Heropleving Amerikaanse luchtvaart trekt massaal buitenlandse piloten aan

In de Verenigde Staten zijn luchtvaartmaatschappijen op zoek naar grote aantallen piloten. Nu de sector na de coronacrisis weer tekenen van heropleving toont, blijkt er immers een groot tekort aan vliegend personeel. Dat heeft het persbureau Reuters gemeld. Steeds vaker melden zich ook buitenlandse piloten om de vacatures in te vullen. Dat stuit echter op protest bij de Amerikaanse vakbonden, die van mening zijn dat er in eigen land voldoende kandidaten kunnen worden gevonden.

“Amerikaanse immigratiespecialisten krijgen steeds meer vragen van piloten uit landen waar de luchtvaart zich nog altijd van de weerslag van de coronacrisis moet herstellen”, merkt Reuters op. “Dit zou enige verlichting kunnen brengen voor de Amerikaanse luchtvaart, die veel problemen ondervindt om na een inzinking van twee jaar weer voldoende capaciteit op te bouwen.

Opleidingen

“Terwijl de Verenigde Staten een groot tekort aan piloten hebben, slagen vele collega’s in de rest van de wereld er niet in werk te vinden”, beklemtoont Ana Barbara Schaffert, adviseur bij AG Immigration Group. Schaffert merkt op de voorbije maanden meer dan achtduizend verzoeken voor overleg te hebben ontvangen.

De adviseur zou bovendien de geloofsbrieven bekijken van meer dan tweeduizend buitenlandse piloten die naar de Verenigde Staten willen emigreren. Dat aantal ligt meer dan 90 procent hoger dan drie jaar geleden, voor de uitbraak van de coronapandemie.

Volgens United Airlines zal de Amerikaanse luchtvaart nog vele jaren met een tekort aan piloten worden geconfronteerd. “De Verenigde Staten kunnen maximaal 7.000 nieuwe piloten afleveren”, voeren woordvoerders van de maatschappij aan.

“De Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen hebben dit jaar echter 13.000 bijkomende piloten nodig. Volgend jaar zal de behoefte nog verder oplopen. Onder meer de beperkte trainingscapaciteit blijft echter een drempel om voldoende piloten te produceren.”

Diverse maatschappijen hebben door een tekort aan piloten een groot aantal vluchten moeten annuleren. Om het probleem binnen de perken te houden, wordt vaak het aanbod vluchten ingeperkt. De tekorten zijn nog nijpender bij de regionale maatschappijen, die immers moeten afrekenen met een snel oplopend verloop omdat hun piloten door grotere maatschappijen, waar ze op een hoger loon kunnen rekenen, worden weggekocht. 

“Dit heeft de belangstelling gewekt bij piloten uit Canada, Europa, Afrika en Azië, waar de luchtvaart vaak nog altijd geen definitief herstel kon melden”, merkt Reuters op. “Er zijn zelfs vragen van Russische piloten. Hun maatschappijen zijn immers door westerse sancties hard getroffen.”

Vakbonden

Buitenlandse piloten moeten in de Verenigde Staten aan de immigratiediensten wel aantonen dat een permanente verblijfsvergunning een bijdrage tot de nationale economie zal opleveren. Schaffert meldt echter dat meer dan 90 procent van de aanvragen voor ervaren buitenlandse piloten worden goedgekeurd.

Er is echter ook een sterke weerstand van de lokale vakbonden. Die zijn immers van mening dat de luchtvaartmaatschappijen meer inspanningen moeten doen om de toegang tot het beroep, onder meer door de verlaging van de opleidingskosten, voor binnenlandse kandidaten te vergemakkelijken.

Een aantal regionale maatschappijen en budgetcarriers kunnen wel beroep doen op Australische piloten, die van een bijzonder visum gebruik kunnen maken. Faye Malarkey Black, hoofd van de Regional Airline Association, vraagt dat ook andere buitenlandse piloten voor een dergelijk visum in aanmerking zouden kunnen komen. “Op die manier zou alvast een deel van het personeelsprobleem kunnen worden verlicht”, argumenteert Black.

Door een gebrek aan collega’s worden vele Amerikaanse piloten met een verhoogde werkdruk geconfronteerd. Onder meer piloten van Delta Air Lines en Southwest Airlines hebben al met acties hun ongenoegen daarover laten horen.

(kg)

Meer