Onlineverkoop voeding stuwt e-commerce verder omhoog

De e-commerce in ons land kan dit jaar met 20 procent groeien. Dat voorspelt Comeos, de federatie die de handel en diensten in ons land vertegenwoordigt. Die grotere groei is volgens Comeos in de eerste plaats te danken aan verschillende nieuwe online-initiatieven van de grote winkelketens.

Vorig jaar is de internetverkoop in ons land met 15 procent gegroeid, en voor dit jaar verwacht Comeos een nog grotere groei, met dank aan grote winkelketens als Delhaize, Colruyt en Carrefour, die nieuwe online-initiatieven hebben genomen om voedingsproducten online aan de man te brengen. Zo kan je bijvoorbeeld online maaltijdboxen bestellen en worden er ook nieuwe diensten voor levering aan huis ontwikkeld.

"Vroeger kochten mijnheer een broek en mevrouw een gsm online, maar vandaag is er veel meer mogelijk", legt Hans Cardyn van Comeos uit. "Onlineverloop van voeding is nu nog een marginaal fenomeen, maar het aandeel groeit voortdurend."

Die groei vertaalt zich niet in een gelijkaardige banengroei. Volgens Comeos heeft ons land vorig jaar 13.739 banen gemist, die niet hier maar in het buitenland zijn gecreƫerd. Voor de volgende vijf jaar dreigen er daar nog eens 15.000 bij te komen. Dat komt volgens Comeos omdat ons land een loonhandicap heeft in vergelijking met de buurlanden en omdat onze arbeidsorganisatie te rigide is. "Bedrijven houden daarmee rekening als ze op zoek gaan naar een plaats om een nieuw depot te bouwen", aldus Cardyn.

Meest gelezen