Er staan bijna 200 elektrische auto's weg te roesten op dit subtropische eiland
Nadat in 2020 een verhuurbedrijf failliet ging, werden 200 BMW i3's achtergelaten op verschillende plaatsen op het Zuid-Koreaanse eiland Jeju. Twee jaar later staan ze er nog altijd en de staat van de elektrische auto’s holt achteruit, zo blijkt uit een video.
Volgens de krant ‘The Korea Times‘ zijn de auto's gekocht met overheidssubsidies en mogen verhuurbedrijven de auto’s de eerste twee jaar niet verkopen als ze zijn verkregen met dit soort subsidies. De regel is ingesteld door de speciale zelfbesturende provinciale regering van Jeju Island, een subtropisch eiland ten zuiden van Korea, dat bekendstaat als ideale trouwlocatie voor Koreanen.
De krant spreekt over 70 exemplaren op één bepaalde plek, maar andere bronnen melden dat nog veel meer BMW's op verschillende sites zijn gedumpt.
Daarmee schiet het eiland zichzelf nu in de voet, want de BMW's hebben nu twee jaar in weer en wind buiten gestaan, met schade tot gevolg. Sommige auto’s lijken nog in behoorlijke staat te verkeren, terwijl andere carrosseriedelen missen. Er zijn ook verschillende gecrashte auto’s te zien, waaronder enkele met ontplofte airbags. Ten minste één exemplaar mist een deur, waardoor het interieur is blootgesteld aan de weerselementen.
Hoge reparatiekosten
Volgens 'The Korea Times’ waren de hoge reparatiekosten van de i3's mogelijk deel van de oorzaak van het faillissement. Een werknemer van een verhuurbedrijf dat tien i3's bezit, zei dat het zeer duur kan zijn om elektrische huurauto’s te beheren in vergelijking met auto’s met een verbrandingsmotor. De reparatie van een van de EV’s die in de garage van het bedrijf geparkeerd staat, zou naar schatting meer dan 50 miljoen won (40.000 euro) kosten.
Bovenstaande video begint met het tonen van tientallen i3's die geparkeerd staan op een veld in de buurt van een stedelijk gebied. Bij een nabijgelegen busstation worden zes andere i3's aangetroffen. Nog eens een aantal i3's wordt later gevonden op een parkeerplaats in het midden van het eiland. Naar verluidt heeft BMW Korea toestemming gekregen om de auto's terug te kopen, maar vooralsnog staan ze her en der verspreid over het eiland.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Smakelijk eten voor een (h)eerlijke prijs: deze vier scherp geprijsde kookboeken tik je nu op de kop
-
PREMIUM
Cijfers bewijzen: mannen veroorzaken meer ongevallen en rijden minder veilig dan vrouwen. “Het is de schuld van hun testosteron”
Het cliché wil dat vrouwen minder goed autorijden dan mannen, maar statistieken bewijzen het tegendeel: ze rijden veel veiliger en zijn minder vaak betrokken bij zware ongevallen ‘Slechts’ 23% van alle verkeersdoden en 33% van de zwaargewonden is een vrouw. Mannen rijden weliswaar meer kilometers, maar dat blijkt niet de belangrijkste verklaring waarom ze zoveel brokken maken. “Mannen onderschatten het risico en denken al gauw: ‘Ja, ik kan dat, want ik ben een straffe gast”, zegt gedragsbioloog Mark Nelissen. -
EU wil meer grensoverschrijdende verkeersovertredingen vervolgen
Ook voor verkeersovertredingen zoals gevaarlijk parkeren of inhalen, hit-and-runs, het overschrijden van een doorlopende witte lijn en onvoldoende afstand houden zullen bestuurders uit andere lidstaten van de Europese Unie in de toekomst vervolgd kunnen worden. Dat blijkt uit een akkoord dat het Belgische voorzitterschap en het Europees Parlement hebben gesloten. -
-
Livios
“Mollen verstoren, kan een averechts effect hebben”: zo bind je de strijd wél aan met de diertjes in je tuin
-
PREMIUM
“Hier zijn de examinatoren streng op”: onze journalist volgt de verplichte vorming om je kind te leren rijden
Wil je zoon- of dochterlief zelf met de auto leren rijden, dan moet je sinds 1 maart een vormingsmoment van drie uur bijwonen. Wat kan je als chauffeur met tonnen ervaring nu nog opsteken van zo’n opleiding? Onze journalist begaf zich tussen de (groot)ouders die met frisse tegenzin op de schoolbanken plaatsnamen en merkte dat je er wel degelijk een en ander van opsteekt. “Het is enorm moeilijk om een slechte gewoonte weer af te leren. Welke pedaal druk je bijvoorbeeld eerst in als je moet stoppen: rem of ontkoppeling?” -
Welke auto kopen in 2024? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer
De Belg koopt weer volop een nieuwe wagen. In 2023 werden er 476.675 ingeschreven in ons land. Dat is het hoogste cijfer in vier jaar tijd, zo stelt sectorfederatie Febiac vast. Misschien overweeg ook jij een nieuwe auto dit jaar? Om jou te helpen bij je keuze, afhankelijk van je budget, smaak of noden, hebben wij een gloednieuwe tool gebouwd: de HLN Autowijzer. Daarin vind je de recensies van onze mobiliteitsexperten. De voorbije jaren hebben zij tientallen nieuwe auto’s getest , van populaire merken tot luxewagens. Ontdek ze hier. -
Volvo heeft allerlaatste dieselwagen gebouwd
-
Independer
Tweedehandswagen op het oog? Zo betaal je de juiste prijs
-
PREMIUMGETEST
Onze autokenner rijdt met de Avenger e-Hybrid, het model waarover Jeep zo lang mogelijk heeft gezwegen
Vorig jaar werd de volledig elektrische versie van de Jeep Avenger verkozen tot auto van het jaar. Nu lanceert het merk een ‘mild-hybride’ versie van de bekroonde wagen, de Avenger e-Hybrid. Wat is zo’n mild-hybride auto en kan dit model zijn elektrische evenknie evenaren? HLN-autospecialist Joost Bolle zocht het uit met een testrit: “Het systeem dat ik ophemel, heeft toch één achilleshiel.” -
PREMIUM
Wat mag er in de car policy van je bedrijfswagen staan? “Je komt in een juridisch kluwen terecht wanneer er verregaande sancties worden opgelegd”
Bedrijfswagens zijn procentueel vaker betrokken bij ongevallen dan private auto’s, vooral met een jonge mannelijke werknemer aan het stuur. Verkeersveiligheidsinstituut Vias wijst naar het rijgedrag als oorzaak én tipt werkgevers dat ze dat gedrag van hun medewerkers kunnen bijsturen met behulp van de car policy. Wat is dat precies? Wat staat er doorgaans in? En kan je baas je straffen bij rijden onder invloed of aan hoge snelheid? We vroegen het aan Claire Possemiers, Legal HR Consultant bij hr-dienstverlener SD Worx. -
PREMIUM76
Paul (58) legt zonnepanelen op dak van elektrisch busje: waarom doen we dit niet bij elke wagen?
14 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerChristian Deckers
Dirk Bytebier
Geert Tamsyn
marc van de poel
Conrad Croonen