Is de economie echt op weg naar een recessie? Deze belangrijke elementen staan nog in het groen

Met inflatie, oorlog en stijgende rentevoeten dreigt, naast andere indicatoren, een recessie. Maar sommige trends in de consumentenuitgaven, de “ruggengraat” van de economie, gaan onverminderd door en nemen zelfs toe.

Sinds enkele weken zijn er waarschuwingssignalen die wijzen op een recessie. De rentecurve op kort- en langlopende obligaties is omgekeerd, er woedt een oorlog in Oekraïne (die tot een “oorlog-cessie” kan leiden), en economen als Mohamed el-Erian en Carl Icahn waarschuwen voor de komst ervan. Er zijn nog andere elementen: een op hol geslagen inflatie, stijgende rentevoeten en een vertragende bedrijfsomzet.

Dit zijn gegronde redenen en de recessie zou inderdaad tegen eind dit jaar of begin volgend jaar kunnen komen, meldt Yahoo Finance, met het voorbehoud dat al dit gepraat over een recessie in de Amerikaanse economie (en in Europa, vaak door een rimpeleffect) ook overdreven zou kunnen zijn. De financiële media baseren hun analyses op drie elementen.

Volume van kredietkaarttransacties

Creditcardverstrekker American Express maakte onlangs zijn resultaten van het eerste kwartaal bekend. De groep zag het volume kredietkaarttransacties met 30 procent toenemen. JP Morgan en Bank of America meldden ook aanhoudend hoge uitgaven voor creditcards.

Met andere woorden, consumenten geven nog steeds geld uit. In een recessiesituatie zouden de bestedingen dalen, wat uiteindelijk zou leiden tot een verzwakking van het bbp. Anderzijds daalt het consumentenvertrouwen naarmate de inflatie toeneemt.

“We zullen zien hoe de Fed erin slaagt de inflatie onder controle te houden door gaandeweg de rente te verhogen, maar voorlopig zie ik geen recessie”, voegde Stephen Squeri, CEO van AmEx, eraan toe in een interview met Yahoo. Volgens hem worden de uitgaven gedaan door bedrijven, en door particulieren, vooral om op vakantie te gaan.

De terugkeer van het toerisme

Vakantie is altijd een synoniem voor uitgaven: vervoer, logies, activiteiten, enzovoort. Na twee jaar pandemie en twee “coronazomers” is reizen sinds dit voorjaar weer gemakkelijker geworden, aangezien Covid Safe Tickets en ander papierwerk niet langer vereist zijn. In de Verenigde Staten zijn maskers zelfs niet meer verplicht in vliegtuigen. De inkomsten van de grote luchtvaartmaatschappijen zijn allemaal “indrukwekkend”, aldus Yahoo, evenals die van de grote hotelgroepen.

De sector verwacht deze zomer een hausse. Dit zou niet het geval zijn in een vertragende economie. Tenzij achter het element “vakantie” een andere waarheid schuilgaat, bijvoorbeeld een mogelijk uitstel van andere uitgaven, juist om op vakantie te kunnen gaan.

Merkproducten blijven populair

Een derde element in de consumentenbestedingen, die vaak de “ruggengraat” van de economie worden genoemd, is dat het publiek merkproducten blijft kopen in plaats van huismerken of witte producten. Groepen als Procter & Gamble of Kimberly-Clark, bijvoorbeeld, melden een sterke omzet in het eerste kwartaal. Zo slagen zij erin de prijzen te verhogen zonder klanten te verliezen.

Stevenen we uiteindelijk af op een recessie of niet? Het zijn onzekere tijden en iedereen heeft zijn eigen kijk op de elementen die op een recessie kunnen wijzen. De consumptie en de bestedingen van de huishoudens vormen inderdaad een van de belangrijkste elementen van de economie.

Deze drie elementen, die in het groen staan, kunnen dus als een goede achtergrond dienen voor de andere elementen die in het rood afglijden. Maar de vraag is hoe lang deze trend kan aanhouden? Aan de inflatie zal, gezien de oorlog en de terugkeer van het coronavirus in China, waarschijnlijk niet meteen een einde komen.

(am/mah)

Meer