George Milton via Pexels
Volledig scherm
© George Milton via Pexels

Influencers moeten voortaan verduidelijken dat ze online reclame maken en adres in profiel zetten

Contentmakers moeten vanaf nu concrete richtlijnen volgen om te verduidelijken dat ze online reclame maken. Wie op sociale media een commerciële post doet, moet daar in vooraf vastgelegde termen over communiceren naar volgers. Ook moet wie op “regelmatige basis” reclame maakt voor bedrijven een ondernemingsnummer hebben en dat samen met het ondernemingadres delen in alle social mediaprofielen.

7 reacties

  • Jeroen Herrie

    2 jaar geleden
    Regels tellen ook voor YouTube en blogs dus gaan veel van die contentcreators met de handen in't haar zitten nu
  • Christophe Lamon

    2 jaar geleden
    Influencers. Ik moet al lachen met het woord. Er zijn maar weinig echte influencers zoals Elon Musk. Hier in België zijn het vooral wannabe influencers. Het zegt veel over hun volgers...
  • Marc Van der Vloedt

    2 jaar geleden
    Wacht op de eerste uitreiking van het beeldje, naam door volgers en nalopers nog te bepalen, voor de best geacteerde reclame post.(uiteraard met de waarde van de "toegestopte" goederen die ze spontaan gaan vermelden bij de fiscus)
  • leo hoes

    2 jaar geleden
    Gewoon links laten liggen is een veel betere oplossing. Het is niet moeilijk, het is gemakkelijk.
  • jimmy nuyts

    2 jaar geleden
    Dat ze die regels ook maar met directe ingaan toepassen op youtube (geen social netwerk), twitch (wederom geen social netwerk) en soortgelijke stream- en videopost-site's. Daarnaast hoop ik voor ze dat ze zeer duidelijk 'sociaal netwerk' en 'influencer' gedefinieerd hebben in die wet(-ten), anders gaat daar nog vaak discussie over zijn.