Urbanus stopt met strips maken: ‘Proper afscheid nemen’

 Urbanus en tekenaar Willy Linthout. ©  Jan Van der Perre

Na bijna 40 jaar en 200 strips, zetten Urbanus en tekenaar Willy Linthout een punt achter hun populaire stripreeks, De Avonturen van Urbanus. ‘Dit was een belangrijk hoofdstuk in ons leven, maar het is tijd om proper afscheid te nemen’, zegt het duo.

Belga

Urbanus kondigde, volledig in zijn eigen stijl, het nakende afscheid van de populaire familiestrip aan. ‘In tegenstelling tot Wouter Beke, heb ik mijn dochter niet meegenomen’, begon Urbanus. ‘Ik word 73. Mijn geheugen is als een zitbank met 5 oude vrouwtjes, als er een nieuwe bij komt zitten, valt er eentje af ook.’

De reeks begon in 1983 met de publicatie van ‘Het fritkotmysterie’. Tekenaar Willy Linthout was met de eerste pagina’s op zak naar Urbanus getrokken om toestemming te vragen een volledige strip rond hem uit te geven. Urbanus stapte mee in het project en begon na al na enkele boeken mee te schrijven aan het scenario.

De strip groeide uit tot een groot succes. Al jarenlang duikt elk nieuw album op in de lijst van de best verkochte strips. Ook de merchandising deed het goed, met schoolgerei, poppetjes, kleding en sinds enkele jaren zelfs het Cesar-bier, vernoemd naar de alcoholistische vaderfiguur uit de reeks.

In oktober ligt album 200 (’Het laatste avontuur’) in de winkels. ‘Maar daarna hebben onze lezers nog recht op één allerlaatste avontuur.’ Album 201 (’Het allerlaatste avontuur’) zal iets later verschijnen, en daarmee trekken Willy Linthout en Urbanus een definitieve streep onder hun jarenlange samenwerking.

Tekenaar Willy Linthout blijft wel strips maken. Zo werkt hij verder aan nieuwe uitgaven van ‘Het jaar van de olifant’, de semi-autobiografische strip waarin hij het verlies van zijn zoon verwerkt. Urbanus zal blijven optreden.

Linthout en Urbanus bedanken nadrukkelijk ‘al hun stripfans om al die jaren onze albums te lezen. Wij hopen dat ze er evenveel plezier aan hebben beleefd als wijzelf.’ De verkoop van strips daalt wat in het algemeen (ongeveer 1 procent per jaar), al is dat zeker geen reden om ermee te stoppen. ‘Toch is dit een ramp voor de uitgever’, grapt Urbanus nog.