Na grote terugroepactie: Ferrero richt online platform op om salmonella-klachten te melden

Chocoladefabrikant Ferrero heeft een online platform gelanceerd voor wie slachtoffer werd van een salmonellabesmetting na het eten van hun producten. Slachtoffers kunnen zich via dat platform kenbaar maken en een klacht indienen, nadat ze contact opgenomen hebben met de klantendienst van het bedrijf. Begin april moest de chocoladefabrikant heel wat producten terugroepen, nadat verschillende salmonellabesmettingen gelinkt konden worden aan chocolade die geproduceerd werd in hun fabriek in Aarlen.

Enkele weken geleden besloot het federale voedselagentschap de Ferrero-fabriek in Aarlen te sluiten nadat verschillende salmonellabesmettingen gelinkt konden worden aan chocolade die daar geproduceerd werd. In België alleen al werden 29 besmettingen vastgesteld. Voor heel Europa stond de teller midden april op 150.

Eerder had Ferrero al besloten om alle producten van de "Kinder"-lijn (onder meer de bekende Surprise-eieren) uit de rekken te laten halen. De chocoladefabrikant heeft nu ook besloten om een online platform op te richten waarop slachtoffers van een salmonellabesmetting zich kunnen aanmelden. Via dat platform kunnen ze ook een klacht neerleggen.

"Het spijt ons te horen dat sommige mensen ziek zijn geworden door het eten van een van de Kinder-producten die werden teruggeroepen", klinkt het bij Ferrero. "Als je van mening bent dat deze symptomen belangrijke gevolgen hebben gehad voor je gezondheid, professionele leven of privéleven, nodigen we je uit om het formulier in te vullen."

Procedure blijft ongewijzigd

Let wel, het online platform is niet voor iedereen toegankelijk. "De procedure blijft ongewijzigd", benadrukt Laurence Evrard, woordvoerder van Ferrero. Slachtoffers moeten nog steeds eerst contact opnemen met de klantendienst van de chocoladefabrikant. Pas als dat gebeurd is, krijg je een link naar het online klachtenformulier.

Die online procedure moet vooral de communicatie met slachtoffers vergemakkelijken. Aan het Franse persagentschap AFP verkaarde een woordvoerster van Ferrero dat deze ingreep het mogelijk moet maken om "uitwisselingen met gezinnen te individualiseren" om zo een schadevergoeding te kunnen betalen aan wie dat wenst.

Meest gelezen