‘Ghostwire: Tokyo ‘ brengt griezels uit Japanse fabelwereld naar de console
gamesDe wezens die je moet verslaan in nieuwe videogame ‘Ghostwire: Tokyo’ komen recht uit Japanse volksverhalen. De makers van de game vonden daarvoor een merkwaardige bron van inspiratie: de verhalen over schrikbarende wezens waarmee ouders en grootouders hen bang maakten in hun kindertijd.
Een bloedmaan drapeert een karmozijnen gloed over het nachtelijke Tokio. Het is stil en sinister in de straten, want door een bovennatuurlijke gebeurtenis heeft 99 procent van de inwoners in het door dezelfde boze krachten van de buitenwereld afgesloten Shibuya-district het loodje gelegd. De geesten van sommigen hangen nog ergens in het luchtledige, de anderen worden opgeslorpt en naar de onderwereld geleid door de visitors, wezens die bijzonder goed lijken op de Yokai-schepselen uit de Japanse folklore en urban legends uit de grootstad.
Wanneer je weet dat dit het begin vormt van een game uit de stal van Tango Gameworks, de studio van ‘Resident Evil’- en ‘The Evil Within’-maker Shinji Mikami, hou je natuurlijk je hart vast voor wat er zo dadelijk uit de schaduwen zal kruipen. Kleine geruststelling: de vijanden waartegen je het opneemt, worden veel minder afschuwwekkend dan je zou denken. “Het was niet de bedoeling dat deze een horrorgame zou worden”, zegt game director Kenji Kimura. “Centraal in ons idee stond het mysterie van Tokio, met urban legends als motief. Je krijgt de suspense van dingen die uit de duisternis komen, maar het is in geen geval een horrorervaring.”
Spirituele onderlaag
‘Ghostwire: Tokyo’ gooide al hoge ogen in de vroege zomer van 2020, toen de titel als één van de aanstaande exclusives voor de PlayStation 5 werd aangekondigd tijdens een showcase van Sony. De gameplay, gebaseerd op boeddhistische Kuji-Kiri-handbewegingen, kwam toen wat bevreemdend over, maar nu we de eerste twee hoofdstukken zelf hebben gespeeld, moeten we zeggen dat de centrale mechaniek — eerst je vijanden verzwakken met gebruik van wind-, water- of vuurkracht, daarna hun kern losrukken — niet alleen prima werkt, maar zelfs op een vreemde manier fascinerend is. Net als de Torii-poorten, schrijnen en andere artefacten van de Japanse spiritualiteit die over de hele stad uitgestrooid zijn.
“Pendelaars en inwoners van de stad lopen ze zo voorbij”, zegt Kimura. “Maar wanneer je ze bezoekt, wat wij intensief hebben gedaan tijdens de research voor de game, lijk je in een andere, spirituele wereld te zijn terechtgekomen. Het is heel gek: wanneer je op één van die plaatsen bent, lijkt het geroezemoes van de stad helemaal naar de achtergrond te zijn verdreven. Het inspireerde ons verder om een game te maken die de spirituele laag onder het dagelijkse leven van de stad naar boven woelt. Een game die dingen karakteriseert die al sinds de oudheid onzichtbaar zijn. Een game die het verborgene weer naar het straatbeeld trekt.”
Japanse boeman
Het hoofdpersonage in deze firstperson-actiegame is Akito, een jongeman die mee het loodje legt in die gebeurtenis van bovennatuurlijke aard. Maar laat hem net de ‘gelukkige’ zijn die wordt uitverkoren door KK, een geest die als een spirituele symbioot intrek neemt in zijn lijf. De ongenode gast levert hem ook bovennatuurlijke krachten op, die hij goed zal kunnen gebruiken om al die spookachtige schepselen af te weren, die recht uit kinderlijke nachtmerries lijken te zijn gerukt. Een soort Japanse versies van de boeman.
De wezens in ‘Ghostwire: Tokyo’ zijn boze geesten, die je moet zien te verslaan, maar ze zijn niet de smerige, bloederige wanschepselen die je tegenover je kreeg in bijvoorbeeld ‘The Evil Within’. De designers van de game vonden hun inspiratie bij de Yokai: wezens uit Japanse volksvertellingen. “Onze belangrijkste research bracht ons daarvoor naar onze eigen kindertijd”, stelt Kimura. “Verhalen die onze ouders en grootouders ons toen vertelden vonden hun oorsprong bij die Yokai. Over de geesten zelf vonden we wel wat geschreven bronnen. Maar voor hun specifieke nuances moesten we vooral in onze herinneringen graven.”
