Foto: Belga

Brokkelbrug E17 in Gent opnieuw hersteld, na grondige renovatie onlangs. Wat is er aan de hand? 

Opnieuw grote verkeersproblemen gisteren aan het viaduct op de E17 in Gentbrugge. Het viaduct, de zogenaamde brokkelbrug, moest er alweer gerepareerd worden. Enkele voegen van de brug moesten hersteld worden. Een grote renovatie van het viaduct is pas enkele maanden geleden afgerond. Wat is er gebeurd? 

Gisteren, na de ochtendspits, heeft het Agentschap Wegen en Verkeer noodherstellingen laten uitvoeren op het viaduct van de E17 in Gentbrugge. 3 voegen moesten er vervangen worden omdat ze stukgereden waren. En dat pas enkele maanden nadat de hele brug grondig gerenoveerd werd. Die werken kwamen er nadat er onder meer brokstukken naar beneden kwamen en duurden zo'n 2 jaar. 

Verkeersexpert Hajo Beeckman over de nieuwe problemen aan het viaduct:

"Voegen meest kwetsbare deel"

De nieuwe herstellingen waren nu al nodig, zegt Jef Schoenmaekers van het Agentschap Wegen en Verkeer. "Het zijn dringende herstellingen door schade die we hebben vastgesteld. Hoe komt het dat die schade nu al optreedt? Daar zijn verschillende aspecten aan. De viaduct is een heel drukke verkeersader, tot 90.000 voertuigen per dag passeren daar. En een groot deel van het verkeer is vrachtverkeer van de Gentse haven, wat zorgt voor extra belasting." 

Het viaduct is een heel drukke verkeersader, tot 90.000 voertuigen per dag passeren daar

Jef Schoenmaekers, Agentschap Wegen en Verkeer

Het is dan ook niet toevallig dat de herstellingen moeten uitgevoerd worden op de rechterrijstrook, in de bandensporen van die vrachtwagens. En ook dat het precies de voegen zijn die stukgereden worden, is geen toeval. "De voegen zijn de verbindingsstukken tussen 2 brugdekken en ze zijn de meest kwetsbare onderdelen van een brug omdat ze alle bewegingen en alle trillingen van een brug opvangen. Gecombineerd met dat vele zware vrachtverkeer zorgt dat ervoor dat die voegen extreem zwaar belast worden en dat er dus al schade is vastgesteld. Het is wel geen structureel probleem. De brug telt 96 voegen en 3 daarvan moesten hersteld worden.

Waarom net die 3 voegen schade opliepen, dat wordt nog onderzocht. "Het zou kunnen dat die voegen niet onder ideale omstandigheden zijn aangebracht. Voegen zijn heel gevoelig en ook bij het aanbrengen moet dat in precieze weersomstandigheden. Het mag niet te warm of te koud zijn, het mag ook niet regenen, enzovoort. Dus mogelijks is daarbij iets gebeurd, dat zijn we aan het onderzoeken", aldus Jef Schoenmaekers

Actiegroep ViaduKaduk: "Dit is toch even schrikken"

Hans Verbeeck van de bewonersgroep ViaduKaduk: "We hadden hier in de buurt gedacht dat na 2 jaar en zo'n grondige renovatie van het viaduct, de brug nu wel een tijdje stand zou houden. Maar na enkele maanden is er toch weer schade aan die voegen, dat is toch wel even schrikken. Anderzijds zijn we niet helemaal verrast omdat we ook al hadden vernomen dat het vrachtverkeer alweer een stuk is toegenomen.  Het aantal vrachtwagens ligt op dit moment al hoger dan voor de coronacrisis"

De hoeveelheid vrachtverkeer ligt op dit moment al hoger dan voor de coronacrisis

Hans Verbeeck, actiegroep ViaduKaduk

Op de korte termijn zitten wij hier nog altijd met het probleem van de geluidshinder, zelfs na de renovatie krijgen wij nog veel klachten van de buurtbewoners. We willen daarvoor op korte termijn een oplossing en volgens ons is dat een snelheidsbeperking voor vrachtwagens tot 70 kilometer per uur."

Wat nu?

