© ATV

Antwerpse politie nam al negentig elektrische steps in beslag, waarvan één 112 km per uur haalde

Antwerpen -

De Antwerpse politie nam sinds midden vorig jaar al negentig elektrische steps uit het verkeer. Eén van die steps haalde een snelheid van 112 km per uur. De politie zoekt samen met het parket naar manieren om dit soort voertuigen definitief uit het verkeer te kunnen halen.

Sacha Van Wiele

LEES OOK. In tien jaar tijd nooit zoveel fietsers gewond in Antwerps verkeer als voorbije jaar

LEES OOK. Tevredenheid over strengere wetgeving voor elektrische steps: “Goed voor imago van het vervoersmiddel”

Op de raadscommissie van Antwerps burgemeester Bart De Wever (N-VA) stelde commissaris Frank Rooses van de Antwerpse verkeerspolitie de verkeersveiligheidscijfers voor. In de stad waren er vorig jaar 6.216 ongevallen en daarbij vielen 2.351 gewonden, onder wie twaalf doden. Opvallend is het cijfer van fietsers met verwondingen: 1.136. Dat is het hoogste cijfer van de afgelopen tien jaar.

Buiten dat meer mensen fietsen in Antwerpen, is het hoge cijfer volgens burgemeester De Wever ook te verklaren door het aantal ongevallen met steps en elektrische fietsen. Zo liepen vorig jaar 172 stepgebruikers verwondingen op in het verkeer, en vielen er twee doden.

Volgens N-VA-gemeenteraadslid en spoedarts Kevin Vereecken is dit cijfer een grove onderschatting. Op de spoeddienst waar hij werkt, kwamen vorig jaar alleen al ongeveer zevenhonderd mensen binnen met verwondingen door een ongeval met een step. “Ze zitten niet in de cijfers van de politie omdat er geen andere betrokken partij was in het ongeval”, zegt Vereecken. “Ik vrees alleen dat het cijfer van gewonden met de step nog gaat toenemen.”

Nieuwe wetgeving rond het gebruik van steps zou deze evolutie moeten keren. Zo mogen jongeren onder de 16 jaar niet meer op de step, is het verboden met twee op dit voertuig te staan en mag de step ook niet op het trottoir. Burgemeester De Wever beseft dat deze wetgeving nog niet voldoende zal zijn, maar hij is blij met elke verstrenging.

Er is ook veel misbruik van de elektrische steps, waarbij het mogelijk is om de maximumsnelheid van het voertuig op te voeren. Begin januari werd in Mechelen nog een step van de baan gehaald die 104 km per uur haalde. In Antwerpen nam de politie recent nog een elektrische step in beslag die 112 km per uur kon rijden, een record.

“We hebben sinds midden vorig jaar al negentig van deze elektrische steps in beslag genomen”, zegt commissaris Frank Rooses. “Samen met het parket bekijken we hoe we omgaan met deze steps en hoe we ze definitief uit het verkeer kunnen halen. Het probleem is dat dit speelgoed is. Ze beschikken niet over een gelijkvormigheidsattest of chassisnummer.”

Oudere fietsers geschikt?

Naast de steps is er ook een gevoelig stijging van letselongevallen bij gebruikers van een elektrische fiets. Dat aantal steeg van 168 in 2019 naar 233 vorig jaar. Vereecken doet daarom een opmerkelijk voorstel.

“Terwijl steps vooral door jongeren worden gebruikt, zien we bij elektrische fietsen vooral ouderen”, zegt het gemeenteraadslid. “We moeten ons de vraag durven stellen of sommige mensen nog in staat zijn om met zo’n elektrische fiets te fietsen. Het is onmogelijk om hen dat te verbieden. Als overheid kan je dan ook weinig doen als zo’n mensen een verkeersongeval hebben. Mijn voorstel is wel om een campagne op te zetten als stad gericht op die fietsers van een bepaalde leeftijd. Daarin zouden ze dan worden opgeroepen om – voor ze een elektrische fiets kopen – eerst advies in te winnen bij hun huisarts. Die kan zeggen of ze nog geschikt zijn om te fietsen met een elektrische fiets.”

Burgemeester De Wever had wel oor naar dit voorstel. “Op basis van de ongevallencijfers valt hier wel iets voor te zeggen.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Meest gelezen