‘Ghostwire: Tokyo’ verschijnt op 25 maart voor PlayStation 5. Tegen die releasedatum zal onze review van de game verschijnen.
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
games
Dit zijn de tien beste games op PlayStation Now
-
Jobat
Waarom ligt je nettoloon zoveel lager dan je brutoloon?
Wie zijn of haar loonbrief één dezer dagen onder de loep neemt, ziet in eerste instantie een mooi (bruto)bedrag staan. Groot is echter de teleurstelling als je ogen iets verder naar beneden glijden. Wat onderaan je loonstrookje als nettoloon rest - en dus op je rekening belandt - is een pak minder. Jobat.be schetst welke factoren dit verschil veroorzaken. -
gamereview
‘FAR: Changing Tides’ is een game die klimaatellende tastbaar maakt
Videogames waarin je een meditatieve trip onderneemt in plaats van voluit in de actie te vliegen: ze bestaan, en een niet onbelangrijke niche van gamers speelt ze voor de artistieke kicks. Die vinden weer een nieuwe kluif in ‘FAR: Changing Tides’, waarin je een boottocht door poëtische droefenis maakt. Met een niet al te subtiele klimaatboodschap erbovenop. -
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
PREMIUM5
Hoe ga je om met haatspraak tijdens het gamen? Experts geven tips aan jongeren én ouders: “Rapporteer en blokkeer”
“Vieze bitch”, “vuile homo” of het ‘n-woord’ naar het hoofd geslingerd krijgen tijdens populaire schietspellen als een ‘Fortnite’ of ‘Call of Duty’. Gamers die hakenkruisen bouwen in ‘Minecraft’. Steeds meer jongeren worden het slachtoffer van online haat, toonde onze onderzoekscel gisteren aan. Maar wat moet je doen als je er zelf mee in aanraking komt? Experts David Verbruggen en Olivier Cauberghs geven concrete tips aan gamers én hun ouders. “Ga het gamen vooral niet verbieden.” -
Livios
Zo vind je een betrouwbare plaatser voor zonnepanelen: “Aannemers ouder dan tien jaar zijn zeldzaam”
Zonnepanelen maken je deels onafhankelijk van de volatiele energieprijzen, zijn goed voor het milieu én je verdient ze op termijn terug. Heb je er nog geen op je dak liggen, maar wil je wel graag op de groene kar springen? Of wil je je bestaande exemplaren vervangen? Bouwsite Livios vroeg aan zonnepanelenexpert David Houthoofd van Energy Protect waarop je moet letten bij het vergelijken van offertes. -
gamereview
Shadow Warrior 3 kruidt shooteractie met puberaal gegniffel
-
gamereview
GAMEREVIEW. Consoleversie van ‘35MM’ bewijst dat vijf jaar een eeuwigheid is in videogames
-
gamereview
‘Tamarak Trail’ is een fijne, oogstrelende en verslavende game die je urenlang zoet houdt
‘Tamarak Trail’ is volgens de makers een “turn-based dice-oriented deck-building roguelike”. Dat komt neer op een strategisch geluksspel waarbij je om beurten speelt tegen de computer. Je bouwt een set uit doorheen het spel waarmee je, mits verstandige keuzes, een betere set samenstelt. Een set is in dit spel geen set kaarten maar de twaalf kanten van twee dobbelstenen – of meer naarmate je verder geraakt in het spel. Dat maakt het toch net dat beetje anders. -
REVIEW. 'Gran Turismo 7', speciaal geschreven voor kenners: “Ik krijg hier kippenvel van”
Ook een fan van 'Gran Turismo’? Ook al maanden aan het wachten op de zevende game in deze reeks? Dan moet ik jou niet uitleggen hoe blij ik was dat ik deze week - enkele dagen voor de echte release van vrijdag 4 maart - het nieuwe ‘Gran Turismo 7' mocht uittesten. En ik kan kort zijn: kopen die handel! Maar lees misschien toch eerst deze review, speciaal geschreven voor de kenners. -
Sony verkoopt miljoen minder Playstations dan verwacht