Copyright 2022 The Associated Press. All rights reserved.

Waarom treinen in Oekraïne tot nog toe zijn blijven rijden ondanks de oorlog (en dat nu wel eens kan veranderen)

Hoewel de oorlog in Oekraïne al meer dan twee maanden duurt, blijven de treinen in het land vrij normaal rijden. Kolonel op rust en defensiespecialist Roger Housen legt uit waarom Rusland de spoorwegen tot nog toe heeft gespaard én waarom daarin wel eens verandering zou kunnen komen.

Vannacht hebben Russische vliegtuigen vijf treinstations in het westen en het centrum van Oekraïne gebombardeerd. Daarmee lijkt Moskou vooral transportknooppunten in Oekraïne te willen ontregelen. Tot nu toe was dat veel minder het geval en bleven de meeste treinen rijden ondanks de oorlog.

In "De wereld vandaag" op Radio 1 ziet kolonel op rust en defensiespecialist Roger Housen een eenvoudige verklaring. Tot voort kort waren er weinig Oekraïense troepenbewegingen in het land en waren het vooral vluchtelingen die gebruik maakten van treinen om vanuit het oosten naar het westen van het land te vluchten.

Dat is nu anders: Housen merkt op dat nu vooral Oekraïense troepen worden overgebracht naar de Donbas-regio in het oosten waar de Russen willen aanvallen. Tegelijk wordt ook westers militair materieel op veel grotere schaal dan voorheen naar het front gebracht. Het is geen toeval dat de Russen daarom nu het spoornetwerk viseren.

Yomiuri

Een storende factor daarbij is de stoet westerse leiders en politici die per trein naar de Oekraïense hoofdstad Kiev reizen, zoals onlangs EU-Commissievoorzitter Ursula von der Leyen en gisteren de VS-ministers van Buitenlandse Zaken Antony Blinken en diens collega van Defensie Lloyd Austin. Volgens kolonel Housen wordt er daarbij telkens contact gelegd tussen het Westen en Rusland om te vermijden dat die treinen per ongeluk geraakt zouden worden en er dus een escalatie ontstaat. 

Zaporozje en Marioepol als strijdtoneel

Wat het front zelf betreft, wijst Housen op het belang van de steden Zaporezje en Marioepol. Zaporozje is voor de Russen van belang als ze willen doorstoten van zuid naar noord en voor de Oekraïeners is die stad belangrijk omdat de bruggen over de kilometers brede rivier Dnjepr nodig zijn om versterkingen naar de Donbasregio in het oosten te brengen. Tegelijk ligt hier de grootste stroomcentrale van Oekraïne die deels instaat voor de elektrische voorzieningen in het land.

Kolonel op rust Roger Housen eerder in de studio van "Terzake".

Dat de slag om de staalfabriek van Azovstal in de omsingelde havenstad Marioepol blijft voortwoeden, doet Housen denken dat de Oekraïense troepen daar ofwel grote voorraden munitie en voedsel hebben aangelegd of dat ze via een ondergronds gangensysteem worden bevoorraad. 

Housen merkt ook de explosies op in een groot brandstofdepot in de Russische stad Brijansk, meer dan 150 kilometer van de grens met Oekraïne. Hij vermoedt dat het gaat om een Oekraïense aanval diep in Russisch grondgebied omdat vanuit dat depot de Russische troepen in het oosten van Oekraïne worden bevoorraad. Die hebben dagelijks honderdduizenden liter brandstof nodig en Housen vermoedt dat de Oekraïeners dat willen verhinderen.

Meest gelezen