Een klassieke auto rijden zonder sleutelen? Deze tien modellen zijn betaalbaar én betrouwbaar
De schoonheid van een klassieke auto is verleidelijk, maar de keerzijde is dat je óf zelf handig moet zijn, óf vaak bij de garage staat voor onderhoud. Gelukkig zijn er ook betaalbare klassieke auto’s waar je nauwelijks omkijken naar hebt.
Autoliefhebbers met twee linkerhanden doen er goed aan om hun keuze voor een klassieke auto af te laten hangen van de storingsgevoeligheid. Auto’s als een klassieke Ferrari, Lamborghini, Lancia of Citroën SM zijn zo onbetrouwbaar dat je om de haverklap bij een auto-expert staat voor reparaties. Dat laatste is niet alleen duur, maar ook logistiek onhandig. Zeker wanneer de auto afgesleept moet worden.
Andere automerken staan al decennia bekend om hun degelijkheid. Mercedes-Benz heeft een bijna spreekwoordelijke bouwkwaliteit en er zijn ook heel weinig storingsgevoelige Porsches gebouwd. Het Duitse ‘AutoBild’ maakte een lijst van 15 klassieke auto’s die je niet snel in de steek zullen laten. Het onderhoud is bovendien nauwelijks gecompliceerder dan dat van een moderne auto.
Omdat er in de Duitse lijst ook auto’s staan die hier nog vooral worden gezien als oude auto’s, zoals de Mazda 626 en Fiat Panda, of omdat het gaat om een auto uit de jaren 90 zoals de Honda S2000, beperken we ons in deze lijst tot deze tien ‘echte’ klassiekers. Ben je op zoek naar meer specifieke informatie over klassieke auto's per model, kijk dan hier bij Autoweek Klassiek.
MGB
De MGB is dé auto waarmee je zonder al teveel zorgen met plezier rijdt. De zelfdragende carrosserieën zijn licht en solide. De links-gestuurde voertuigen zijn in de regel minder duur.
Mercedes-Benz S-Klasse
De Mercedes S-klasse uit de W126-serie is zeer geschikt voor dagelijks gebruik. Volgens ‘AutoBild’ kun je het beste kiezen voor een model met een grote zescilinder of een kleine achtcilinder motor. De auto is solide gebouwd en zeer betrouwbaar.
BMW Baur cabriolet
De BMW 3 Serie uit de jaren tachtig is een echte klassieker. Deze zogeheten E30-serie begint al aardig in prijs te stijgen. De E30 Baur cabriolet (dus de tweede serie) is gebouwd met ondersteuning van de fabriek - in tegenstelling tot de eerste generatie (E21). Toch zijn ze nog relatief betaalbaar.
Volkswagen Kever
De VW Kever, gebouwd tussen 1949 en 1964, is het toonbeeld van degelijkheid en vakmanschap. Ze waren ook leverbaar als cabriolet en met vouwdak en het onderhoud is relatief simpel. Ook zijn ze betaalbaar, vooral doordat de auto in grote aantallen is gebouwd.
Porsche 944
De Porsche 944 is een stuk betaalbaarder dan de Porsche 911 en is met zijn goede gewichtsverdeling en comfortabele onderstel bovendien een echte reiswagen. Ga niet voor een koopje, want onderdelen zijn duur en achterstallig onderhoud zorgt uiteindelijk voor hoge kosten.
Volkswagen Golf Mk1
De latere versies van de Golf 1 zijn op het gebied van roestbescherming en technologie vergelijkbaar met de Golf 2. De 1.8-motoren met katalysator zijn volgens ‘AutoBild’ goed voor meer dan 200.000 kilometer. De dakconstructie is goed en zelfs voorzien van een echte ruit.
Peugeot 404
De Peugeot 404 is hét alternatief voor klassiekerliefhebbers die geen standaard Duitse auto zoekt. De techniek is eenvoudig en robuust en reserve-onderdelen zijn gemakkelijk te verkrijgen. De Coupés, cabrio’s en stationwagons zijn relatief duur, maar de sedans niet.
Morris Minor
De Morris Minor werd ook wel de Britse Volkswagen genoemd. De auto heeft nagenoeg dezelfde betrouwbaarheid en was leverbaar als cabrio, stationwagen en pick-up. De auto werd gebouwd tussen 1956 en 1971. Kies bij voorkeur voor een van de latere modellen met de iets krachtigere 1100-motor.
