“SUV’s zijn dodelijker dan andere auto’s”: klopt dat?
De meeste SUV’s zijn ondanks hun groter formaat niet gevaarlijker dan andere personenwagens. Dat blijkt uit een onderzoek van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (VIAS). “Het gaat om de kleine en middelgrote SUV’s, die in ons land het meest voorkomen.”
Onder een SUV verstaan we voertuigen die het comfort bieden van een personenwagen, maar er qua ontwerp uitziet als een terreinwagen. In ons land rijden er heel wat van dat type wagens rond. In 2020 lag het marktaandeel van de SUV’s op 42 procent, wat neerkomt op ongeveer 233.000 voertuigen. In het eerste semester van 2021 steeg dat aandeel zelfs naar meer dan 47 procent.
Toch moeten we ons volgens een onderzoek van VIAS geen zorgen maken over de veiligheid van dat soort voertuigen. De meeste SUV’s zijn namelijk niet gevaarlijker dan andere personenwagens. Om dat aan te tonen analyseerde VIAS meer dan 63.000 ongevallen met een auto en een zwakke weggebruiker tussen 2015 en 2020.
Wat bleek? Per 1.000 ongevallen tussen een traditionele auto en een zwakke weggebruiker, vielen er 10,2 doden. Bij hetzelfde aantal ongevallen tussen een SUV en een zwakke weggebruiker is dat 10,1 doden. Dat is amper een verschil. Het VIAS concludeert daarom dat voetgangers en fietsers ongeveer hetzelfde risico hebben om dodelijk gewond te raken bij een ongeval met een kleine tot middelgrote SUV als bij een traditionele wagen.
Bij grote SUV’s zou de kans op een dodelijk ongeval groter zijn. Al is dat volgens VIAS niet met voldoende wetenschappelijke precisie te zeggen: “Er zijn nog te weinig ongevallen in België gebeurd met grote SUV’s om daar een echte conclusie uit te trekken.”
Inzittende
De bewering dat bij een aanrijding tussen een SUV en een gewone auto de inzittende van de traditionele auto twee keer zoveel kans om te sterven, wordt door het onderzoek niet ontkracht. Wel blijkt volgens VIAS dat dit niet komt door de massa of het grotere formaat van de SUV, maar door het feit dat het voertuig vaak is uitgerust met de nieuwste veiligheidstechnologieën en bovendien vaak nieuwer is.
Tegendeel
Het onderzoek staat haaks op verschillende eerdere studies. Met name onderzoeken in de Verenigde Staten wezen uit dat het risico op overlijden van voetgangers die worden aangereden door een SUV twee tot drie keer zo groot zou zijn in vergelijking met een gewone auto. Het gaat daarbij echter in veel gevallen om extreem hoge en grote SUV’s met weinig veiligheidsvoorzieningen.
Lees ook
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
“Zo voorkom je dat je een boete krijgt”: politie-expert verduidelijkt regels over bakfietsen, e-steps en andere voertuigen
-
Independer
Auto-ongeval tijdens het pendelen: komt je werkgever tussen in de kosten? En wat moet jij zelf concreet ondernemen?
Het kan iedereen overkomen: een ongeval tijdens het pendelen, met stevige kosten als gevolg. Independer.be legt uit bij wie in dat geval de verantwoordelijkheid ligt en wat de precieze voorwaarden zijn, zodat jij met een gerust gemoed de baan op kan, zowel wat betreft lichamelijke schade als averij aan je wagen. -
Elon Musk: Tesla presenteert begin augustus ‘robotaxi’
De Amerikaanse autobouwer Tesla wil op 8 augustus zijn eerste zelfrijdende taxi presenteren. Dat heeft Tesla-baas Elon Musk vrijdagavond aangekondigd op zijn berichtendienst X (voorheen Twitter). -
-
Independer
Mag je als huurder of eigenaar barbecueën op het terras van een appartementsgebouw?
-
PREMIUM
Wachttijden van auto’s lopen nog hoger op: “Denk niet dat je de komende jaren nog een serieuze korting kan afdwingen bij de dealer”
Vorig jaar schreef onze auto-expert Joost Bolle al dat het er niet goed uitzag voor wie toe is aan een nieuwe auto. De leveringstermijn voor nieuwe auto’s blijft lang en vooral onvoorspelbaar. Omdat het einde van het chiptekort nog niet in zicht is. En omdat er nu ook nog eens oorlog in Oekraïne is. Hoelang dit nog duurt? Het antwoord van de merken die we contacteerden, samengevat: “Wij weten het ook niet meer.” Een gulden raad is er niet. Tenzij die ene, van een grote menselijke eenvoud, die we graag meegeven... -
PREMIUM
“BMW heeft elektrische aandrijving helemaal onder de knie”, merkt onze autokenner na rit met BMW iX2. Hoe doet die het tegenover de benzine?
De BMW X2 is voortaan ook te verkrijgen in een volledig elektrische versie: de BMW iX2. HLN-autospecialist Joost Bolle ging op pad met deze elektrische wagen en ontdekte heel wat troeven, zeker voor sportieve rijders. Maar wat als je de benzine- en elektrische versie met elkaar vergelijkt? “Als autoliefhebber weet je snel wat kiezen.” -
PREMIUM
“Het is geen goedkope hobby”: amateurcoureur Jeroen (34) fietst zeker 3 keer per week. Maar hoeveel mag dat kosten?
-
Zo oud zijn jouw autobanden, en meer dingen die je kunt aflezen aan de buitenkant van je band
-
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
Ze zijn hip, elegant en aerodynamisch, maar niet helemaal zonder gevaar: de modieuze verzonken deurgrepen, die steeds meer automerken toepassen. Automobielorganisatie ADAC, de Duitse evenknie van Touring, waarschuwt eigenaren van auto's met deze handgrepen voor het risico dat hulpverleners de deuren niet, of niet snel genoeg, kunnen openen. -
Spaargids.be
Meer spaarrente strikken? Met deze tips loop je je getrouwheidspremie niet mis
In hun strijd om nieuwe klanten te werven en onder druk van de markt, krikten de banken hun spaarrentes de laatste tijd weer regelmatig op. Resideert je spaargeld al enige tijd op dezelfde rekening, bestaat de kans dat je elders inmiddels een interessanter spaartarief hebt gespot. Is het dan slim om je centen meteen over te hevelen? Of zitten er addertjes onder het gras? Spaargids.be vertelt je wat je niet mag ontgaan. -
PREMIUM
Een Tesla of Porsche Taycan tweedehands kopen? Onze mobiliteitsexpert vertelt waar je op moet letten wanneer je een occasie EV overweegt