Helft ouders bang om kinderen te laten fietsen. HLN lanceert VeloVeilig Vlaanderen: breng alle gevaarlijke fietspunten in kaart
Eén op de drie Vlamingen vindt fietsen onveilig. Dat blijkt bij de aftrap van VeloVeilig Vlaanderen, de actie rond fietsveiligheid van HLN. De helft van de fietsers stuurt zijn kinderen met een bang hart de straat op. “Fietsveiligheid is een wisselwerking: hoe meer fietsers, hoe minder auto’s, hoe veiliger.”
De Belg en zijn fiets, dat is dikke liefde. Meer dan ooit nemen we de (elektrische) fiets naar het werk, loodsen we onze kroost op hun tweewielertje richting schoolpoort, klikken we op zondag massaal in de koersfiets en tegenwoordig vallen we als een blok voor bak-, cargo- en longtailfietsen. IJzersterk, dat huwelijk. Tot het duo zich op de openbare weg moet begeven. Wagens, bussen, vrachtwagens, te smalle fietspaden, het ontbreken van plek om te fietsen, gevaarlijke kruispunten: de lijst van spelbrekers is làng. Eén op de drie Vlamingen vindt fietsen zelfs ronduit onveilig. Dat blijkt bij de aftrap van VeloVeilig Vlaanderen, het grootste fietsonderzoek dat HLN in samenwerking met P&V Verzekeringen vandaag lanceert.
Maar liefst 58 procent geeft Vlaanderen een slecht rapport op vlak van fietsveiligheid. En daar willen we wat aan doen. Een week lang, van 9 tot en met 15 mei, zal iedereen via de HLN-app gevaarlijke fietspunten kunnen melden. Zo waarschuw je andere fietsers, laat je de overheid weten waar er nog werk aan de winkel is en maak je fietsen veiliger voor iedereen.
Vicieuze cirkel
Broodnodig, zo blijkt, want hoe hard we ook van ons stalen ros houden, de helft van de fietsers stuurt zijn kroost met een klein hartje de baan op. “Fietsen is per gereden kilometer nochtans niet significant onveiliger dan een ander vervoersmiddel”, zegt Stijn Daniels, directeur van het kenniscentrum bij verkeersinstituut Vias en mobiliteitsprofessor. “Maar terwijl het aantal ongevallen met wagens de afgelopen tien jaar wel is gedaald, is dat bij fietsers niet het geval. Dat baart ons zorgen. Bijna de helft (44%) van alle verkeersdoden in de bebouwde kom in Vlaanderen is tegenwoordig een fietser. En toch zullen we fietsen nòòit afraden, integendeel. Het is gezond, fijn en milieuvriendelijk.”
“We zitten in een vicieuze cirkel”, merkt Wies Callens van de Fietsersbond daarbij op. “Als je het niet veilig vindt om je kind naar school te laten fietsen, dan breng je het gauw met de auto... waardoor het dan weer minder veilig wordt voor kinderen die zich wel nog door het verkeer wagen. Hoe meer fietsers, hoe minder auto’s, hoe veiliger.”
Plaats opeisen
Een oplossing zo klaar als een klontje, dus. Niet voor heel wat Vlamingen: de helft geeft de staat van de fietspaden in zijn buurt een onvoldoende, en nog eens de helft vindt dat er zelfs gewoon te weinig zijn. “Een goede infrastructuur blijft de hoeksteen”, zegt Daniels. “De fietser moet nabij scholen, in woonwijken, dorpskernen zoveel mogelijk zijn plaats krijgen.”
De Fietsersbond vult aan: “En ze moeten die ook opeisen. Je hoeft niet tegen de stoeprand aan te rijden. Steden en gemeenten moeten in de eerste plaats duidelijke keuzes maken, niet voor iederéén goed willen doen. Je kan niet én een parkeerstrook voorzien, én een vlotte doorstroom voor wagens uittekenen en veilige fietspaden aanleggen. Kiezen voor fietsstraten en fietszones en zo de ruimte herverdelen, zijn relatief kleine ingrepen die met een beperkt budget kunnen gebeuren, maar waardoor fietsers zich wel welkom voelen.”
328 miljoen euro
Een stapel werk ligt op de plank om Vlaanderen fietsveilig te maken, zoveel is duidelijk. Want hoewel minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) dit jaar een historisch hoog budget van 328 miljoen euro uittrekt voor de aanleg van veilige en comfortabele fietsinfrastructuur, vindt 48 procent van de Vlamingen dat er nog onvoldoende geïnvesteerd wordt in fietspaden en -veiligheid. “We voorzien nochtans heel wat werken om de weg op maat van het kind te krijgen”, reageert de minister. “Want wat goed en veilig is voor een kind, is goed en veilig voor iedereen. Er zal 17,5 miljoen euro gaan naar schoolrouteknelpunten op gewestwegen, bijvoorbeeld. We investeren 5 miljoen in verlichte voetgangers- en fietsoversteekplaatsen en 225 miljoen in onder meer de aanpak van gevaarlijke punten.”
