Helft ouders bang om kinderen te laten fietsen. HLN lanceert VeloVeilig Vlaanderen: breng alle gevaarlijke fietspunten in kaart
Eén op de drie Vlamingen vindt fietsen onveilig. Dat blijkt bij de aftrap van VeloVeilig Vlaanderen, de actie rond fietsveiligheid van HLN. De helft van de fietsers stuurt zijn kinderen met een bang hart de straat op. “Fietsveiligheid is een wisselwerking: hoe meer fietsers, hoe minder auto’s, hoe veiliger.”
De Belg en zijn fiets, dat is dikke liefde. Meer dan ooit nemen we de (elektrische) fiets naar het werk, loodsen we onze kroost op hun tweewielertje richting schoolpoort, klikken we op zondag massaal in de koersfiets en tegenwoordig vallen we als een blok voor bak-, cargo- en longtailfietsen. IJzersterk, dat huwelijk. Tot het duo zich op de openbare weg moet begeven. Wagens, bussen, vrachtwagens, te smalle fietspaden, het ontbreken van plek om te fietsen, gevaarlijke kruispunten: de lijst van spelbrekers is làng. Eén op de drie Vlamingen vindt fietsen zelfs ronduit onveilig. Dat blijkt bij de aftrap van VeloVeilig Vlaanderen, het grootste fietsonderzoek dat HLN in samenwerking met P&V Verzekeringen vandaag lanceert.
Maar liefst 58 procent geeft Vlaanderen een slecht rapport op vlak van fietsveiligheid. En daar willen we wat aan doen. Een week lang, van 9 tot en met 15 mei, zal iedereen via de HLN-app gevaarlijke fietspunten kunnen melden. Zo waarschuw je andere fietsers, laat je de overheid weten waar er nog werk aan de winkel is en maak je fietsen veiliger voor iedereen.
Vicieuze cirkel
Broodnodig, zo blijkt, want hoe hard we ook van ons stalen ros houden, de helft van de fietsers stuurt zijn kroost met een klein hartje de baan op. “Fietsen is per gereden kilometer nochtans niet significant onveiliger dan een ander vervoersmiddel”, zegt Stijn Daniels, directeur van het kenniscentrum bij verkeersinstituut Vias en mobiliteitsprofessor. “Maar terwijl het aantal ongevallen met wagens de afgelopen tien jaar wel is gedaald, is dat bij fietsers niet het geval. Dat baart ons zorgen. Bijna de helft (44%) van alle verkeersdoden in de bebouwde kom in Vlaanderen is tegenwoordig een fietser. En toch zullen we fietsen nòòit afraden, integendeel. Het is gezond, fijn en milieuvriendelijk.”
“We zitten in een vicieuze cirkel”, merkt Wies Callens van de Fietsersbond daarbij op. “Als je het niet veilig vindt om je kind naar school te laten fietsen, dan breng je het gauw met de auto... waardoor het dan weer minder veilig wordt voor kinderen die zich wel nog door het verkeer wagen. Hoe meer fietsers, hoe minder auto’s, hoe veiliger.”
Plaats opeisen
Een oplossing zo klaar als een klontje, dus. Niet voor heel wat Vlamingen: de helft geeft de staat van de fietspaden in zijn buurt een onvoldoende, en nog eens de helft vindt dat er zelfs gewoon te weinig zijn. “Een goede infrastructuur blijft de hoeksteen”, zegt Daniels. “De fietser moet nabij scholen, in woonwijken, dorpskernen zoveel mogelijk zijn plaats krijgen.”
De Fietsersbond vult aan: “En ze moeten die ook opeisen. Je hoeft niet tegen de stoeprand aan te rijden. Steden en gemeenten moeten in de eerste plaats duidelijke keuzes maken, niet voor iederéén goed willen doen. Je kan niet én een parkeerstrook voorzien, én een vlotte doorstroom voor wagens uittekenen en veilige fietspaden aanleggen. Kiezen voor fietsstraten en fietszones en zo de ruimte herverdelen, zijn relatief kleine ingrepen die met een beperkt budget kunnen gebeuren, maar waardoor fietsers zich wel welkom voelen.”
