Roestvorming bij auto’s komt vaker voor: hoe komt dat, en welke modellen zijn het kwetsbaarst?
Autofabrikanten investeren vooral in ‘klimaat’ en ‘duurzaamheid’, maar het lijkt erop dat dit ten koste gaat van de roestbescherming. Verschillende rapporten komen met dit oordeel. Zelfs Tesla blijkt te weinig aan de preventie van roestvorming te doen. Wij geven een overzicht van de modellen die het meest vatbaar zijn voor roest.
De tijd dat auto's bij manier van spreken al in de folder begonnen te roesten, ligt gelukkig ver achter ons, maar dat wil niet zeggen dat alle autofabrikanten hun corrosiepreventie op orde hebben. Sterker nog, de laatste jaren blijkt dat een aantal fabrikanten op dat gebied flink heeft bespaard.
In tijden van volledig verzinkte carrosserieën en de hoogste kwaliteitscontroles bij de autoproductie denken veel bestuurders dat roest geen probleem meer is. Maar het lijkt erop dat dit beeld niet meer klopt. Een rapport uit 2016 uit Zweden toonde eerder al aan hoe vatbaar veel moderne auto’s zijn voor corrosie.
Vooral oudere auto’s
Dat kwam destijds vooral door bepaalde ontwerpkenmerken die het roesten bevorderen. In het rapport uit Zweden stond dat zelfs Volvo’s, die als oersterk worden beschouwd, weer gevoeliger waren geworden voor corrosie. De uitkomsten van dat rapport werden begin dit jaar ook bevestigd door de Duitse testorganisatie GTÜ, die toen cijfers beschikbaar stelde aan het gezaghebbende Duitse autoblad Auto Motor & Sport.
Sinds de fabrikanten zijn gaan besparen op roestbescherming en zijn overgegaan op gedeeltelijk verzinken, is roest weer een probleem geworden, zegt het tijdschrift. Van de 6,66 miljoen voertuigen die sinds 1 januari 2020 bij de GTÜ werden gekeurd, hadden 441.000 auto’s roestproblemen. Dat waren vooral voertuigen van meer dan tien jaar oud, aldus Auto Motor & Sport. Bijna 13 procent van de 3,46 miljoen oudere auto’s had roestproblemen.
Volgens de GTÜ-gegevens zijn dit de tien auto’s die het vaakst door roest worden getroffen: Ford Transit, Lada 4x4 (Niva), Seat Alhambra, Ford Galaxy, Suzuki Jimny en Baleno, Daihatsu Cuore, Opel Vectra, Subaru Legacy en Ford Ka.
Tesla
Ook Tesla is niet smetteloos wat dat betreft. Op sociale media verschenen al eerder berichten over Tesla’s die in besneeuwde streken al na één winterseizoen flink waren verroest. Auto Motor & Sport heeft een Tesla Model 3 met slechts 300 kilometer op de teller laten nakijken door roestexpert Ralf Rößler. Het resultaat doet volgens hem denken aan de Alfasud uit de jaren zeventig: holtes werden gevuld met constructieschuim. “Dat schuim gaat water opzuigen", verwacht Rößler. “Over een half jaar is het roestig, over zes jaar compleet verroest.”