“Het grote probleem is dat we gigantisch achterop hinken”, besluit de Fietsersbond. “Wat nu getekend wordt, wordt binnen vijf tot tien jaar gerealiseerd. Wie had toen gedacht dat we nu met e-bikes, bakfietsen en speedpedelecs zouden rijden? Een rapport van het Rekenhof uit 2019 stelt dat we met het investeringsprogramma van destijds, toen 100 miljoen euro per jaar werd uitgetrokken voor de fietser, nog 50 jaar zouden nodig hebben om alle fietspaden langs gewestwegen op een kwalitatief niveau te krijgen. Dat is gigantisch. Vandaag is het budget hoger, maar we zijn er nog lang niet.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
122
Zomeruur: wat betekent dat juist en wanneer schakelen we over?
-
PREMIUM63
Helft Vlaamse scholen krijgt zelf geen goed rapport van de inspectie: voor 23 scholen staat zelfs hun erkenning op het spel
Zorgwekkende conclusie uit het jaarverslag van de onderwijsinspectie: slechts de helft van alle Vlaamse scholen krijgt zelf een goed rapport. “We zien geen verbetering, integendeel”, zegt inspecteur-generaal Lieven Viaene. Hij maakt duidelijk wat de grootste pijnpunten zijn. “Er is zoveel afgekomen op de scholen dat ze door de bomen het bos niet meer zien.” -
Update
E34 richting Antwerpen tijdlang afgesloten door gekantelde tankwagen
Op de E34 in Melsele is donderdagmiddag een vrachtwagen op zijn kant terechtgekomen. De snelweg was daardoor een tijdlang volledig geblokkeerd in de rijrichting van Antwerpen. Rond 15.30 uur was de weg opnieuw vrijgemaakt.Melsele -
-
Hof van beroep: “Publicatieverbod Conner Rousseau tegen HLN en VTM NIEUWS was niet gerechtvaardigd”
-
Bijna 1 op de 3 werkt nog steeds regelmatig van thuis
Thuiswerken is nu al enkele jaren populair. Sinds de coronacrisis heeft thuiswerk een boost gekregen, dat blijkt uit gegevens van Statbel. Vooral hooggeschoolden zouden geregeld van thuis werken. -
UPDATE6
VRT gaat "externe bruggenbouwer" aanstellen om vertrouwen te herstellen na heisa rond docu-De Pauw
De VRT gaat een “externe bruggenbouwer” aanstellen om het vertrouwen binnen de organisatie te herstellen. Dat hebben de directie en de vakbonden van de openbare omroep donderdag gemeld in afzonderlijke persberichten, na overleg naar aanleiding van de heisa over de uitzending van de documentaire over de zaak-Bart De Pauw. -
UPDATE15
VRT sprak twee maanden met tv-maker Bart De Pauw zonder slachtoffers te betrekken
-
Independer
Dit zijn de 5 populairste autokleuren en zo beïnvloedt de kleur van je wagen de prijs
-
69
“Kan moeilijk slecht nieuws verdragen”: afzwaaiende topman onderwijsinspectie haalt uit naar minister Ben Weyts
Lieven Viaene, afzwaaiende topman van de Vlaamse onderwijsinspectie, haalt vrijdag in de kranten van Mediahuis hard uit naar minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA). De inspectie werd de afgelopen jaren “geremd in het benoemen wat er op het veld niet goed loopt”, lichtte Viaene zijn kritiek toe in ‘De Ochtend’ op VRT Radio 1. -
Mijnenergie
Meeste energieoverstappen in anderhalf jaar door lage prijzen: waarom een switch ook voor jou nu de moeite kan zijn
De sterke daling van de energieprijzen brengt een haast ongezien aantal leverancierswissels teweeg, zo blijkt uit data van Mijnenergie.be. Meer dan 15.000 gezinnen stapten deze maand via de vergelijkingssite al over naar een goedkoper energiecontract. Aangezien de prijzen op de energiebeurzen de voorbije weken stegen, komt er na Pasen mogelijk een einde aan de dalende prijscurve. -
KIJK. Indrukwekkend: 23-jarige Vlaamse renner kan galopperend paard bij teugels nemen in volle koers
143 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerrobert van puyenbroeck
Hans De Smet
Jean Van Rompaey
Henri Dederen
Karine Roeland