Videospeler inladen...

Tweedehandskleren meer en meer in trek: "Ook de commerciële kledingketens ontdekken de markt"

Tweedehandskleren zijn meer en meer in trek en nemen een almaar groter deel van de kledingmarkt in. Vooral jongeren vinden ze niet langer stoffig en saai, maar duurzaam, trendy én goedkoop. "De cijfers zijn indrukwekkend", zegt professor Annick Schramme (Universiteit Antwerpen) in "De ochtend". Ook commerciële winkelketens beginnen zich almaar meer op de hippe, duurzamere tweedehandsmarkt te focussen.

"De cijfers zijn indrukwekkend", zegt professor Annick Schramme, docent modemanagement aan de Universiteit Antwerpen. "De tweedehandsmarkt groeit momenteel drie keer zo snel als de totale mode-industrie. Men verwacht zelfs dat de tweedehandshandel tegen 2030 dubbel zo groot zal zijn als de fast fashion."

Vandaag kopen we onze kledij nog steeds vooral bij de grote ketens, zegt Schramme. Dat is goedkope kledij, die vaak slechts enkele jaren gedragen wordt. Maar terwijl het volume van die fast fashion min of meer stabiliseert, is de tweedehandsmarkt aan een sterke opmars bezig. Die loopt voor een groot deel online, via platformen zoals het populaire Vinted. Vooral de winkels lijken daarbij te moeten inleveren.

“Je ziet nu al dat sommige ketens daarop inspelen en binnen het eigen label bijvoorbeeld een hoek voorzien om kledij terug te brengen", merkt Schramme op. "Zelfs de grote retailers. Zo heeft H&M vorig jaar nog een samenwerkingsproject opgezet met een Belgische vintage store, waarbij ze een selectie van hun vintage kledij konden verkopen in H&M.”

BEKIJK - Ons consumentenmagazine "De Markt" ging langs bij tweedehandswinkel Spullenhulp en bij "The Vintage Shop" van commerciële kledingketen ZEB:

Videospeler inladen...

Vintage of tweedehands?

"Om echt vintage te zijn moeten kleren strikt genomen minstens 25 jaar oud zijn", zegt Schramme. "Vintage is een kwaliteitslabel: het zijn oorspronkelijke kleren van een bepaald label die zo oud zijn geworden en die vaak nog in goede staat zijn. Daar stelt zich de vraag van authenticiteit. Het gaat dan vooral over een groep die daar specifiek naar op zoek gaat."

Maar daarnaast is er de laatste jaren ook een heel grote tweedehandsmarkt ontstaan die jonger is. "Jongeren trekken het zich niet zo aan hoe oud kledij is", aldus Schramme. In dat geval heeft "tweedehands" betrekking op alle kledij die al eens door iemand gedragen is en die door de verkoop een tweede leven krijgt.

Generatie Z

De populariteit van de tweedehandsmarkt is volgens Schramme te verklaren door een combinatie van factoren. "Enerzijds denk ik dat er maatschappelijk wel een beetje een verlangen is naar het verleden. Er is een retro-trend. We zien dat ook in andere sectoren, zoals in de meubelverkoop en de gastronomie."

Maar ook de prijs speelt mee: tweedehandskledij is vaak goedkoper. En het is duurzamer. "Vooral jongeren zijn vanuit een groter duurzaam bewustzijn op die online platformen actief", aldus Schramme. "Bij hen gaat het vaak niet alleen over het kopen, maar ook over het verkopen van tweedehands. We zien bij Generatie Z dat zij echt ondernemers worden van hun kleerkast: zij dragen kleren, maar gaan ze dan ook weer verkopen. Ik ken zelfs meer jongeren die verkopen dan kopen op zo'n platformen."

De tweedehandsmarkt groeit momenteel drie keer zo snel als de totale mode-industrie. Men verwacht zelfs dat deze tegen 2030 dubbel zo groot zal zijn als de fast fashion

Professor Annick Schramme (Universiteit Antwerpen)

En dan is er nog een belangrijke reden: de keuze. "Men gaat eigenlijk op zoek naar iets persoonlijks", ziet Schramme. "Het is ook een beetje een reactie tegen de fast fashion waar iedereen hetzelfde draagt. Jonge mensen zijn op zoek naar hun identiteit en willen iets persoonlijks. Dat is ook zeker een reden waarom die platformen zo succesvol zijn."

Duurzaam

Maar zijn er ook nadelen? “Je hebt natuurlijk minder controle", geeft Schramme aan. "Je kan het niet voelen, niet ruiken, niet passen. Maar de drempel is zo laag dat men daar eigenlijk niet mee inzit. Past het niet, dan verkoopt men het weer. Dus het is eigenlijk heel laagdrempelig.”

Al heeft de laagdrempeligheid ook een keerzijde. Want tegenover het gemak van de online platformen die veel jongeren gebruiken, staat wel het transport en dat is uiteraard minder duurzaam. Winkels die inzetten op de verkoop van tweedehandskledij proberen daar een antwoord op te bieden.

"Duurzaamheid is natuurlijk een complex gegeven", zegt Schramme. "Enerzijds zorg je ervoor dat kledingsstukken een tweede leven kunnen hebben en dat kledingoverschotten bij ketens bijvoorbeeld niet verbrand moeten worden. Maar aan de andere kant zit je met heel de logistiek en het transport. Als je echt duurzaam wil leven, moet je rekening houden met al die factoren. Maar het is zeker al een stapje in de goede richting."

Herbeluister hier het gesprek met professor Annick Schramme in "De ochtend" op Radio 1:

Meest gelezen