Een Silver Arrow van Mercedes-Benz wordt duurste auto ter wereld

De Mercedes-Benz 300 SLR is de duurste auto ter wereld geworden. Op een evenement in het Mercedes-Benz Museum in de Duitse stad Stuttgart is een exemplaar van het type door het veilinghuis RM Sotheby’s voor een bedrag van 135 miljoen euro (143 miljoen dollar) verkocht. Daarmee verbrijzelde de Duitse racewagen het vorige veilingrecord, dat op naam stond van een Ferrari 250 GTO uit 1962 die vier jaar geleden voor een bedrag van 48,5 miljoen dollar was verkocht.

De duurste auto tot nu toe was een Ferrari GTO uit 1963 die eveneens vier jaar geleden bij een privéverkoop voor een bedrag van 70 miljoen dollar van eigenaar veranderde.

Exclusief

Het nieuwe record komt op naam van een bijzonder exclusieve wagen. De verkoop had immers op een Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupe uit 1955 betrekking. De auto werd bij de veiling uiteindelijk toegewezen aan de Britse verzamelaar Simon Kidston, die de wagen in naam van een anonieme klant heeft gekocht.

Kidston zou bij de directie van Mercedes-Benz gedurende een periode van achttien maanden hebben gelobbyd om de auto te koop aan te bieden. Aan de veiling mocht slechts een beperkte groep verzamelaars, door Mercedes-Benz zorgvuldig geselecteerd, deelnemen.

Er werden in 1955 bij Mercedes-Benz slechts twee exemplaren van het model 300 SLR Uhlenhaut Coupe gefabriceerd. De auto werd gebouwd door de racedivisie van de Duitse constructeur en is genoemd naar ontwerper Rudolf Uhlenhaut, destijds hoofdingenieur van het bedrijf.

De wagen was gebaseerd op de succesvolle W 196 R Grand Prix, die met piloot Juan Manuel Fangio twee keer het wereldkampioenschap won.

De 300 SLR werd met een grotere motor – met een cilinderinhoud van drie liter – uitgerust en was in staat een snelheid van 180 mijl per uur te halen. Daarmee was de Uhlenhaut een van de snelste wagens die legaal in het gewone verkeer zou kunnen worden gebracht.

Twee exemplaren

Mercedes-Benz was eigenaar van de twee exemplaren van het type Uhlenhaut Coupe die werden gebouwd. De verkoop betekende voor vele verzamelaars dan ook een absolute verrassing. “Wellicht had niemand verwacht dat deze wagen ooit te koop zou worden aangeboden”, erkende Peter Wallman, voorzitter van de Europese divisie van RM Sotheby’s.

Mercedes-Benz heeft te kennen gegeven de opbrengst van de verkoop ter beschikking te zullen stellen van studiebeurzen en onderzoek naar oplossingen voor leefmilieuproblemen en decarbonisatie.

Ontwerper Rudolf Uhlenhaut met zijn creatie. – Foto: Mercedes-Benz

De Uhlenhaut vertegenwoordigt een van de meest succesvolle periodes uit de geschiedenis van de racedivisie van Mercedes-Benz, die destijds met zijn Silver Arrows de kampioenschappen domineerden. In totaal werden van die wagens negen exemplaren voor het gebruik op de openbare weg gebouwd, waaronder de twee versies die door Uhlenhaut werden gecreëerd.

Deze twee wagens waren oorspronkelijk voor wedstrijden gebouwd, maar zouden nooit aan de start van een race verschijnen. Datzelfde jaar raakte een Silver Arrow van Mercedes-Benz op het circuit van Le Mans immers betrokken bij het zwaarste ongeval uit de internationale autosport.

Na een botsing met een Austin Healey vlogen onderdelen van de Silver Arrow van piloot Pierre Levegh in de tribunes. In totaal kwamen bij de ramp 84 mensen, waaronder ook Levegh, om het leven. Mercedes-Benz zou zich daarop voor dertig jaar uit de autosport terugtrekken.

Aan de verkoop van de auto zouden heel wat voorwaarden zijn verbonden. De nieuwe eigenaar diende onder meer te beloven dat de wagen nooit zou worden doorverkocht. Bovendien zou hij moeten hebben garanderen de wagen met evenveel zorg te behandelen als in het museum van Mercedes-Benz de traditie is.

(kg)

Meer