Vlaanderen onderzoekt op dit moment wel verschillende pistes om het viaduct aan te pakken. Zo zou er een tunnel kunnen komen of een nieuw viaduct. Ook ViaduKaduk heeft daar haar hoop op gevestigd. Hans Verbeeck: "Op lange termijn willen wij dat er verder gegaan wordt met het onderzoek naar alternatieven, zijnde een tunnel, een overkapping en de verdeling van het verkeer over verschillende tracés rond Gent. Men heeft ons beloofd de bewoners in dat onderzoek nauw te betrekken en we zullen daar zeker onze zeg in doen."

Alternatieven zijn een tunnel, een overkapping of een nieuw viaduct, en de verdeling van het verkeer over verschillende tracés rond Gent

Hans Verbeeck, actiegroep ViaduKaduk

"Het is een proces dat traag gaat, en het kan nog tot 10 jaar duren vooraleer er van een alternatief werk wordt gemaakt", beseft Hans Verbeeck. "Als we zien dat er nu al problemen zijn met die voegen, is dat een teken dat er niet mag getalmd worden. Zodanig dat op het moment dat het einde van het viaduct echt is bereikt, dat dan de plannen klaar zijn voor het alternatief."

“Ook al is er nog niets beslist, toch circuleren er al wat ideeën voor wat er in de plaats van het viaduct moet komen,” zegt Hajo Beeckman van de VRT-verkeersredactie. “Zo zou je een nieuw viaduct kunnen bouwen, maar dat is weinig waarschijnlijk want zo’n snelweg op een viaduct dwars door woonwijken, dat is niet meer van deze tijd, zowat iedereen wil daar van af, en niet alleen de buurtbewoners in Gentbrugge en Ledeberg overigens.”

Een andere mogelijkheid is de E17 op haar huidige tracé ‘verdiept’ aan te leggen, in een zogenoemde sleuf. “Ter hoogte van de Brusselsesteenweg en de Schelde gaat de E17 dan even ondergronds. Een grote troef is in dit scenario de geluidshinder. Die wordt al stevig beperkt omdat de wagens onder het straatniveau rijden. Wel moet goed bekeken worden welke op- en afritten hierdoor moeten verdwijnen.”

Een schets uit de verkenningsfase: wat komt er in de plaats van het huidige viaduct? (c) De Werkvennootschap

“Je kan tussen Destelbergen en Zwijnaarde ook een tunnel graven,” vervolgt Beeckman. Even voor Destelbergen en Zwijnaarde kan je dan afritten naar de stad bouwen, het doorgaande verkeer blijft ondergronds. Bovengronds komt dan heel wat nieuwe ruimte vrij, voor groen of woningen bijvoorbeeld.

“Nog een idee is letterlijk een tunnel onder de stad boren,” stelt Beeckman, “het voordeel is dat het huidige viaduct dan tijdens de werken gewoon kan blijven staan.” Na de opening van de tunnel kan je het viaduct afbreken en wegen voor plaatselijk verkeer aanleggen. Feit is wel dat een geboorde tunnel misschien pas voorbij Zwijnaarde boven de grond zou komen, richting De Pinte dus. Dat zou betekenen dat het huidige knooppunt Zwijnaarde een deel van haar huidige functie verliest. Verkeer dat tussen de E17 en de E40 wil wisselen, moet je dan omleiden via de R4. Daarvoor zijn natuurlijk aanpassingen op de R4 nodig, en zeker op de knooppunten bij Melle en Merelbeke.

Je kan het nog een stukje verder drijven en de huidige E17 tussen Destelbergen en Zwijnaarde definitief en helemaal afbreken. “Al het doorgaande verkeer zal dan moeten passeren via de E40 tussen Zwijnaarde en Merelbeke en via de R4 van Merelbeke naar Destelbergen. In dat geval moeten alle vrachtwagens tussen Antwerpen en Kortrijk via een bredere R4 rijden. Je kan je natuurlijk de vraag stellen of ze daar in Destelbergen, Heusden, Laarne, Melle en Merelbeke met veel enthousiasme op zitten te wachten,” besluit Beeckman.

Wil je meer weten over de mogelijke alternatieven voor het viaduct? Die vind je op deze website. Je kan je daar ook op een nieuwsbrief inschrijven. 

Meest gelezen