Joel Hoylaerts / Photonews
Volledig scherm
© Joel Hoylaerts / Photonews

ONZE OPINIE. Te vaak is nog een slachtoffer nodig om van een moordstrookje een fietspad te maken

Tot welke leeftijd kan ik de kinderen vragen in de bakfiets te klimmen om naar school te fietsen? Die vraag stel ik me wel eens. Meestal na de jammerende vraag van mijn vijfjarige zoon: “Mamaaaaa, wanneer mag ik zelf fietsen?” Een actie waar ik, zo was al duidelijk, niet voor sta te trappelen. Ik ben niet alleen. De helft van de fietsers laat kinderen met een bang hart de weg op. Een op drie Vlamingen vindt fietsen onveilig, zo blijkt uit het fietsonderzoek van VeloVeilig

48 reacties

  • Miguel Leboucq

    2 jaar geleden
    Toen ik klein was in de jaren 80 werden jonge fietsers opgeleid door de ouders ( links-rechts kijker, stoppen aan het licht, handje uitsteken, licht aandoen...) Nu rijden ze overal en om het even hoe en het is dan een drama als er ene omver gereden wordt
  • Frans Dumon

    2 jaar geleden
    Eens zien of er nog zo hard geroepen gaat worden om veel te veel en veel te dure fietspaden, als ook de fietser daarvoor belastingen dient te betalen. Makkelijk hee, als je alles gratis en voor niks krijgt, en dan nog ferm van je toren mag blazen
  • Gino Denil

    2 jaar geleden
    Er is maar één goede oplossing. Fietsers en voetgangers gescheiden houden van gemotoriseerd vervoer. Trams horen niet meer waar ze niet in een volledig eigen bedding kunnen rijden. En men zou beter eigen rijstroken voor fietsers aanleggen dan voor bussen en taxi's. Waar dan sporadisch eens een bus of taxi over rijdt. Maar er is niet echt de wil om te investeren in de fietser of de voetganger.
  • marc stalmans

    2 jaar geleden
    De grote boosdoener zijn de structuren. Gewestwegen, gemeentewegen, stadswegen met ieder een afzonderlijke structuur en verantwoordelijkheden, laat staan eenvormigheid in de de uitvoering. Soms kan je zien dat je van de ene gemeente in de andere fietst. Is dat gemakkelijk op te lossen? Ja, maar dan ga je bevoegdheden van sommige besturen moeten beperken en elke burgemeester wil baas zijn in zijn gebied.
  • Martin Buyck

    2 jaar geleden
    Het is niet altijd de schuld van de fietser of hoe een kruispunt is ingericht. We moeten ook kijken naar het rijgedrag van veel automobilisten. Ze nemen enorme risico’s om toch op tijd te zijn of hebben geen geduld. Terwijl je fietst met jonge kinderen steken ze voorbij op een kruispunt, voor een bocht, aan een hindernis, ... soms vraag ik mij af waar zij hun rijbewijs hebben gehaald.