Volgens technisch directeur Marco Oehler van GTÜ heeft ook de trend naar lichtgewicht bouwen, wat nodig is bij elektrische auto's om de zware accu’s te compenseren, een negatief effect op de roestgevoeligheid van moderne auto’s. Aluminium en magnesium hebben namelijk last van zogeheten ‘galvanische corrosie’ wanneer ze in contact komen met andere materialen. “Als er vocht bij bepaalde verbindingen komt, kunnen de verbindingen van binnenuit gaan roesten. Het duurt vrij lang voordat dit aan de buitenkant zichtbaar wordt", waarschuwt Marco Oehler.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Welke auto kopen in 2024? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer
-
HLN Shop
SOS onkruid: hoe pak je het snel en eenvoudig aan? Met deze vijf toestellen is je tuin klaar voor de lente
Om van je buitenruimte opnieuw een paradijselijke place to be te maken, steek je best zo snel mogelijk de handen uit de mouwen. Dit hoeft evenwel niet het einde van je ontspannen weekendjes in te luiden: met het juiste gereedschap zie je meteen resultaat, zónder je uit de naad te moeten werken. HLN Shop stipt een handvol hulpmiddelen aan waarmee het onderhoud van je hof kinderspel wordt. -
Wat gebeurt er als je op de SOS-knop van je auto drukt? “Dankzij dit systeem zijn er 2.500 minder verkeersdoden per jaar”
Hoe moderner de auto, hoe meer knopjes en functies die bevat. Sinds april 2018 zijn alle nieuwe wagens op de Europese markt verplicht uitgerust met het zogenaamde eCall-noodoproepsysteem. Maar weet jij waar die knop zich bevindt en wat hij exact doet? En wat zijn de gevolgen als je hem indrukt? -
-
PREMIUM55
Opnieuw spectaculaire stijging bij klachten autokeuring: “Maak afspraken verplicht”
-
Fietsen in Vlaanderen werd afgelopen jaren 40 procent veiliger
Het risico op een fataal ongeluk bij het fietsen is de afgelopen zeven jaar met 40 procent gedaald. In 2015 waren er 24,9 dodelijke slachtoffers per miljard gefietste kilometers, in 2022 daalde dit naar 14,9. Dat blijkt uit cijfers die vrijdag zijn bekendgemaakt op de studiedag rond het tienjarig bestaan van Fietsberaad Vlaanderen, het kenniscentrum van de VVSG (Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten) en de Vlaamse overheid. Het Fietsberaad dringt ook aan op een uitbreiding van zijn werking en vraagt meer aandacht voor voetgangersbeleid. -
Independer
Laadpaal bij je thuis? Zo ben je in orde met je verzekering (en geniet je van 15% belastingverlaging)
De installatie van laadpalen boomt, maar er moeten er nog veel meer bijkomen. Tegen 2027 rijden er wellicht meer dan 1 miljoen elektrische wagens rond op onze wegen, en dus zal de vraag naar laadcapaciteit enorm zijn, zo voorspelt Independer.be. Dit moet je weten als je werkgever of jijzelf binnenkort een laadpaal bij je thuis installeert, of je nu eigenaar bent van je woning of huurder. -
Heeft het wel zin om op de oversteekknop voor fietsers of voetgangers te duwen?
-
Mijnenergie
Benzine, diesel of elektrisch: wat is de goedkoopste brandstof?
-
HLN Shop
Eerste hulp bij verveling tijdens de paasvakantie: met deze vijf uitstappen plan je je verlofdagen vol plezier
Kijken jij en de kids halsreikend uit naar de paasvakantie? Haal dan maar snel je agenda boven, want er valt die twee weken een hoop meer te beleven dan eieren rapen. HLN Shop grasduint door het lijvige aanbod en selecteert vijf toppers. Van een duizelingwekkend hoogteparcours tot een avontuur zes meter onder de grond: deze familie-uitstapjes willen jullie niet missen. -
52
Toonaangevend Europees crashtestinstituut vindt het welletjes: “Terug meer fysieke knoppen in auto’s!”
In sommige moderne auto's ontbreken tegenwoordig fysieke knoppen of hendels om de verwarming, alarmlichten of ruitenwissers aan te zetten. De bediening gebeurt via touchscreen, zoals in de Tesla's. Als het aan het bekende veiligheidsinstituut EuroNCAP ligt, komen de fysieke knoppen weer terug: auto's die niet aan de eisen voldoen, krijgen een slechtere beoordeling in de gezaghebbende EuroNCAP-test. Dat heeft de organisatie aangekondigd in een interview met de Britse krant ‘The Times’. -
PREMIUM
“Hier zijn de examinatoren streng op”: onze journalist volgt de verplichte vorming om je kind te leren rijden