De ANPR-camera tegenover het station in Leuven is al jaren de "flitskampioen".
Google Streetview

Leuven schreef in 2021 voor 5,7 miljoen euro aan GAS-boetes uit via slimme camera's

De stad Leuven heeft vorig jaar voor 5,7 miljoen aan GAS-boetes uitgeschreven op basis van inbreuken die zijn vastgesteld door ANPR-camera's. De "flitskampioen" is al jaren de slimme camera aan het Martelarenplein. Daar liepen het afgelopen jaar - meer dan 3 jaar na de invoering - zo'n 24.000 mensen tegen de lamp en dat roept de nodige vragen op.

In totaal stond de teller in 2021 op 99.153 overtredingen, in totaal goed voor iets meer dan 5,7 miljoen euro aan boetes. "Dit is ongelofelijk veel geld", vindt gemeenteraadslid Lies Verlinden van N-VA. "Op veel plaatsen is er duidelijk een leercurve. Mensen snappen dat er plekken zijn waar je niet door mag en dat er ANPR-camera's staan. Maar op een aantal plaatsen zien we de cijfers nog altijd amper dalen. Dat komt voor een stuk door een tekort aan signalisatie en dat moet veranderen", klinkt het bij de oppositiepartij.

Klopt niet, zegt burgemeester Mohamed Ridouani (Vooruit). "Op alle plaatsen waar er een ANPR-camera staat, is het aantal overtredingen al een tijdje in dalende lijn. Daar zijn we blij mee, want dat betekent dat Leuven verkeersveiliger wordt omdat weggebruikers de verkeersregels beter respecteren.”

Boetekampioen

De meeste overtredingen werden in 2021 vastgesteld door de ANPR-camera aan het Martelarenplein, vlakbij het station. Daar moeten de meeste weggebruikers verplicht de tunnel gebruiken en mag je bovengronds alleen nog per uitzondering rechtdoor rijden. Zo is de paal opnieuw de "flitskampioen". Uit een onderzoek van nieuwswebsite Apache bleek begin 2020 nog dat diezelfde flitspaal op twee jaar tijd zo'n 1,65 miljoen euro in het laatje van de stadskas had gebracht.

"Op sommige plekken staat het enorm slecht aangeduid dat je daar niet door mag. Mensen vallen nadien uit de lucht als ze de boete krijgen. Dit bewijst opnieuw dat er onder andere aan het Martelarenplein te weinig signalisatie is", vertelt Verlinden. "ANPR-camera's zijn niet bedoeld om de stadskas te spijzen."

Betere signalisatie

Iets wat de Leuvense schepen voor Mobiliteit, David Dessers (Groen), in 2020 nog beaamde. "Het klopt wel dat die signalisatie voor ons een aandachtspunt is. Wij willen de mensen niet in de val lokken, de situatie moet heel duidelijk zijn", klonk het toen. Sindsdien is er niets fundamenteels meer veranderd aan de signalisatie en blijft de bewuste paal.

N-VA vraagt nu aan het stadsbestuur om de probleemplaatsen te analyseren en de aanpak bij te sturen. In de voetgangerszone - waar ook al een tijdje slimme camera's staan - is de signalisatie duidelijker. "Om te voorkomen dat automobilisten onbewust een overtreding begaan", aldus de burgemeester. "De ANPR-camera’s in de autovrije zone zijn bijvoorbeeld pas aangezet nadat we fors geïnvesteerd hebben in duidelijke signalisatietotems. Die geven aan wanneer je een bepaalde straat in het voetgangersgebied wel of niet mag inrijden."

Meest gelezen