Minister Somers vernietigt Bonheidens trajectcontrolesysteem: “Een private partner die uit winstbejag een gemeente verbiedt om wegenwerken uit te voeren, dat kan niet”
BonheidenVlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open Vld) besliste vandaag om het gemeenteraadsbesluit rond de invoering van een trajectcontrolesysteem via het bedrijf TaaS (Trajectcontrole as a Service) in Bonheiden te vernietigen. De gemeente had de intentie om tien trajecten, in eerste instantie was er sprake van 22, uit te rollen met de hulp van het bedrijf. “Het contract dreigde de lokale autonomie aan banden te leggen”, aldus de minister.
Het bedrijf werd vorig jaar ingeschakeld om de trajectcontroles uit te voeren:
In het Vlaamse regeerakkoord werd afgesproken om lokale besturen een rol te geven in het handhavingsbeleid van de verkeersveiligheid. Lokale besturen kunnen welbepaalde snelheidsovertredingen op wegen waar 30 km/u of 50 km/u de maximumsnelheid is, voortaan sanctioneren met GAS-boetes. “Door lokale besturen een rol te geven in het handhavingsbeleid zal de verkeersveiligheid in Vlaanderen erop vooruitgaan. Lokale besturen kunnen dit volledig zelf in handen nemen, zoals onder meer Mechelen en Genk doen. Het lokaal bestuur kan er ook voor kiezen om in zee te gaan met een private partner. Op zich is daar niks mis mee. Niet elke stad of gemeente is in staat om een opdracht volledig zelfstandig uit te voeren, bovendien moet een overheid ook niet alles zelf doen. Samenwerken met private partners moet kunnen, maar het contract en de voorwaarden moeten wel voldoen aan de geldende rechtsregels.”
Geen aanpassingen zonder overleg
En daar knelt het schoentje in Bonheiden. “In Bonheiden zouden ze in zee gaan met het bedrijf TaaS (Trajectcontrole as a service), dat trajectcontrole als een dienst aanbiedt in een publiek-private samenwerking. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn, ware het niet dat het contract de lokale autonomie aan banden dreigde te leggen. Volgens de afspraken in het contract moest de gemeente gedurende de uitvoeringstermijn van het contract werken aan de wegenis en andere infrastructuurwerken zoveel mogelijk vermijden. Aanpassingen mochten niet worden doorgevoerd zonder overleg met de concessiehouder. Dat wekt de indruk dat de autonome bevoegdheid van de gemeente om eigenhandig haar mobiliteitsbeleid te voeren, wordt ingeperkt. Het leidde tot verschillende klachten bij het Agentschap Binnenlands Bestuur”, klinkt het.
Onwettig
“De beslissing is onwettig genomen en de voorwaarden in het contract gaan in tegen het algemeen belang. Een lokaal bestuur moet te allen tijden kunnen beslissen om wegenwerken uit te voeren. Lokale besturen moeten autonoom kunnen beslissen om verkeersdrempels en snelheidsremmers te installeren. Zo niet dreigt winstbejag de verkeersveiligheid in gevaar te brengen. De lokale autonomie en de verkeersveiligheid moeten voorop staan. We zullen deze aandachtspunten duidelijk communiceren naar alle lokale besturen in Vlaanderen”, deelt Somers nog mee.
“Nog geen contract met TaaS”
“Voorzichtigheidshalve ondertekenden we zelf nog geen contract met TaaS, zodat er voor Bonheiden zeker geen man overboord is. Snelheidshandhaving blijft voor ons wel een prioriteit in verkeersveiligheid. We bekijken nu hoe dit anders kan”, reageert mobiliteitsschepen Bart Vanmarcke (Open Vld). “Het Vlaams decreet gaf aan gemeentebesturen de mogelijkheid om op lokaal niveau in samenwerking met een privé-firma een oplossing te vinden voor het uitrollen van trajectcontroles. Niet alleen Bonheiden, maar heel wat andere Vlaamse gemeenten zijn daarop ingegaan. Bij ons is daar toen uitgebreid over gedebatteerd op de gemeenteraad. Bonheiden werd daarna in Vlaanderen een soort van testcase van zo’n samenwerking. Nu blijkt in de bredere discussie dat de autonomie van de lokale besturen sterker verankerd moet zijn in de overeenkomst met de firma. Ik heb voorlopig enkel het persbericht van de minister doorgekregen en weet nog niet in detail waarom het gemeenteraadsbesluit werd vernietigd. We zullen nu uiteraard het dossier van de trajectcontroles moeten herbekijken, net zoals alle andere gemeenten die een overeenkomst hadden.”