328 miljoen euro
Een stapel werk ligt op de plank om Vlaanderen fietsveilig te maken, zoveel is duidelijk. Want hoewel minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) dit jaar een historisch hoog budget van 328 miljoen euro uittrekt voor de aanleg van veilige en comfortabele fietsinfrastructuur, vindt 48 procent van de Vlamingen dat er nog onvoldoende geïnvesteerd wordt in fietspaden en -veiligheid. “We voorzien nochtans heel wat werken om de weg op maat van het kind te krijgen”, reageert de minister. “Want wat goed en veilig is voor een kind, is goed en veilig voor iedereen. Er zal 17,5 miljoen euro gaan naar schoolrouteknelpunten op gewestwegen, bijvoorbeeld. We investeren 5 miljoen in verlichte voetgangers- en fietsoversteekplaatsen en 225 miljoen in onder meer de aanpak van gevaarlijke punten.”
“Het grote probleem is dat we gigantisch achterop hinken”, besluit de Fietsersbond. “Wat nu getekend wordt, wordt binnen vijf tot tien jaar gerealiseerd. Wie had toen gedacht dat we nu met e-bikes, bakfietsen en speedpedelecs zouden rijden? Een rapport van het Rekenhof uit 2019 stelt dat we met het investeringsprogramma van destijds, toen 100 miljoen euro per jaar werd uitgetrokken voor de fietser, nog 50 jaar zouden nodig hebben om alle fietspaden langs gewestwegen op een kwalitatief niveau te krijgen. Dat is gigantisch. Vandaag is het budget hoger, maar we zijn er nog lang niet.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
-
84
De Stem van Gwendolyn Rutten: “In de scholen zou ik liever de godsdienstlessen afschaffen”
In de Stem Van Vlaanderen kom je te weten welke politicus jij bent. Ook Gwendolyn Rutten, Vlaams minister van Binnenlands Bestuur voor Open Vld, doet mee aan de grootste stemtest van Vlaanderen. In de video hierboven ontdek je hoe zij antwoordt op enkele maatschappelijke dilemma’s. -
7
WEERBERICHT. Al een beetje warmer vandaag, volgende week 23 graden
Het wordt vandaag eindelijk een beetje warmer en die trend zit zich in het weekend door. Volgende week gaan we volgens de meest recente voorspellingen van het KMI zelfs naar 23 graden. We raken wel niet af van de neerslag. -
-
PREMIUM62
Rachèle (4) krijgt nieuwe stamcellen die haar leven redden: “We kunnen die Amerikaan van 24 nooit genoeg bedanken”
Pittem -
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
Af en toe berichten media over absurd hoge energiefacturen die bijvoorbeeld het gevolg zijn van een nulletje te veel of een vergeten komma. Dergelijke frappante fouten spot je als klant meteen. Maar soms duiken er ook afwijkingen op, die – hoewel ze minder in het oog springen - je toch een aardige duit kosten. Hoe stel je deze vast en op welke manier kan je ze aanvechten? Mijnenergie.be helpt je stap voor stap. -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
Satirische website ‘t Scheldt overweegt te stoppen na veroordeling in zaak met Conner Rousseau
-
“Eskimopater” Eric Dejaeger die tientallen kinderen misbruikte vrijgelaten in Canada
-
1
Al zeker 16 meldingen na nieuws van fertiliteitsarts die sperma van studenten ‘misbruikte’
De vzw Donorkinderen kreeg de voorbije week al zestien meldingen na het nieuws over de Brusselse fertiliteitsarts die ongevraagd sperma van studenten gebruikte voor de verwekking van donorkinderen. De organisatie hoopt ook snel aan tafel te zitten met de VUB en het UZ Brussel. -
PREMIUM5
In de val gelokt met een mailtje over Trump: zo konden Chinese hackers ook toegang krijgen tot Belgische computers
Het is de Amerikaanse overheid menens in de strijd tegen de Chinezen die ook de computer van enkele Belgische politici - onder wie commissievoorzitter Els Van Hoof - hackten. Wie met een gouden tip de Amerikanen naar 7 geïdentificeerde leden van hackerscollectief APT31 kan leiden, krijgt een beloning van liefst 10 miljoen dollar. Wat hebben die Chinese hackers dan allemaal op hun kerfstok? En hoe konden zij onze Belgische parlementairen in verlegenheid brengen? -
Peeters sleutelt aan terugkommoment voor beginnende bestuurders
143 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerrobert van puyenbroeck
Hans De Smet
Jean Van Rompaey
Henri Dederen
Karine Roeland