© Filippo Carlot - creative.belgaimage.be

Minister van Mobiliteit Gilkinet (Ecolo) wil fors hogere boetes voor zware snelheidsovertredingen

Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) wil exponentieel hogere verkeersboetes voor zware snelheidsovertredingen. Hij wil zo het aantal verkeersdoden naar omlaag krijgen. 

De federale regering heeft zich als doel gesteld het aantal verkeersdoden tot nul te herleiden, maar om dat doel te bereiken moet het gevaarlijkste gedrag in het verkeer prioritair worden aangepakt met hogere boetes, zegt Gilkinet.

Elk jaar zijn er 40.000 snelheidsovertredingen van meer dan 40 km/uur boven de snelheidslimiet. "Hoe hoger de snelheid, hoe groter het risico op een dodelijk ongeval", aldus de minister.   Daarom wil hij de boetes voor zware snelheidsovertredingen flink verhogen.

Vandaag zijn de boetes gebaseerd op een lineaire logica: 56 euro voor de eerste 10 km/uur boven de snelheidslimiet en vervolgens 6 euro (buiten de bebouwde kom) of 11 euro (in de bebouwde kom) per extra km/uur te snel.  Dat weerspiegelt niet het risico dat wordt gecreëerd, zegt Gilkinet.

Hij wil daarom het boetesysteem veranderen voor snelheidsovertredingen van meer dan 21 km/uur. De boetes moeten daar in dezelfde mate (exponentieel) stijgen als het risico op een dodelijk ongeval. Hij heeft het voorstel voorgelegd aan de ministers van Justitie en Binnenlandse Zaken.

Het Belgisch instituut voor de verkeersveiligheid Vias, is gewonnen voor het voorstel van Gilkinet. "Het is nodig om de mazen van het net strakker te maken, terwijl te veel gevaarlijke bestuurders zich geen zorgen maken over justitie.  Negen weggebruikers op de tien zullen door deze maatregel niet getroffen worden. Het gaat om de ongeveer 11 procent die echt overdrijven", zegt de Vias-woordvoerder Benoit Godart.

Aan Vlaamse kant wordt positief gereageerd op het voorstel door minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). "Verkeersveiligheid is een topprioriteit voor mij. In het kader van verkeersveiligheid is handhaving nog steeds het sluitstuk en blijft het dan ook noodzakelijk om hierop in te zetten. Overdreven snelheid zorgt helaas nog steeds voor veel ongevallen en dus veel leed. Proportionaliteit kan een middel zijn om de hardrijders te helpen overtuigen zich aan de snelheidsregimes te houden."

Meest gelezen