Uber verkoopt zijn activiteiten in China aan rivaal Didi Chuxing

De Amerikaanse taxidienst Uber verkoopt zijn activiteiten in China aan zijn Chinese concurrent Didi Chuxing. In ruil krijgt Uber 20 procent van de nieuwe fusiemaatschappij, waarvan de waarde geschat wordt op zo'n 35 miljard dollar (26,8 miljard euro).
Twee vrouwen in Peking demonstreren de app van Uber (links) en Didi Chuxing.

Met de verkoop komt een einde aan een bittere strijd tussen de beide concurrenten voor de gigantische Chinese markt, een strijd die Uber miljarden dollars heeft gekost.

Uber subsidieerde namelijk de ritten van de gebruikers om onder de prijs van Didi Chuxing te blijven en op die manier een deel van de markt te veroveren. Die strategie werkte, - verleden jaar had Didi Cjuxing nog 99 procent van de markt van de online taxi-reserveringen in handen, en 87 procent van de markt van de reserveringen van privé-auto's met chauffeur, nu had Uber tussen 10 en 15 procent van de markten in handen - maar ze kostte handenvol geld.

Bovendien heeft de Chinese regering eind juli de legalisering van de online taxidiensten volledig afgewerkt en in de nieuwe wetgeving worden tarieven onder de werkelijke kosten verboden.

De stichter en voorzitter van Uber, Travis Kalanick, heeft op Facebook de beslissing om te verkopen toegejuicht: "Van zodra we mensen vertelden over onze inspanningen in China, vonden de meesten ons naïef of gek, of de twee tegelijk".

De nieuwe fusiemaatschappij van Didi Chuxing en Uber heeft in China een zo goed als absoluut monopolie. Op het internet vrezen de chauffeurs die rijden voor de groep nu "een belangrijke vermindering van de premies" die ze krijgen, terwijl de gebruikers bang zijn voor een drastische verhoging van de tarieven voor de passagiers.

Meest gelezen