Duitse scheepswerven Oostzee kijken uit naar nieuwe activiteiten

In Duitsland is de verkoop van de failliete scheepswerven MW Werften aan de Oostzee op gang gekomen. De werven, die in het faillissement van de maritieme groep Genting Hong Kong werden meegetrokken, blijken echter snel een nieuwe toekomst te zullen krijgen. Onder meer wordt gedacht aan nieuwe activiteiten op het gebied van militaire scheepsbouw.

Scheepsbouwer MV Werften kreeg zes jaar geleden vorm. Toen besliste de Maleisisch-Chinese groep Genting Hong Kong, eigenaar van onder meer een cruiserederij, immers in Duitsland drie scheepswerven van Nordic Yards over te nemen.

Pandemie

De sites waren in Stralsund, Wismar en Rostock-Warnemünde – aan de Oostzee – gevestigd en zouden door Genting voor de bouw van eigen cruiseschepen moeten worden ingezet. De cruisesector kende op dat ogenblik immers een sterke groei en Genting wou niet van een externe scheepswerf afhankelijk zijn. Dat zou immers tot lange wachttijden kunnen leiden, aangezien de orderboeken van de meeste scheepsbouwers nagenoeg volledig waren volgeboekt.

Genting had gehoopt met eigen scheepswerven die problemen te kunnen ontwijken, maar de plannen van het Aziatische concern botsten uiteindelijk op de uitbraak van de wereldwijde coronapandemie. MV Werften diende zijn activiteiten op te schorten en ook Genting zelf leed zwaar onder de instorting van het cruisetoerisme.

In maart van dit jaar zag MV Werften, dat aan ongeveer tweeduizend mensen werk bood, zich verplicht het faillissement aan te vragen. Ook Genting Hong Kong zou uiteindelijk ten onder gaan. In Duitsland worden de activiteiten momenteel beheerd door een transformatiemaatschappij, die op dit ogenblik nog ongeveer 1.900 mensen in dienst zou hebben.

Duikboten

De scheepswerven van MV Werften lijken echter weer snel een nieuwe activiteit te zullen krijgen. De site in de stad Wismar is inmiddels overgenomen door het Duitse bedrijf Eppendorf. Die onderneming wil de vestiging gebruiken voor de fabricage van gespecialiseerde laboratorium-producten, vervaardigd uit hoogwaardige polymeren.

De fabriek, die onder meer pipetten moet fabriceren, zou nog voor het einde van dit jaar met de productie van start willen gaan. Daarbij zouden ook een aantal voormalige werknemers van MV Werften na een omscholing worden aangeworven.

De Volkswerft in Stralsund is anderzijds door de lokale autoriteiten overgenomen. Het stadsbestuur van Stralsund betaalde voor de scheepswerf, die lange tijd de belangrijkste drager van de lokale economie is geweest, een bedrag van 17 miljoen dollar. De site moet worden omgebouwd tot een maritiem industrieel en commercieel park, waarvoor verschillende gebruikers zullen worden gezocht.

Het hoofdgedeelte van de site is al in leasing gegeven aan de Noorse scheepsbouwer Fosen Yard, die de Volkswerft voor de constructie en het ombouwen van schepen. De werf zou tevens voor scheepsherstellingen worden gebruikt.

Er komt op de site eveneens een scheepslift met een draagvermogen van 25.000 ton. Ook het staalbedrijf Ostseestaal heeft een gedeelte van de oude werf gehuurd om componenten voor de scheepsbouw te vervaardigen.

Daarnaast zijn er plannen om terreinen van MV Werften te gebruiken als basis voor een nieuwe Duitse militaire scheepswerf. Dat heeft Oliver Burkhard, chief executive van  Thyssenkrupp Marine Systems, tegenover Duitse media gezegd. Hij wil daarbij met een aantal sectorgenoten een nieuw conglomeraat creëren om militaire schepen, waaronder duikboten, te bouwen.

Burkhard dacht daarbij onder meer aan een samenwerking met bedrijven zoals Lürssen or German Naval Yards Kiel. Burkhard wil met zijn plan inspelen op de intenties van het Duitse ministerie van Defensie om de volgende jaren 100 miljard euro in nieuwe uitrusting te investeren.

Meer