Waarom je favoriete parfum binnenkort misschien niet meer ‘oosters’ of ‘oriëntaals’ heet
‘Opium’ van Yves Saint Laurent, ‘Black Orchid’ van Tom Ford en ‘Noir’ van Coco Chanel. Allemaal zijn het parfums die tot voor kort werden omschreven als een ‘oriëntale’ geur. In de laatste maanden vervingen heel wat merken die term echter door andere labels. Het gebruik van de term ‘oosters’ of ‘oriëntaals’ is achterhaald en kwetsend, klinkt het in de parfumwereld.
Parfums, als we ze niet kunnen ruiken moeten we er ons iets bij inbeelden. Daarbij zijn de beschrijvingen van de geur minstens even belangrijk als de verpakking. Parfumfabrikanten gebruiken al jaar en dag aromatische indelingen om de ene geur van de andere te onderscheiden. Zo is ‘bloemig’ (of ‘floral’) een veelgebruikte categorie voor parfums of geuren die ruiken naar bloemen zoals jasmijn, pioenroos, gardenia of magnolia. ‘Hout’ (of ‘woody’) wordt gebruikt voor parfums met noten van hout, waaronder sandelhout en cederhout.
Zo was ook ‘oosters’ of ‘oriëntaals’ een populaire categorie voor parfums met een warme en rokerige geur. Denk aan tonen als vanille, kaneel, muskus, patchoeli, wierook of kruiden. Maar nu wordt er door enkele stemmen in de parfumwereld geopperd om de term niet meer te gebruiken. Het label werd door verschillende parfummerken al ingeruild voor ‘amber’ of ‘exotisch’ en ‘sensueel’. Op het geurwiel (diagram dat verschillende families van geuren weergeeft, n.v.d.r.) van Michael Edwards, werd de categorie zelfs officieel gewijzigd.
Stereotypen en fetisjisme
Vroeger werd de term ‘oriëntaals’ vooral gebruikt om parfums te beschrijven met ingrediënten uit de oosterse wereld, waaronder kaneel, tonkaboom, wierook, sandelhout en vanille. Maar ‘De Oriënt’ is ook een historische term voor de oosterse wereld, die werd gebruikt om oosterse culturen te verlagen tot iets exotisch en achtergesteld tegenover het Westen. De term reduceert meerdere geografische en culturele samenlevingen tot één homogene groep, schrijft het Canadese ‘Fashion Magazine’.
Het is dus niet alleen schadelijk om dergelijke termen toe te passen op een groep mensen, maar ook op verzorgingsproducten. Dr. Amy Hanser, universitair hoofddocent aan het departement Sociologie van de University of British Colombia legt uit aan ‘Fashion Magazine’ waarom: “Het idee dat een bepaald parfum een ‘oosterse’ geur is, voedt achterhaalde stereotypen over een bepaalde regio en zijn inwoners”.
(Lees verder onder de Instagrampost.)
Andere argumenten luiden dat het label problematisch is vanwege de visuele esthetiek die merken rondom het ‘Oosten’ creëren. Sue Kim, een parfumiste van Koreaanse afkomst vertelt aan Amerikaanse nieuwssite Mic: “Wanneer Europese merken nieuwe geurtjes uitbrengen die geïnspireerd zijn op hun versie van Azië, reduceren ze ons gewoon tot een zeer racistisch en verouderd beeld”.
‘Oosterse’ geuren, worden in de parfummarketing vooral geassocieerd met het sensuele, mysterieuze en exotische. “Dat draagt bij aan het eeuwenlange fetisjiseren en seksualiseren van Aziatische culturen en mensen door het Westen”, stelt Tania Sanchez, schrijfster van een parfumgids, in Amerikaans magazine ‘Harpers Bazaar’.
Tot slot vragen sommigen zich af waarom men zou vasthouden aan een eurocentrische (Europese cultuur als maatstaf van wat goed of modern is, n.v.d.r.) termen, wanneer er ook voor duidelijke en klare termen kan gekozen worden. Categorieën als ‘hout’, ‘bloemig’, ‘fruitig’ of ‘citrus’ spreken voor zich, maar het is verrassend moeilijk om een vinger te plakken op wat een ‘oosterse’ geur is. Categorieën als ‘kruidig’ of ‘hars’ zouden veel meer tot de verbeelding kunnen spreken van de geuren die momenteel worden gecategoriseerd als ‘oriëntaals’, stelt parfumkenner Jane Daly aan ‘Harpers Bazaar’.