Investering terugwinnen
TaaS is een samenwerking tussen softwarebedrijven Macq Mobility en Intouch, en het verkeersbedrijf Traviroad van de omstreden ‘Keizer van de Wegwijzer’ Glenn Janssens. Van elke uitgeschreven boete, die varieert tussen 53 en 163 euro, zou er 24 euro in de zak van TaaS verdwijnen. “Ter vergelijking: een politieagent wordt niet betaald per boete, en is gelukkig als hij niemand geflitst heeft, want dat betekent dat iedereen zich aan de snelheid houdt. Die privéfirma wil het omgekeerde: zij hebben geïnvesteerd in flitsapparatuur, en die investering moet teruggewonnen worden”, gaf Stef Willems van verkeersveiligheidsinstituut Vias eerder al mee. Ook rechters en juristen plaatsten vraagtekens bij de geldigheid van de boetes. Net als oppositiepartijen in Bonheiden N-VA en Groen, die eind 2021 een extra gemeenteraad rond de samenwerking met TaaS bij elkaar riepen. Zij trokken aan de alarmbel bij het Agentschap van Binnenlands Bestuur. “Uiteraard hebben wij dit eerst juridisch laten uitpluizen, maar het is ook aan de gemeente om dit te checken voor men op de kar gaat springen. Het is keer op keer dat wij de meerderheidspartijen moeten wijzen op de regelgeving, in dit geval deden we dat al tijdens de gemeenteraad. Amateurisme ten top", aldus fractievoorzitter van N-VA Bonheiden Guido Vaganée.
LEES OOK:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Somers vraagt gemeenten voorlopig geen trajectcontroles uit te besteden
-
PREMIUM
Brandstichting bij Delhaize had niets met sociale onrust te maken: Brusselse man (44) riskeert twee jaar celstraf
De 44-jarige Rachid H. uit Brussel pleit onschuldig voor de brandstichting aan de ingang van de Delhaize in de Museumstraat. De brand zorgde voor ophef omdat in dezelfde periode het personeel ook fel actie voerde tegen de uitverkoop van de Delhaize-winkels. De openbare aanklager vordert twee jaar effectieve celstraf tegen de man.Antwerpen -
HLN Shop
SOS onkruid: hoe pak je het snel en eenvoudig aan? Met deze vijf toestellen is je tuin klaar voor de lente
Om van je buitenruimte opnieuw een paradijselijke place to be te maken, steek je best zo snel mogelijk de handen uit de mouwen. Dit hoeft evenwel niet het einde van je ontspannen weekendjes in te luiden: met het juiste gereedschap zie je meteen resultaat, zónder je uit de naad te moeten werken. HLN Shop stipt een handvol hulpmiddelen aan waarmee het onderhoud van je hof kinderspel wordt. -
-
Het Weer
Geregeld zon, maar ook enkele wolken in Bonheiden in de middag
Bonheiden -
Conservatorium SLAC opent afdeling in Herent
De gemeenteraden van Herent en Leuven keurden zopas de oprichting van de interlokale vereniging SLAC-Herent goed. Hierdoor kunnen kinderen vanaf september ook in GC De Wildeman in Herent terecht voor de opleidingen muziek en woord.Leuven -
HLN Shop
Eerste hulp bij verveling tijdens de paasvakantie: met deze vijf uitstappen plan je je verlofdagen vol plezier
Kijken jij en de kids halsreikend uit naar de paasvakantie? Haal dan maar snel je agenda boven, want er valt die twee weken een hoop meer te beleven dan eieren rapen. HLN Shop grasduint door het lijvige aanbod en selecteert vijf toppers. Van een duizelingwekkend hoogteparcours tot een avontuur zes meter onder de grond: deze familie-uitstapjes willen jullie niet missen. -
OUTSIDE IN geeft jonge makers podium: “Kom langs als je graag verrast wil worden”
Mechelen
-
PREMIUM1
Er komt eindelijk vaart in de gratis shuttle aan Vaartkom: “Dankzij Multiobus is er een aanzienlijke verbetering van dienstverlening”
Leuven -
Bonheiden
Extra gemeenteraad in Bonheiden over door firma aangeboden trajectcontroles: “Inwoners geschrokken van getal ‘22', daarom gaan we starten met 10 trajectcontroles”
De gemeenteraad van Bonheiden kwam vanavond samen om het te hebben over de door een firma aangeboden ‘trajectcontrole as a service’, kortweg TaaS. Oppositiepartijen N-VA en Groen beslisten om de raad bij elkaar te roepen met als doel de beslissing van de gemeenteraad van 27 oktober, waar groen licht werd gegeven aan 22 trajectcontroles, op te heffen. De schepen gaf aan het in eerste instantie bij 10 controles te houden. -
Bonheiden
Bonheidense oppositiepartijen dienen klacht in bij gouverneur: “Kennisgeving over 10 trajectcontroles kwam veel te laat”
Oppositiepartijen in Bonheiden N-VA en Groen dienden een klacht in bij de provinciegouverneur en vragen om de beslissing van de extra raadszitting op 17 oktober te vernietigen. Die raad werd door de twee partijen bij elkaar geroepen, in de hoop de 22 trajectcontroles tegen te houden. De raad gaf uiteindelijk groen licht aan de uitrol van 10 trajectcontroles. -
HLN Shop
Smakelijk eten voor een (h)eerlijke prijs: deze vier scherp geprijsde kookboeken tik je nu op de kop