No-gozones voor deelsteps in Antwerpen: "Steps vertragen automatisch of vallen stil" 

De stad Antwerpen gaat tegen de zomer no-gozones en no- parkzones voor deelsteps invoeren. Op drukke plaatsen zoals de Meir zullen de deelsteps maar maximaal 8 km per uur meer kunnen rijden. In sommige zones waar ze niet toegelaten zijn, vallen ze automatisch stil. "De steps worden getrackt, men kan hun snelheid doen wijzigen als ze een no-gozone binnenrijden", zegt schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA).

De stad Antwerpen gaat iets doen aan de elektrische deelsteps die te snel rijden, en vaak gevaarlijke situaties veroorzaken. "We gaan zones afbakenen in de stad waar je niet zal kunnen rijden met je deelstep of waar je niet kan parkeren", zegt schepen Koen Kennis (N-VA) op Radio 2 Antwerpen. "We willen vermijden dat je met zo'n deelstep op plekken komt waar je niet mag zijn."

Mensen zullen hun step niet meer zomaar overal kunnen parkeren of achterlaten, zoals begraafplaatsen, natuurgebieden, bruggen over de ring of op fietspaden. Als je je step daar toch achterlaat, zal je niet kunnen uitloggen en blijft je huurtijd doorlopen, zodat je blijft betalen. 

Je snelheid kan in een bepaalde zone naar 0km/uur gebracht worden, en dan heb je niet veel meer aan je step

Koen Kennis, schepen van mobiliteit (N-VA)

Op drukke plekken en voetgangerszones zoals de Meir wordt de snelheid beperkt, en zullen de deelsteps maar maximaal 8 km per uur meer rijden. De deelsteps zullen automatisch vertragen. "We kunnen de deelsteps volgen via gps en zo kunnen we die sturen", aldus Kennis. "Wie bijvoorbeeld in het Centraal Station rijdt -ook daar rijden mensen met hun deelstep- die zal naar 0km per uur gaan, en dan heb je niet veel meer aan je step."

In Mechelen kunnen mensen sinds vorig jaar elektrische deelsteps gebruiken en daar zijn geen plaatsen waar je niet mag rijden. Er zijn wel twee plekken waar je niet met je step mag parkeren: de Grote Markt en de Vismarkt. Er zijn ook plaatsen waar je trager moet rijden, namelijk de Botermarkt, de Bruul en de verbindingsstraatjes met de IJzerenleen. In Antwerpen zou de nieuwe regeling tegen de zomer worden uitgerold. Waar precies de no-gozones en no-parkzones komen, wordt nog verder bekeken door de stad. 

Er bereiken ons regelmatig berichten van mensen die zijn aangereden door een step
Tom Dhollander, Voetgangersbeweging

Voor de Voetgangersbeweging zijn afgebakende zones voor deelsteps een goede zaak. "Er bereiken ons regelmatig berichten van mensen die zijn aangereden door een step. Dat leidt niet zo vaak tot ernstige verwondingen, maar het gebeurt wel", zegt gedelegeerd bestuurder Tom Dhollander. "Dus het is zeker een terechte bekommernis die nu ook door de stad Antwerpen duidelijk gehoord wordt en waar men aan een oplossing wil werken."

Geofencing

Wat Mechelen en Antwerpen doen, is al langer in gebruik in steden zoals Los Angeles, Denver en Portland in de Verenigde Staten en in Milaan. “Ze maken gebruik van het zogenoemde systeem van geofencing,” zegt Hajo Beeckman van onze verkeersredactie. “Aanbieders van deelsteps sluiten een contract met de stad en aanvaarden daarbij dat hun steps in sommige zones minder snel mogen rijden of niet kunnen worden achtergelaten.”

Luister hier naar de ervaringen van luisteraars in Mechelen en het gesprek met Hajo Beecman op Radio 2

De stad hanteert daarbij een digitale kaart en trekt dan een cordon rondom bepaalde zones waarin die beperkingen gelden. Het terugdringen van de snelheid van e-steps in sommige zones is zeker nuttig want Amerikaans onderzoek en ook rapporten van Vias wijzen uit dat vooral occasionele of eerste gebruikers vaak in het ziekenhuis belanden door ongevallen in complexe verkeerssituaties of na een eenzijdig ongeval, waarbij ze de controle over hun stuur verliezen.

Volgens Vias droeg daarbij bijna niemand een helm. Ook al is dat niet verplicht: een helm is echt wel nodig, en kijk ook naar je familiale verzekering. Ben je gedekt voor schade aan derden als je met een e-step een ongeval veroorzaakt?

Deelsteps op de stoep

“De stad zegt dat ze de parkeerdruk door e-steps wil terugdringen op begraafplaatsen, natuurgebieden, sportterreinen en speeltuinen, bruggen over de ring en de randgebieden van de ring,” zegt Beeckman, “en dat is goed, maar wat met de strooisteps die in de stad vaak her en der verspreid staan en liggen op drukke voetpaden? Dat veroorzaakt problemen voor gewone voetgangers en in het bijzonder voor mensen met een beperking. Denk maar aan slechtziende weggebruikers: die kunnen er vaak gewoon niet meer voorbij.”

“Dat is inderdaad een bezorgdheid,” zegt Koen Kennis, “we starten momenteel met een eerste fase van no-go zones, maar het is na een leertraject best mogelijk dat we, wat het stallen van deelsteps betreft, later bijkomende beperkingen op andere plekken instellen. De technologie laat het ons in elk geval toe.”

Meest gelezen