, is dat we dan even moeten overleggen met TaaS en dat lijkt me niet meer dan logisch”, zegt Sauwens. “Maar als die bewuste alinea een probleem vormt, zullen we die weglaten.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer