Autoproductie in het VK zit in diepe slomp

Het Verenigd Koninkrijk heeft in maart 76.900 auto’s geproduceerd. Dat is een derde minder dan in dezelfde maand vorig jaar. Dat blijkt uit gegevens van de Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT). “Twee jaar na het begin van de pandemie krijgt de autoproductie het nog steeds zwaar te verduren.”

Sinds de coronapandemie krijgt de Britse auto-industrie zware klappen. Vorig jaar daalde de productie van auto’s in het VK tot het laagste niveau sinds 1956. Vooral door de schaarste van grondstoffen en microchips heeft de industrie het moeilijk om terug stevig op zijn benen te staan.

160.000 Honda’s

Tijdens de eerste drie maanden van 2022 werden er volgens de SMMT in totaal 207.347 auto’s geproduceerd in het Verenigd Koninkrijk. Dat zijn er bijna 100.000 minder dan in dezelfde periode in 2021. In totaal werden er in 2021 852.575 wagens geproduceerd, een stevige daling vergeleken met het topjaar 2016 toen er ruim 1,7 miljoen auto’s gemaakt werden.

Jaarlijkse autoproductie in het VK – afbeelding: SMMT

Een van de factoren voor die krimp in cijfers, zo bericht de BBC, is de sluiting van een Hondafabriek in Swindon in de zomer van vorig jaar. Het was een fabriek die jaarlijks zo’n 160.000 auto’s van de band liet rollen.

Daarnaast zorgde de coronapandemie voor problemen in de zeer gestroomlijnde productiesystemen van de auto-industrie. De COVID-crisis zorgde ook voor grondstoftekorten en deed het aanbod van microchips stevig dalen. De toeleveringsketens zijn daar nog steeds niet van hersteld.

De nieuwste crisis, de oorlog in Oekraïne, heeft er dan weer voor gezorgd dat de al stijgende energieprijzen verder de lucht ingingen. De SMMT hoopt dan ook dat de Britse overheid de energiekosten kan doen dalen, om zo de auto-industrie erbovenop te helpen.

Exportland

“Twee jaar na het begin van de pandemie heeft de autoproductie het nog steeds zwaar te verduren”, zegt Mike Hawes CEO van SMMT, in een persmededeling. “Het herstel is nog niet begonnen en tegen de achtergrond van een steeds moeilijker economisch klimaat, met onder meer escalerende energiekosten, moet dringend actie worden ondernomen om het concurrentievermogen van de Britse industrie te beschermen.”

 “We willen dat het VK vooroploopt bij de overgang naar elektrische voertuigen, niet alleen als markt maar ook als fabrikant, dus er moet dringend actie worden ondernomen als we banen en bestaansmiddelen willen veiligstellen.” Het aandeel geproduceerde elektrische wagens in het VK zou nu een kwart bedragen van de gehele productie.

Het VK blijft qua auto’s ondanks alles wel een exportland. Meer dan zeven op tien (72,5 procent) van de in maart in het land gebouwde auto’s werden aan het buitenland verkocht. De EU was daarbij de grootste afnemer (67,0 procent), gevolgd door de VS (8,2 procent) en China (6,6 procent).

(ns)

Meer