Opel Rekord
De motor van een Opel Rekord gaat volgens het Duitse ‘AutoBild’ drie carrosserieën mee. De Opel Rekord had in de jaren zestig en zeventig al een zeer betrouwbare reputatie. Vierdeurs sedans zijn nog steeds betaalbaar en beschikbaar, ook al zijn ze redelijk gevoelig voor roest.
Saab 900
De Saab 900 is altijd een auto geweest die ‘anders’ was. De berijders waren ook vaak eigenzinnige mensen. Veel dingen zijn in een Saab net even anders en dat maakt 'm leuk. Nog leuker is het feit dat de motor en het chassis gemaakt lijken voor de eeuwigheid.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Skoda werkt aan goedkope elektrische auto
-
PREMIUM
“Hier zijn de examinatoren streng op”: onze journalist volgt de verplichte vorming om je kind te leren rijden
Wil je zoon- of dochterlief zelf met de auto leren rijden, dan moet je sinds 1 maart een vormingsmoment van drie uur bijwonen. Wat kan je als chauffeur met tonnen ervaring nu nog opsteken van zo’n opleiding? Onze journalist begaf zich tussen de (groot)ouders die met frisse tegenzin op de schoolbanken plaatsnamen en merkte dat je er wel degelijk een en ander van opsteekt. “Het is enorm moeilijk om een slechte gewoonte weer af te leren. Welke pedaal druk je bijvoorbeeld eerst in als je moet stoppen: rem of ontkoppeling?” -
“Wie al zo'n Tesla had, betaalt de rekening”: fikse kortingen op elektrische wagens zorgen voor frustraties
Er lijkt voorlopig geen einde te komen aan de prijzenoorlog op de markt van elektrische wagens. Zowel Tesla als Toyota pakken uit met fikse kortingen op respectievelijk hun Model 3 en bZ4X. Maar die kortingen zijn niet voor iedereen goed nieuws, waarschuwt HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn. -
-
Wat gebeurt er als je op de SOS-knop van je auto drukt? “Dankzij dit systeem zijn er 2.500 minder verkeersdoden per jaar”
-
HLN Shop
Eerste hulp bij verveling tijdens de paasvakantie: met deze vijf uitstappen plan je je verlofdagen vol plezier
Kijken jij en de kids halsreikend uit naar de paasvakantie? Haal dan maar snel je agenda boven, want er valt die twee weken een hoop meer te beleven dan eieren rapen. HLN Shop grasduint door het lijvige aanbod en selecteert vijf toppers. Van een duizelingwekkend hoogteparcours tot een avontuur zes meter onder de grond: deze familie-uitstapjes willen jullie niet missen. -
Independer
Dit zijn de 5 populairste autokleuren en zo beïnvloedt de kleur van je wagen de prijs
Zwart, wit of grijs: het klinkt misschien wat eentonig, maar als je auto deze kleur heeft dan kun je rekenen op de nodige waardevastheid als je hem ooit wil verkopen. Daarnaast zijn er nog een paar andere elementen die de restwaarde van een voertuig bepalen. Independer.be maakt je wegwijs. -
Exclusieve SUV’s helpen Lamborghini aan recordomzet: “Beste jaar ooit”
-
PREMIUMGETEST
Onze autokenner rijdt met de Avenger e-Hybrid, het model waarover Jeep zo lang mogelijk heeft gezwegen
-
PREMIUM76
Paul (58) legt zonnepanelen op dak van elektrisch busje: waarom doen we dit niet bij elke wagen?
Hij had al een zonnepaneel op zijn caravan liggen en dat leverde opvallend veel extra stroom op, ondervond Paul Van Lil (58). Dus stapte hij naar zijn baas bij pechverhelpingsdienst VAB, met het idee om op het dak van één van hun nieuwe elektrische busjes zo'n zonnepaneel te leggen. En kijk, nu rijdt zo'n busje vlot 80 kilometer verder. Zijn idee is zo tegelijk even geniaal als eenvoudig, waardoor dé vraag zich meteen stelt: waarom ligt er op úw elektrische auto geen zonnepaneel? -
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht om een afspraak te maken voor je bandenwissel
Wie vandaag de weg op gaat met winterbanden, vraagt zich misschien af of het niet stilaan tijd is om die te laten vervangen. Want verslijt het rubber niet veel te snel bij dit lenteweer? Is dit al een goed moment voor de seizoenswissel? Wanneer verwachten bandencentrales de voorjaarsdrukte? En hoe weet je of je niet te veel betaalt voor zo’n bandenwissel? We vragen het aan Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO en Kristof Donckers van Bandencentrale Donckers. -
Mijnenergie
Benzine, diesel of elektrisch: wat is de goedkoopste brandstof?