De toekomst (ruikt) rooskleurig
Elk merk is vrij om te kiezen met welke termen het zijn parfums beschrijft. En nog niet iedereen schrapte de gedateerde term, maar enkele grote merken als Chanel, Tom Ford en Yves Saint Laurent besloten alvast om het woord niet meer te gebruiken. In plaats daarvan worden de geurtjes nu omschreven als ‘sensueel’, ‘kruidig’ of ‘exotisch’. Ook Sephora deelt haar parfums sinds kort uitsluitend in met beschrijvende categorieën als ‘pittig’ of ‘fris’. Het is afwachten of de hele parfumwereld deze evolutie zal volgen.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Angelique Van Ombergen, een zeldzame vrouwelijke ruimteonderzoekster: “Het vraagt veel mentale ruimte”
-
PREMIUM
10 jaar voelde Gudrun zichzelf lelijk, tot ze besefte wat ze fout deed: “De eerste stap zit ’m in kleine dingen die je doet”
Wil je je niet meer lelijk of onzeker voelen, dan moet je éérst de hand in eigen boezem steken. “Onbewust heb je een aandeel in de pijn die je voelt”, zegt Gudrun Hespel (32). De psychologe en personal trainer overwon drie eetstoornissen op tien jaar tijd en leerde zichzelf echt graag te zien. Ze deelt haar beste lessen: “Plots kon ik mijn krampachtige ideeën over gezond eten wél loslaten.” -
“Mijn onenightstand bleek een micropenis te hebben.” 40 Vlamingen klappen uit de biecht over hun slechtste seks ooit
Wat was je slechtste seks ooit? Die vraag stelde vroedvrouw en auteur Uwe Porters (33) aan 46.800 Vlamingen op Instagram. Ze kreeg honderden anonieme reacties: we verzamelden de opvallendste en trekken er met Uwe een paar belangrijke lessen uit over ons seksleven. “Een man gebruikte olijfolie als glijmiddel. Ik was er sneller weg dan het licht.” -
-
“Vooral mannen vinden vanille een opwindende geur.” Beautyredactrice Sophie selecteert de meest verleidelijke parfums
-
PREMIUM
PORTRET. Vera toont haar lijf dat 35 keer onder het mes ging: “Ik hoef het niet mooi te vinden, maar ik wil het wél aanvaarden”
Vera (79) ging vijfendertig keer onder het mes. De littekens zijn moeilijk te verstoppen, maar dat wil ze ook helemaal niet doen. Ze toont ons zonder gêne de borsten waarop ze trots is en het litteken dat ze mooi vindt. Door zich bloot te geven leert ze ons een les in lief blijven voor je lichaam, zelfs als het enorm getekend is. “Mijn ex maakte geen opmerkingen over mijn lijf. Hij deed iets erger: hij keek er nooit naar.” -
De hipste cosmetica koop je in het buitenland. “In Frankrijk zijn de merken een pak goedkoper dan bij ons”
Souvenirs zijn overroepen, tenzij ze in een klein cosmeticadoosje komen. Heb jij een trip gepland in de krokusvakantie? Dan is dat het ideale moment om je beautykast aan te vullen: onze buurlanden hebben immers zachtere prijzen of gespecialiseerde producten die je hier bij ons niet vindt. Onze beautyredactrice maakt een overzicht voor de populairste vakantiebestemmingen. -
Independer
Mag je als huurder of eigenaar barbecueën op het terras van een appartementsgebouw?
-
HOROSCOOP. Liefdessucces voor Waterman en (te) drukke boel voor Vissen: astrologe Esther voorspelt je week
-
HLN Shop
Je auto wassen met de hogedrukreiniger: een slim idee?
Van modder en stof tot strooizout en zand: de afgelopen (natte) maanden heeft je auto opnieuw flink afgezien. Hij is dus dringend toe aan een grondige wasbeurt. Maar moet je daarvoor meteen naar de carwash, of volstaat het om je hogedrukreiniger uit de kast te halen voor een glanzende make-over? HLN Shop biedt proper advies in zeven stappen. -
PREMIUM
6 jaar en 1.500 euro later: Roxanne (26) heeft autisme. “Ik leef zonder filter”
Jarenlang zocht onze NINA-journaliste Roxanne (26) naar een diagnose. Niemand kon helpen, tot ze bij een privécentrum eindelijk antwoorden kreeg: ze heeft autisme. “Therapeuten zeiden dat het niet kon, want ik maak oogcontact.” Het bewijst dat er nog te weinig aandacht is voor vrouwen met ASS. Roxanne neemt ons mee in haar zoektocht en laat ons binnenkijken in haar hoofd. -
PREMIUM
COLUMN. “Wij, vrouwen, worden geil en genieten van seks. Mag het, ja?” Goedele Liekens over de tol van ‘slutshamen’