Dit is wat je moet weten over ‘Tiny Tina’s Wonderlands’
Met ‘Tiny Tina’s Wonderlands’ krijgt een van de meest tot de verbeelding sprekende personages uit de ‘Borderlands’-reeks haar eigen videogame. Je bestuurt haar niet zelf, maar komt wel in een mesjogge, gevaarlijke wereld terecht die ze voor je heeft gebouwd, en die een flinke scheut fantasy injecteert in het ultragewelddadige ‘Borderlands’-universum. Fan van de reeks of niet: dit moet je er absoluut over weten.
Tiny Tina, de door minstens één mentale stoornis geplaagde tiener uit ‘Borderlands 2’, brengt je in ‘Tiny Tina’s Wonderlands’ naar een fantasiewereld van haar eigen makelij: het rollenspel ‘Bunkers & Badasses’, of haar eigen verknipte versie van ‘Dungeons & Dragons’. Die fantasy-invloeden zijn veelvuldig, maar toch subtiel: je zult ze onder meer merken in de plaatsnamen van de oorden die je aandoet, de wezens (van goblins tot wyvern, allemaal erg bekend uit fantasyfilms, -boeken, -reeksen, -strips en -games).
Shooter met fantasy-elementen
Om wat meer in lijn te zijn met andere fantasygames, die zich meestal in het pure roleplaying-game-genre ophouden, hebben slagwapens een iets grotere prominentie gekregen in ‘Tiny Tina’s Wonderlands’. Maar wellicht zullen niet erg veel spelers die fysieke wapens ook gebruiken: de focus blijft liggen op schieten, net als in de centrale ‘Borderlands’-games. Het blijft een lootshooter met fantasy-elementen, niet andersom.
Elementaire krachten, nog zo’n vaste waarde in fantasy-rpg’s, hebben de designers van studio Gearbox Software slim in de exploderende vaten gestoken. Schiet daarop, en er komen vuur-, ijs-, gif- en andere krachten vrij, hopelijk in de snuit van je vijanden. En in plaats van bommen werp je met de rechter schouderknop toverspreuken, die destructieve krachten loslaten op je tegenstanders, en net als bij fantasy-rpg’s met een ‘cooldown’ werken voordat ze opnieuw kunnen worden ingezet.
Volwaardige ‘Borderlands’-ervaring
Verder heeft ‘Tiny Tina’s Wonderlands’ een uitgebreid upgradesysteem. Dat van de reguliere ‘Borderlands’-games is al vrij uitgebreid, maar buiten de gebruikelijke ‘bomen’ voor het uitbreiden van je vaardigheden en je uitrusting komt er hier een tweede systeem bij, met personageklassen die – met een eigen twist – gebaseerd zijn op de vaste waarden in iedere fantasy-rpg, en persoonskenmerken die daaraan vasthangen. Zoals de in combat gespecialiseerde Clawbringer, of de sterk in sluipaanvallen gelovende Stabbomancer.
Maar ook dat wordt er allemaal maar bijgeschoven aan de oppervlakte. Wat ons vooral verraste tijdens de eerste uren die we doorbrachten in de game is dat het in de eerste plaats een vintage ‘Borderlands’-ervaring is, met veel schieten, veel pret, veel geweld, en veel fijnzinnige satire. En met zijpersonages die als vanouds dingen in je intercom blazen, als een Grieks koor. Net zoals de ‘Borderlands’-trilogie en ‘The Pre-Sequel’, dat andere zijpaadje van enkele jaren geleden, in hun diepste binnenste een parodie zijn op de bekende shooterreeksen, is ‘Tiny Tina’s Wonderlands’ er eentje op pakweg ‘Skyrim’.
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
-
gamereview
Wat als balletje van ‘Pong’ eigen leven ging leiden? ‘Qomp2' zet oefening om in creative game
Nadat oerklassieker ‘Pong’ ons weer bij het nekvel greep tijdens de test van Atari’s retroconsole 2600+, deed de aankondiging van de kleine game ‘qomp2' onze oogjes fonkelen. Het uitgangspunt is dan ook zo simpel als geniaal. En, zo blijkt, bij wijlen verrekt moeilijk. -
gamereview
‘Children of the Sun’ heeft maar één troefkaart, maar speelt die meesterlijk
Die unieke sluipschutter-met-een-twist gameplay, dat non-verbale wraakverhaal, die, euh, ‘ambachtelijke’ graphics. ‘Children of the Sun’ schuurt niet altijd even bewust tegen de verwachtingen en het comfort van de hedendaagse gamer, maar qua brutale en franjeloze workshop in koppige volharding krijg je absoluut waar voor je geld. -
-
Sony verkoopt miljoen minder Playstations dan verwacht
-
gamereview
Veel brood, veel spelen: worstelgame ‘WWE 2K 24' laat zien wie de koning is
“Don’t try this at home, school or anywhere!” De nieuwe worstelgame van WWE dropkickt met de deur in huis, grijpt een klapstoel en beukt er de concurrentie mee tegen de mat. Met dank aan een berg verschillende spelmodi, een reeks iconische oude en nieuwe worstelaars én vooral netjes gebalanceerde gameplay. -
gamereview
Speciale game ‘Pacific Drive’ krijgt van ons 8/10, maar deze mix van routine, spanning en frustratie is niet voor iedereen
Horror, nagelbijtende spanning, rampenfilmspektakel maar niet zonder zen-momenten, dat is ‘Pacific Drive’. Het is echter ook routineus, met talloze grote en kleine frustraties. Een survivalgame, een roguelite en een automechaniek-simulator. Het is origineel, wraakroepend, verslavend, vervloekt … ach, ‘Pacific Drive’ is van alles maar absoluut niet voor iedereen. -
gamereview
In game ‘Furnish Master’ richt je huizen in alsof ze voor jezelf zouden zijn. Maar plezant is anders
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
-
PREMIUM14
HLN ONDERZOEK. Serena (11) getuigt over online haat tijdens gamen: “Ik word uitgescholden voor ‘vieze bitch’, ‘lesbi’ en het ‘n-woord’”
Op de onlinevideogames ‘Roblox’ en ‘Minecraft’ kleden sommige kinderen hun personage als een Duitse SS-soldaat. Op ‘Fortnite’, immens populair bij jongeren, bouwen gamers dan weer hakenkruisen, terwijl ze elkaar uitschelden voor het n-woord. Dit soort ongepast gedrag zie je steeds vaker in onlinegames, zeggen experts. Onze reporter dook onder in de wereld van videogames en sprak erover met tieners. Waarom doen ze dit? En hoe kan je je ertegen beschermen? “Ik noem mijzelf ‘Kitler’, dat is niet tegen de regels.” -
gamereview
‘Mario vs. Donkey Kong’ blinkt charme van 2004 op zonder echt te fonkelen
Mam-ma mia! Donkey Kong krijgt kuren, en wie moet de aap zijn vet geven? Nintendo-mascotte Mario, natuurlijk. Hij doet dat in een 2D-platformgame met omgevingspuzzels die weer helemaal anders speelt dan de ‘Super Mario’-games en andere spin-offs. -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?