Netflix verliest voor het eerst sinds 2011 abonnees: correctie na corona en verlies Russische markt

Streamingdienst Netflix heeft in de eerste drie maanden van het jaar wereldwijd 200.000 abonnees verloren. Het is de eerste keer sinds 2011 dat Netflix gebruikers verliest. Ook het aandeel van Netflix zakt nabeurs met meer dan 24 procent.

Na de coronapandemie waarin mensen massaal aansluiting zochten tot streamingdiensten om quarantaine- en lockdownperiodes door te komen en Netflix zijn abonnees in sneltempo zag toenemen, was een correctie verwacht, maar die werd uiteindelijk groter dan gedacht.

De streamingdienst had 2,5 miljoen nieuwe gebruikers vooropgesteld, maar in de plaats daarvan verloor de dienst abonnees. Het totale aantal ligt nu op 221,64 miljoen. 

Rusland

Netflix wijt de daling vooral aan de moeilijkheden om in alle regio's ter wereld nieuwe gebruikers te ronselen, maar ook aan het feit dat de dienst niet meer beschikbaar is in Rusland. 

"De stopzetting van de dienst in Rusland en de geleidelijke afname van Russische betalende abonnees resulteerde in een nettoverlies van 700.000 abonnementen. Zonder die impact hadden we 500.000 nieuwe abonnees gehad", aldus het bedrijf in zijn kwartaalresultaten. Netflix verwacht in het tweede kwartaal nog eens 2 miljoen gebruikers te verliezen.

Beurs

De streamingdienst boekte in het eerste trimester een omzet van 7,9 miljard dollar (zo'n 7,32 miljard euro), bijna 10 procent meer dan een jaar eerder, vooral door de stijging van het aantal abonnees op jaarbasis (+6,7 procent) en de stijging van de tarieven. De nettowinst ligt met 1,6 miljard dollar (1,48 miljard euro) wel lager dan in het eerste semester vorig jaar (1,7 miljard dollar).

Niet alleen het aandeel van Netflix leed onder het slechte nieuws. Ook de streamingdienst Disney+ (-5,3 procent) verloor op de beurs, net als mediabedrijven Warner Bros Discovery Inc., Paramount Global en Spotify Technology SA.

Meest gelezen