action press

Aantal verkeersdoden en ‑ongevallen zit weer op niveau van vóór corona: "Zo zullen we er niet geraken"

111 verkeersdoden vielen er al tijdens de eerste 3 maanden van dit jaar op de Belgische wegen. Daarmee zitten we weer op het niveau van vòòr de coronacrisis. “En als je het bekijkt over een periode van 5 à 6 jaar zien we geen structurele daling meer, zoals we die tot enkele jaren geleden meemaakten", stelt Stef Willems van verkeersinstituut VIAS vast. Ook opvallend: het aantal ongevallen met e-steps is verdrievoudigd tegenover vorig jaar.

Terwijl corona de afgelopen jaren meer dan 30.000 dodelijke slachtoffers maakte in ons land, zorgden coronamaatregelen zoals de avondklok en het verplichte telewerk tijdelijk voor een daling in het aantal verkeersongevallen met slachtoffers op onze wegen.

Maar die trendbreuk is nu duidelijk achter de rug, zo blijkt uit de Verkeersbarometer van VIAS: terwijl er in de eerste drie maanden van vorig jaar nog 74 doden vielen, lieten in de eerste maanden van dit jaar 111 mensen het leven op onze wegen. 

“Daarmee zitten we weer op hetzelfde niveau als voor de coronapandemie”, stelt Stef Willems van VIAS vast. “En als je het bekijkt over een periode van 5 à 6 jaar zien we geen structurele daling meer.” Zowel op het Vlaamse als het federale niveau wil men de cijfers op 10 jaar tijd met de helft doen dalen. “Maar op deze manier zullen we er natuurlijk niet raken”, aldus Willems.

BELUISTER - Stef Willems geeft duiding bij de cijfers in "De ochtend" op Radio 1:

Kijken we per gewest, dan zien we dat er in Vlaanderen, in de eerste drie maanden van dit jaar 50 verkeersslachtoffers het leven hebben gelaten. Een lichte stijging tegenover dezelfde periode een jaar eerder (46 verkeersdoden).

In Brussel ging het aantal verkeersdoden van 2 naar 4, in Wallonië van 26 naar 57. Dat komt onder meer door het ongeval in Strépy, waarbij een auto inreed op een groep carnavalisten. 6 mensen kwamen daarbij om het leven. 

In de drie regio's is er ook een flinke stijging van het aantal letselongevallen: Van 3.978 naar 4.981 in Vlaanderen (+25 procent), van 1.970 naar 2.250 in Wallonië (+14 procent) en van 639 naar 838 in Brussel (+31 procent).

Nieuwe tendenzen

Bij VIAS is men ook verontrust door een aantal nieuwe tendenzen in de statistieken. “Je ziet dat het aantal ongevallen met elektrische steps, maar ook met fietsen en bromfietsen stijgt naar het hoogste niveau in 10 jaar tijd. Hier zal het beleid moeten proberen in te spelen”, adviseert Stef Willems. 

“Het aantal ongevallen met bromfietsen is aan een soort revival bezig,” stelt Willems vast, “vooral bij een heel jong publiek”: ruim een derde meer dan vorig jaar.

De verklaring die Willems hiervoor ziet, is dat vele jongeren zich tijdens de coronapandemie kennelijk een brommer hebben aangeschaft, omdat ze schrik hadden om op het openbaar vervoer een besmetting op te lopen.

“Dat zie je meteen terug in de ongevallencijfers: daar zien we de hoogste cijfers sinds 8 jaar, terwijl we dachten dat het fenomeen van de bromfiets bij de jonge gasten wat verdwenen was.

Elektrische steps

Het aantal letselongevallen met elektrische steps is in de eerste drie maanden meer dan verdrievoudigd in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar: van 96 naar 296. 

"Ongevallen met elektrische steps worden pas vrij recent in de ongevalsstatistieken opgenomen”, merkt Stef Willems op, maar de stijging in de ongevallen is onmiskenbaar. 

“We zitten aan bijna 300 geregistreerde ongevallen in de eerste drie maanden van het jaar, terwijl we vorig jaar - voor het volledige jaar rond de 1.000 geregistreerde ongevallen zaten met e-steps. Bovendien moet je weten dat nu pas het seizoen begint waarin de meeste mensen e-steps huren. Dat laat niet het beste vermoeden voor de cijfers voor de rest van het jaar.”

Fietsers

Ook bij de fietsers laat de elektrificering zich mogelijk voelen in de ongevallencijfers: het aantal letselongevallen met fietsers is 22 procent gestegen. “Dat betekent niet dat fietsen onveilig is”, merkt Stef Willems op. “We moeten mensen zeker blijven aanmoedigen om te fietsen, maar we moeten wel heel goed kijken wat er aan de hand is.” 

“We zien dat steeds meer mensen met een elektrische fiets rijden”, gaat Willems verder. “Met een elektrische fiets legt men nu eenmaal grotere afstanden af. Elektrische fietsen worden doorgaans ook gebruikt door een iets ouder publiek. Daar speelt het feit dat je fysieke broosheid toeneemt met de leeftijd: als iemand van 25 of iemand van 75 jaar een val maakt, zijn de gevolgen nu eenmaal ernstiger.”

BEKIJK - Vlaams minister van verkeer Lydia Peeters: "We zijn zeker niet blij met deze cijfers."

Videospeler inladen...

Meest gelezen