Nooit eerder zoveel vrachtverkeer op Vlaamse snelwegen als in 2021
Hoewel het verkeer in 2021 op geen enkel moment het niveau haalde van 2019 — voor de coronapandemie — kwam er wel auto- en vooral vrachtverkeer bij, zeker vanaf maart. De groei van het autoverkeer bleef beperkt, maar het vrachtverkeer boomde: er rijdt nu meer vrachtverkeer dan ooit tevoren. Dat meldt het Vlaams Verkeerscentrum woensdag in zijn jaarverslag. De avondspits op de Vlaamse snelwegen was in 2021 ook veel zwaarder dan de ochtendspits.
Het verkeer was in het tweede coronajaar nog niet volledig terug, er was in 2021 nog altijd minder file. Terwijl in 2019 de gemiddelde ochtendspits 155 km file telde en die in de avond 119 km, waren in 2021 beide spitsen duidelijk aan mekaar gewaagd: 86 km ochtendfile en 88 km avondfile.
“Als we kijken naar de filezwaarte — dat is het product van de filelengte en de fileduur — lagen de cijfers zowel in de ochtend als in de avond hoger dan in 2020. Opvallend: de ochtendfiles werden 27 procent zwaarder, de avondfiles maar liefst 61 procent zwaarder. Bekeken op langere termijn, ten opzichte van 2012, zien we voor de ochtendspits een afname van 23 procent en een sterke toename van 39 procent voor de avondspits”, luidt het.
Oktober was goed voor negen van de tien dagen met de langste files. Veel coronamaatregelen versoepelden in de herfst. Dat er toen zware avondspitsen waren met veel ongevallen, deed de filedruk in september en oktober zelfs pieken tot boven het niveau van voor de pandemie.
De impact van corona op het verkeer varieerde naargelang de snelweg en het tijdstip. Zo werden op de Antwerpse binnenring R1 de ochtend- én de avondspitsen in 2021 een pak zwaarder. De plaats waar de files het langst bleven staan op de Antwerpse snelwegen is tijdens coronajaren verschoven van Antwerpen-Oost naar de Kennedytunnel, onder meer door hinder bij de naburige Oosterweelwerf.
In het Gentse steeg de fileduur op de E17 tussen Kortrijk en Antwerpen door renovatiewerk aan het viaduct van Gentbrugge.
De meest filegevoelige plekken lagen op snelwegen waar het verkeer moest vertragen voor werven, al bleef het drukste wegsegment traditiegetrouw de zone tussen Berchem en Antwerpen-Oost op de R1: goed voor 125.000 auto's en vrachtwagens per werkdag. Dat zijn er wel nog 14.000 minder dan voor corona.
De meeste verzadigde snelwegzones waren het zuidelijke deel van de Antwerpse Ring R1, het noordelijke deel van de Brusselse Ring R0 en de E313 tussen Antwerpen en Wommelgem.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
-
Ontsnapte Belgische koeien belanden in Nederlands dorp: “Plots stonden er drie koeien voor het raam”
Vijftien koeien die woensdag ontsnapten uit een wei in Kallo, zijn teruggevonden in het Nederlandse Graauw in Zeeuws-Vlaanderen. De dieren legden een tocht van zo’n twintig kilometer af. Er zijn ook nog vijf koeien vermist. -
11
Zonder Vlaamse meerderheid, maar rapport over cannabis wordt goedgekeurd in Senaat
De Senaat heeft vrijdag een informatieverslag over de evaluatie van het drugsbeleid, met name rond cannabis, goedgekeurd. Het rapport kreeg een brede steun aan Franstalige kant (PS, MR en Ecolo). Aan Vlaamse kant keurden enkel Groen, Open VLD en Vooruit het verslag goed. -
-
PREMIUM
Sam (33) werd in het centrum van Gent door zijn eigen vriendin neergestoken: “De liefde voor haar is zijn dood geworden”
-
PREMIUM
Willem (21) neemt 5 zakjes ‘snus’ per dag, maar toxicoloog waarschuwt: “Kans op mondkanker neemt toe”
“Ik gebruik vier tot vijf zakjes ‘snus’ per dag. Soms brandt mijn tandvlees, maar na een tijd voel je dat niet meer.” Zowat iedere dag steekt Willem* (21) snus onder zijn bovenlip. Sinds oktober vorig jaar is dat middel verboden in België, maar hij koopt het illegaal in de nachtwinkel. Wat maakt snus zo verslavend? Is het minder schadelijk dan een sigaret? Toxicoloog Philippe Jorens vergelijkt en geeft tips. -
Minister Vandenbroucke wil strenger optreden tegen snusverkopers: “Winkels die het verbod niet volgen, sluiten we tijdelijk”
Federaal minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (Vooruit) wil strenger optreden tegen winkels die het verboden snus verkopen. Dat doet hij nadat HLN undercover het middel nog eenvoudig kon kopen in verschillende nachtwinkels. “We zullen actief mystery shoppers inzetten om overtredingen te sanctioneren.” -
PREMIUM12
INTERVIEW. Steve Rousseau (51), broer van Conner, na miljoenenverkoop van bedrijf: “Mijn socialistische bijdrage? 4.500 mensen werk geven”
-
Geen tuchtstraf voor magistraat in verband met uitleveringsdossier van terrorist
-
Rapport: België moet meer doen tegen buitenlandse inmenging, “cultuuromslag nodig”
De Senaat heeft vrijdag unaniem het informatierapport over de strijd tegen de inmenging van buitenlandse mogendheden in ons land goedgekeurd. Dat rapport is het resultaat van twee jaar onderzoek en een reeks hoorzittingen. Het rapport benadrukt de noodzaak van een betere verdediging tegen externe inmenging. -
Jobat
Hoeveel euro gaat er van je loon, indien je rijdt met een bedrijfswagen? “Er bestaat geen echt plafond op het VAA”
Een auto van het werk blijft aan populariteit winnen, zo blijkt uit cijfers van hr-dienstverlener Acerta. Maar wat is de impact van zo’n bedrijfswagen op je loon? En zijn er gevolgen voor je dertiende maand en pensioen? Jobat.be vroeg het aan Karolien Van Herpe, legal experte verloning bij Acerta Consult. -
Spaargids.be
Meer spaarrente strikken? Met deze tips loop je je getrouwheidspremie niet mis