Influencers moeten voortaan verduidelijken dat ze online reclame maken en adres in profiel zetten
Contentmakers moeten vanaf nu concrete richtlijnen volgen om te verduidelijken dat ze online reclame maken. Wie op sociale media een commerciële post doet, moet daar in vooraf vastgelegde termen over communiceren naar volgers. Ook moet wie op “regelmatige basis” reclame maakt voor bedrijven een ondernemingsnummer hebben en dat samen met het ondernemingadres delen in alle social mediaprofielen.
Influencer marketing is alomtegenwoordig online. Wie als consument even door z'n Instagram scrollt, wordt er om de oren geslagen met leuke outfits, gezonde shakes, e-books, niet te missen events... Die online publiciteit is volstrekt wettelijk, alleen moet het voor consumenten ten allen tijde duidelijk zijn wanneer zo'n bericht een commercieel karakter heeft.
Vanaf wanneer is een post reclame volgens de FOD Economie?
Er is sprake van reclame zodra een contentcreator:
• een product/dienst of merk op de voorgrond plaatst (mondeling, visueel of in tekst)
• over een product/dienst of merk praat
• een kortingscode van een merk met zijn/haar volgers deelt
• producten voor een merk mag weggeven of een wedstrijd mag organiseren
• een link deelt voor een merk
EN
de contentcreator daarvoor een voordeel ontving. Dat voordeel kan van alles zijn:
• een gratis of te lenen product (ook al heb je daar niet om gevraagd);
• een korting;
• een geldsom;
• een gratis ticket voor een festival of een gratis overnachting of restaurantbezoek;
• een percentage van de opbrengst van producten die verkocht werden via een link die de contentcreator deelde.
Het is dus niet vereist dat er een overeenkomst is, dat er een expliciete vraag van het merk is om een bericht te publiceren of dat het merk controle heeft over wat de contentcreator publiceert.
De Bleeker, de FOD Economie en het Communicatie Centrum — dat de zelfregulering van de reclamesector in België organiseert — zijn het eens geraakt over een aantal richtlijnen voor influencers. Die hebben vanaf nu de keuze uit een aantal concrete termen om te gebruiken bij commerciële berichten, video's of verhalen: '#reclame', '#advertentie' of '#publiciteit'. In bepaalde gevallen kan ook de hashtag '#gesponsord' gebruikt worden.
Volgens de richtlijnen wordt iedereen die “op regelmatige basis reclameberichten publiceert voor merken” beschouwd als een onderneming. Omdat die persoon dus een zelfstandige beroepsactiviteit uitoefent, moet die zich registreren in de Kruispuntbank van Ondernemingen. Wat “regelmatige basis” exact betekent, verduidelijkt de FOD Economie niet. “Hier kan geen cijfer op geplakt worden, dit moet geval per geval beoordeeld worden”, aldus woordvoerster Lien Meurisse.
Ook is het verplicht het ondernemingsnummer, het adres en e-mail te vermelden op socialemediaprofielen. Op Instagram en TikTok moet dat integraal in de biografie van het account. Op die sociale netwerken heb je respectievelijk 150 of 80 tekens de ruimte. Op Facebook en YouTube plaats je de nodige info onder ‘Over’ of ‘About’. Dat laat de FOD Economie weten in een reactie aan onze redactie.
Als reactie op een vraag over de gevaren hiervan voor influencers — denk hierbij aan stalkers — verwijst de FOD Economie naar andere beroepsgroepen. “Deze verplichting geldt echter voor alle ondernemingen en dus ook voor bijvoorbeeld kappers of bakkers die boven hun zaak wonen. Ook zij zijn verplicht om hun ondernemingsadres — dat tevens hun privéadres is — op hun websites en sociale media te vermelden”, reageert woordvoerster Meurisse in een mail aan onze redactie.
Boetes
De staatssecretaris wijst erop dat de influencers nu heel duidelijk weten wat ze wanneer moeten doen en ontlopen zo boetes. De Economische Inspectie kan immers administratieve boetes uitschrijven, die kunnen oplopen tot 80.000 euro.
De FOD Economie zegt in de eerste plaats mensen aan te spreken in de comments. Blijven ze verborgen reclame maken, dan kan dit gemeld worden aan de Economische Inspectie, via het Meldpunt. Kies daar voor de optie ‘Reclame en klantenwerving’, gevolgd door ‘Misleidende of bedrieglijke reclame’.
Controles gebeuren vooral proactief door de inspectiediensten, maar ook op basis van klachten van consumenten. Die laatste bleven tot op vandaag beperkt, enerzijds omdat consumenten ook niet wisten wat al dan niet toegelaten was, anderzijds omwille van het vertrouwen dat consumenten soms in influencers hebben.
“Influencers maken soms echt deel uit van het leven van hun volgers, die hen daardoor bijna blindelings vertrouwen. Daarom is het voor mij essentieel dat consumenten nu eindelijk duidelijk weten wanneer die influencers commerciële berichten posten. Naar exacte woordkeuze toe stellen we ons soepel op door vier opties aan te bieden. De kerngedachte is duidelijkheid”, aldus De Bleeker in het persbericht.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
-
Techgiganten willen misbruik AI bij verkiezingen voorkomen
Een twintigtal grote techbedrijven zoals ChatGPT-moederbedrijf OpenAI, Facebook-eigenaar Meta, Microsoft, Amazon, Google, TikTok en X hebben een samenwerkingsverband aangekondigd om misbruik van artificiële intelligentie (AI) bij verkiezingen tegen te gaan. -
“Microsoft en OpenAI plannen datacenter van 100 miljard dollar”
Bestuurders bij Microsoft en OpenAI hebben plannen voor een datacenterproject met een supercomputer om de kunstmatige intelligentie van OpenAI aan te drijven. Dat meldt technieuwssite The Information op basis van ingewijden. Het project zou tot 100 miljard dollar (bijna 93 miljard euro) kunnen kosten. -
-
28
Dit verandert vandaag voor jou door nieuwe internetregels EU
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
Zalando belooft misleidende labels over duurzaamheid te verwijderen
Zalando gaat misleidende symbolen over de duurzaamheid van de producten op zijn platform verwijderen. Dat doet de webwinkel na een overleg met de Europese Commissie en nationale toezichthouders. -
8
Oekraïense youtuber ontdekt Chinese deepfakes van zichzelf: “Ze praten over goede relatie tussen China en Rusland”
-
Google beperkt vragen over verkiezingen in AI-chatbot om valse informatie te vermijden
-
Heavy metal Pommelien Thijs of ‘Europapa’ in r&b-stijl: AI-website maakt in handomdraai volledig nieuwe muziek
Voormalige werknemers van Google hebben Udio gelanceerd, een nieuw tool die met artificiële intelligentie (AI) muziek voor je kan maken. Het werkt zoals ChatGPT: je geeft een korte tekstuele opdracht en de website gaat ermee aan de slag. Als voorbeeld lieten we Udio metalmuziek maken met een liedjestekst van Pommelien Thijs en een r&b-versie van ‘Europapa’. -
Mark Zuckerberg was nog nooit zo rijk
De koerssprong van het aandeel van het Amerikaanse bedrijf Meta vrijdag legt topman Mark Zuckerberg geen windeieren. Zijn vermogen groeide met meer dan 25 miljard euro aan, waardoor hij opklom naar de vierde plaats in de lijst van rijkste mensen op aarde. Dat blijkt uit berekeningen van het persbureau Bloomberg. -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
7 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJeroen Herrie
Christophe Lamon
Marc Van der Vloedt
leo hoes
jimmy nuyts